אזעקות "צבע אדום", הריצה למרחבים המוגנים ושמיעת הנפילות ותקיפות צה"ל ברצועה מעוררות חרדה בקרב תושבי הדרום זה שנים, ובפרט בקרב הילדים. 
כך קובע מחקר חדש של ד"ר מיכל גטניו קאלוש, מתוכנית הפוסט־דוקטורט במכון מופ"ת – בי"ס למחקר ולפיתוח תוכניות בהכשרת עובדי חינוך והוראה במכללות. 

במחקר השתתפו 30 צמדים של אמהות לילדים בני 5־7 וילדיהן, שמתגוררים באשקלון או שדרות ושחוו את האזעקות במהלך מבצע צוק איתן ואירועי ירי הטילים בדצמבר 2017 וכן בחודשים יולי־אוגוסט 2018.


ממצאי המחקר מראים כי לאמהות חשוב "לשדר שגרה", עד כמה שניתן, גם בהיעדרה בפועל. הממ"ד, שנתפס על ידי הילדים כמקום בטוח, לרוב ממוקם בחדר המשחקים או בחדר השינה, וזה משרה עליהם ביטחון, תחושת מסוגלות וידע מה צריך לעשות. זאת בנוסף להסבר פיזי שהילדים ידעו לתת – הממ"ד עשוי מבטון והטילים לא יכולים לפגוע בהם. 

עוד נמצא כי יש חשיבות והשפעה ישירה בין ההרגשה של ההורה להרגשה של הילד. אסטרטגיית ויסות רגשי בקרב האמהות שעבדה מצוין היא דיבור עצמי
בשקט. דבר זה תורם לעליית מידת שביעות הרצון של אמהות מיכולתן לווסת את רגשותיהן במצבי חירום, ומאפשר להן לעצור ולנשום ברגעי הדחק.