כ־20 בעלי גנים ומעונות יום, המכונים "גנים שקופים", מכל רחבי הארץ - שיגרו מכתב אל שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, הוועדה לזכויות הילד בכנסת וגופים נוספים, שבו הם דורשים מהם להבהיר כי חוק התקנת מצלמות לשם הגנה על פעוטות במעונות יום (תשע"ט־2018) לא מונע את פעילותם של "גנים שקופים".

"גנים שקופים" הם גנים שבהם להורים ניתנת גישה לצפייה במצלמות נפרדות שהותקנו על ידי בעלי הגנים ועל חשבונם, לאחר ש־100% מההורים נתנו הסכמתם בכתב לכך, לשם שמירה על שלומם של הפעוטות. באופן טבעי, ב"גן שקוף" קיימת הרתעה אפקטיבית מפני פגיעה בשלומם של הפעוטות, ואם חלילה תתרחש פגיעה כזאת, היא תתגלה בזמן אמת.

באמצעות עורכות הדין הדס ברוה ואורית גלעד ממשרד כהן וילצ'יק ושות', טוענים בעלי הגנים ומעונות היום  כי "כאשר יש הסכמה של בעלי הגן ו־100% מההורים על הפעלת מצלמות אונליין לשם הגנה על הילדים, הרי שחוק המצלמות אינו מונע זאת".

לטענת בעלי הגנים, בשבועות האחרונים הושמעו איומים מצד גורמים שונים במשרד החינוך, בהם מנהל אגף הביטחון במשרד החינוך ומפקחת, המתרים בבעלי מעונות יום שלא לאפשר להורים לצפות במצלמות המותקנות במעונות, גם כאשר מדובר במצלמות שנרכשו והותקנו באופן פרטי בהסכמת כל ההורים. בעלי המעונות מדגישים במכתב כי בחוק להתקנת מצלמות במעונות יום אין כל הוראה האוסרת על בעלי גנים להתקין ולהפעיל מערכת מצלמות.  

התעללות ואלימות כלפי פעוטות בגנים ובמעונות בישראל נהפכו למכת מדינה. מתחילת שנת 2022 נרשמה עלייה משמעותית באירועי האלימות כלפי ילדים במעונות ובגנים.

ממשרד החינוך נמסר: "המחוקק קבע כי חוק המצלמות מתיר צפייה במצלמות לגורמים המוסכמים בלבד וזאת כדי לאזן בין הצורך לשמור על שלומם וביטחונם של הפעוטות לצד שמירה על הזכות לפרטיות. במקביל, אנו עובדים על תיקון חקיקה לחוק המצלמות, אך בשל היציאה לבחירות לא ניתן לקדם אותו בשלב זה. במקרה של פגיעה בפעוט, משטרת ישראל מאפשרת להורי הפעוט לצפות בצילומים שבהם מתועדת הפגיעה באותו פעוט, ככל שהדבר מתאפשר".