קשה לחשוב על שירותים ציבוריים נקיים, בטח לא בבתי הספר שבהם משתמשים מדי יום תלמידים רבים, שלא תמיד עושים מאמץ לשמור על הניקיון, ורבים מהם נאלצים להתאפק משך יום שלם עד החזרה הביתה. במקרה של אורי (7), הלומד בבית הספר לאה גולדברג בכפר סבא, הוא שיתף את אביו דן בן יהודה בכך שהוא מתאפק במשך כל יום הלימודים, כיוון שחדרי השירותים בבית הספר מלוכלכים. יחד הם מצאו את הפתרון.
 
בן יהודה, שהזדעזע מהגילוי, שוחח על כך עם הורים נוספים וגילה שמדובר בבעיה גורפת בבתי ספר נוספים. “זו בעיה קיימת, שכל הזמן מדברים עליה, אבל לא מנסים להתמודד איתה. היה לי ברור שלא הכל תלוי בצוות הניקיון, בהנהלה או באב הבית. שדרגנו את קצב הניקוי, אבל זה לא עזר. בגן יש את הגננת, שמפקחת על הילדים כשהם בשירותים, אבל בבית הספר אין מי שרואה”.
 
בן יהודה הבין שההתאפקות עלולה לא רק לפגוע בלמידה של הילדים, אלא גם להזיק לבריאותם. לכן יזם פרויקט הדרכה לתלמידים כיצד לשמור על שירותים נקיים בשיתוף ובעידוד צוות בית הספר. “התפיסה הייתה לשפר את רמת הניקיון ולנסות לתת לילדים הדרכה מעמיקה בנושא - איך אני משאיר תא נקי אחרַי”, הוא מסביר. 
 

הדרכה לניקיון השירותים. צילום: יח"צ
הדרכה לניקיון השירותים. צילום: יח"צ


התלמידים עברו הדרכה תיאורטית בכיתה ומעשית בשירותים, בליווי שחקן שגילם דמות של רופא, מומחה לניקיון. במהלך ההדרכה הם למדו כיצד לשמור על ניקיון השירותים, בין השאר באמצעות הורדת המים והרמת המושב, והבינו את חשיבות הניקיון. בנוסף, הילדים חתמו על אמנה לשמירה על ניקיון השירותים.
 
בעקבות הצלחת הפרויקט, הביעו בעיריית כפר סבא התעניינות, במטרה ליישם את השיטה בבתי ספר נוספים בעיר וברשויות נוספות, שמגלות עניין בפרויקט הייחודי. “זה מוביל לחינוך לערכים”, אומר בן יהודה. “השאלה האם אני חי בעולם שרק אני נמצא בו, או שאני חי בעולם שגם אני נמצא בו, ואיך אני מתייחס לאנשים אחרים?”. אורי, בנו, מוסיף: “ההדרכה שינתה לטובה את השירותים, שהיו מלוכלכים ועכשיו הם יותר נקיים”.