לפני כחמישה חודשים זכתה החברה למתנ"סים במכרז של משרד החינוך להפעלת תוכנית מורי היל"ה - תוכנית השלמת יסוד ולימודי השכלה לנוער בסיכון הפועלת ברחבי הארץ במסגרת היחידות לקידום נוער ברשויות המקומיות ובמוסדות חסות הנוער. החברה למתנ"סים החליפה את הזכיין הקודם - רשת "עתיד", עמה חתמו כ-1,300 מורי היל"ה, העובדים כמורי קבלן ולא תחת משרד החינוך ולכן אינם זוכים לתנאי עבודה כמורים מן המניין, על הסכם קיבוצי שעתה, החברה למתנ"סים לא מוכנה לכבד. בעקבות אי כיבוד ההסכם, מורי היל"ה מתכננים בעוד שבוע לשבות וכ-7,000 תלמידים ישארו בבית.



בוועד מורי היל"ה מסבירים כי לאחר 5 חודשים של מו"מ, העבירה החברה למתנ"סים את עמדתה על ההסכם הקיבוצי שמשמעותה לדבריהם, סירוב ליישם אותו וניסיון לרוקן מתוכן את כל הסעיפים בו שלא נכללים במכרז משרד החינוך, כמו סעיף הביטחון התעסוקתי, תשלום ימי מחלה מלא ועוד.



טלילה אילון, חברת ועד מורי היל"ה המאוגדים בכוח לעובדים, מסבירה בשיחה עם "מעריב" כי "זו תוכנית מופרטת מאז שהיא הוקמה, אנחנו לא מועסקים ע"י משרד החינוך והיא יוצאת למכרז בכל 5 שנים. תנאי ההעסקה שלנו נמוכים יותר מאלה של המורים בבתי הספר למרות שהדרישות הן אותן הדרישות. ב-1 לינואר 2018 חתמנו על הסכם קיבוצי עם רשת עתיד, ששיפר את תנאי ההעסקה שלנו אבל השנה התוכנית שוב יצאה למכרז וזכתה החברה למתנ"סים כשאנחנו דורשים שהיא תכבד את ההסכם".



"אנחנו נמצאים כל הזמן בחשש לפרנסה"

"אנחנו מטפלים בנוער שצריך את השירות הכי טוב והכי מקצועי והמורים נמצאים כל הזמן בחשש לפרנסה שלהם ולא יכולים לתת את השירות שמגיע להם", אומרת אילון. "כל 5 שנים מעבירים אותנו כמו חפצים ממעסיק למעסיק ופוגעים בתלמידים".



שירה חייט, חברת ועד מורי היל"ה, עובדת בתוכנית 7 שנים. "אני עם המון מוטיבציה ויכולות ללמד ולעזור, אבל כמה יהיה לי עוד את הכוח כדי להישאר במקצוע? אנחנו מורות טובות ומוכשרות אבל חושבות לעזוב כי אנחנו לא מוכנות לעבוד עוד בתנאים מינימליים. מיואשות מזה שכל חמש שנים אנחנו עוברים מזכיין אחד לשני ומרוויחים הרבה פחות ממורים המועסקים ע"י משרד החינוך. אני כבר כמה שנים עם רגל בחוץ אבל בכל שנה הלב שלי נשבר ואני לא יכולה לעזוב אותם. אבל מבחינה כלכלית זה לא הוגן, אין לנו המון זכויות שמורים בבתי ספר מקבלים".



ממשרד החינוך נמסר: משרד החינוך מייחס חשיבות רבה למענה החינוכי שניתן לתלמידים מנותקים. המורים בתוכנית זו מועסקים על ידי החברה למתנ"סים, ובתוך כך המשא ומתן על תנאי העסקתם ושכרם של המורים צריך להיעשות אל מול המעסיק.



מהחברה למתנ"סים נמסר: החברה למתנ"סים מחויבת לתנאי המכרז של משרד החינוך בו זכתה ומקיימת אותם. תנאי ההסכם הקיבוצי של 2013 נכללים בו. החברה העבירה את הערותיה ביחס לדרישות עובדי הילה. לצערנו הופתענו לגלות שתחת התייחסות עניינית בחרו העובדים להכריז על סכסוך עבודה. ההסכם משנה זו, 2018, שעליו נסמכות דרישות העובדים ממילא הותנה בזכייה של עתיד במכרז, מה שלא ארע, לא נכנס לתוקף ולא מחייב.


נדגיש כי מתוך הוקרה ומחויבות לעובדים הסכימה החברה למתנ"סים לדרישות חריגות, ובכלל זה תשלום עבור שעות ישיבות ועד העובדים כפי שעולה מההסכם הקיבוצי לטווח קצר שנחתם בין הצדדים, אך אין ביכולתה או בכוונתה להיכנע לדרישות מפליגות ומופרזות. כך למשל, כן מאושר תשלום ימי מחלה מהיום הראשון לעובדים משרתיים; לעומתם עובדים שעתיים יכולים ללמד במועדים חלופיים ליום מחלתם הראשון באופן ששכרם לא נפגע, כך שאין הצדקה לדרישה זו".