על השמחה לקראת פתיחת שנת הלימודים האקדמית ביום ראשון הקרוב והדוח של המל"ג (המועצה להשכלה גבוהה), שבמסגרתו מדווח על עלייה ניכרת של סטודנטים לתואר ראשון, מעיב סקר מדאיג שמפרסמת עמותת חסדי נעמי.



על פי הסקר, יותר ממחצית (57%) מבעלי השכלה תיכונית שאין להם תואר אקדמי ציינו שהסיבה לכך היא "קשיים ואתגרים כלכליים". 46% מתוך אותם נשאלים הביעו חרטה על כך שלא הצליחו לקבל תואר אקדמי. את הסקר ביצעה כאמור חסדי נעמי, עמותת הרווחה הגדולה בישראל, בקרב מדגם מייצג, באמצעות מכון המחקר ZETATOOLS.



על פי הנתונים, 58% מתושבי המרכז והדרום, 56% מתושבי ירושלים והצפון ו־54% מתושבי השרון ויתרו על לימודים אקדמיים בגלל סיבות כלכליות. 63% מהנשים לעומת 51% מהגברים ציינו כי עשו זאת, כמו גם 59% מהחילונים לעומת 50% מהחרדים.



עוד עולה מהנתונים כי 57% מהחילונים לעומת 32% מהדתיים והחרדים מתחרטים שלא למדו לתואר אקדמי. נוסף לכך, עולה מהסקר כי בתל אביב והמרכז ניתן למצוא את הכמות הגדולה ביותר של התלמידים שמתחרטים על כך שלא למדו באקדמיה - 48%. בחיפה ובצפון אחוז אלה שחשו חרטה עומד על 46%, בירושלים 45%, בדרום 44% ובשרון 43%.



הסקר בחן גם את שביעות רצונם של המשתתפים מהקריירה המקצועית שלהם, וממנו עולים נתונים עגומים, שלפיהם מרביתם אינם מאושרים מבחירתם. 59% לא מרוצים מהמסלול המקצועי של חייהם, 42% צופים עתיד כלכלי רע, 31% צופים עתיד טוב והשאר הביעו "עמדה ניטרלית".



עוד עולה מהנתונים כי נשים יותר פסימיות מגברים וצופות עתיד כלכלי רע. בפילוח לפי גילים, עולה כי בני 50 ומעלה פסימיים יותר לקראת עתידם הכלכלי מאשר צעירים עד גיל 29. 44% מהחרדים והדתיים צופים עתיד חיובי לעומת 31% מהחילונים. בפילוח לפי אזור מגורים - 43% מתושבי הדרום, 42% מתושבי ירושלים, 40% מתושבי תל אביב, 41% מתושבי השרון ו־39% מתושבי הצפון צופים עתיד כלכלי רע.



לדברי עמותת חסדי נעמי, סוגיית הנגשת ההשכלה היא חשובה מאוד: "השכלה אקדמית משמשת מנוף להתניידות מעמדית, ויכולה לסייע לדור שני של משפחות נזקקות שלא להמשיך את המציאות של ההורים ולצאת ממעגל העוני".