התוכנית שהציג אתמול שר האוצר ויו"ר כולנו, משה כחלון, שתכלול העברה של כל הסמכויות על החינוך לגיל הרך למשרד החינוך, והגדלה משמעותית של כל התקציבים, היא לכאורה אינה מהפכנית ובוודאי שלא הוצגו בה דברים שלא נאמרו כבר בעבר ע"י רבים. עצם זה שהשר כחלון החליט להציב את החינוך מגיל לידה ועד שלוש, בראש סדר העדיפויות של מפלגתו, מהווה בשורה של ממש לציבור ההורים ואנשי החינוך הזועקים שנים לשינוי המיוחל בתחום.



לפי התוכנית, תקודם בנייה של מעונות יום, צעד הכרחי לאור העובדה שכיום רק ל-23% מילדי ישראל יש מסגרת ציבורית מפוקחת ומסובסדת לילדיהם בגיל לידה עד 3. אבל, בתוכנית אין פירוט איך יפעלו לטובת הבאת כוח אדם איכותי שיישאר במערכת. פרופ' רבקה לזובסקי, יו"ר ארגון ויצו העולמי, מתייחסת לכך ואומרת ל"מעריב-אונליין" כי "צריך לעשות מהפכה שלמה ומעמיקה של התחום שתתייחס למטפלות. התינוקות והפעוטות מבלים שעות במעונות והמטפלות נותנות המון ולכן צריך לתת להן הכשרה ראויה, סולם קידום וגם מבחינת המינוח לתת את השם הראוי – מחנכות הגיל הרך. אני רוצה לקוות שהתוכנית של כחלון תמומש ולא תישאר רק בגדר המלצות".



כמו כן, הסעיף המרכזי ביותר בתוכנית הוא העברת האחריות על מעונות היום למשרד החינוך. הסמכויות על הגיל הרך היו בעבר בידי שר הכלכלה (התמ״ת) ובאופן אבסורדי, בניגוד לכל ההמלצות של אנשי חינוך והוועדות השונות שלאורך השנים בחנו את הנושא, בהן ועדת טרכטנברג (2011) ו-וועדת אלאלוף (2014) שהמליצו על המעבר למשרד החינוך - ביולי 16' הממשלה אישרה את המעבר של מעונות היום ממשרד הכלכלה למשרד הרווחה. שר החינוך הנוכחי, נפתלי בנט לא פעל לקידום מעבר זה, כך שהצבת יעד זה היא אמירה חשובה.



לדברי ד"ר נירה ואלה, ראש המחלקה לחינוך בגיל הרך במכללת סמינר הקיבוצים, הצעד הזה הכרחי: "עצם המעבר למשרד החינוך ייתן לגילאי 0 עד 3 סטטוס חינוכי מתאים ואז יתקיים הרצף של לידה עד גיל שש, כולל הסטנדרטים המקצועיים". לטענתה, "המשמעות שהמדינה תיקח על זה אחריות היא ששמים את כל הילדים ולא מפצלים אותם בין מסגרות של משרד החינוך למסגרות הנמצאות בפיקוח משרד הרווחה ויש שירות אחד שההורים מקבלים, זו בשורה משמעותית. נזכרים בילדים בגיל הרך רק בבחירות, אבל מבחינתי כל עיתוי הוא כשר אם הוא מוביל לזה שיטפלו בנושא".



יערה שילה, מהקואליציה לחינוך מלידה - אנו והחוג לגיל הרך במכללת אפרתה, בירכה גם היא על התוכנית אך הדגישה כי "אנו קוראים לראשי מפלגות נוספים להצטרף למהלך. מעונות יום הן מוסדות חינוך ומקומם במשרד החינוך".