הורי התלמידים בבית הספר לחינוך ממלכתי דתי (חמ"ד) בגבעת שמואל הגישו לבית המשפט המחוזי עתירה כנגד ראשי החמ"ד ומשרד החינוך. בכירי עירית גבעת שמואל והנהלת בית הספר טענו: ״זכותם החוקתית של ההורים לחנך את ילדיהם בהתאם להשקפת עולמם״.

"בחירה שלהם להיות רפורמים": ההורים שהפגינו נגד תלמיד טרנסג'נדר מנסים להסביר 

לאחר חודשים של דיונים בין משרד החינוך והחמ״ד להורי התלמידים הנפגעים בכיתה ג׳ בבית הספר הממלכתי דתי בעיר, ולאחר שלא נענו מכתבי ההתראה ששלחו, הגיש הבוקר בשם ההורים עו״ד מיכאל ליטווק עתירה דחופה למתן צו ״לנמק מדוע לא יחייבו את התלמידה מכיתה ג' המופיעה כבן, להופיע לבית הספר בהתאם לתקנון בית הספר בלבוש התואם את מינה הביולוגי. לנמק מדוע לא יפסיקו לחייב את המורים והתלמידים להתייחס לתלמידה כבן. לחילופין לנמק מדוע לא יאפשרו לעותרים לרשום את ילדיהם לבית ספר ממלכתי דתי אחר באזור הפועל בהתאם לדרכם החינוכית״.

עו״ד ליטווק הדגיש כי העתירה איננה נגד התלמידה ובני משפחתה, אלא כנגד הרשויות בלבד: ״עתירתם היא כנגד הרשויות, והעותרים לא מעוניינים ליצור יריבות אישית ביניהם לבין הורי התלמידה ובין התלמידים".

לדברי עו"ד ליטוויק, "עתירה זו לא תעסוק בתלמידה ובדרך הטיפול בה על ידי המשיבים, אלא בזכות של ההורים להגן על ילדיהם מפני ערעור תפיסת המציאות, והאמון במערכת החינוכית שהייתה שותפה ביודעין להסתרה ולהתחזות של הילדה, על אף שהיה ברור מראש שיבוא היום בו התרמית תתגלה, כפי שאכן קרה".

טענותיהם העיקריות של ההורים הן כי "זכותם החוקתית לחנך ילדיהם בהתאם להשקפת עולמם, וזאת לצד הטעיית העותרים על ידי המשיבים בשינוי הפרדיגמה החינוכית של בית הספר״. ליטווק הוסיף כי "רשלנות המשיבים בהערכות לרגע גילוי הסוד גרמה לפגיעה לעותרים וילדיהם עקב כך. כאשר שמירת תקנון בית הספר הינו הבסיס לניהול תקין של מערכת היחסים בין העותרים, המשיבים, התלמידים והמורים".

עורך הדין הסביר כי "העותרים יטענו כי הגילוי שהתלמידה אשר נחזתה כבן היא בת, היה צפוי, כפי שאכן קרה. יחד עם זאת המשיבים לא נערכו כלל לתווך גילוי מסעיר זה לא לתלמידי הכיתה ולא להורי התלמידים. חוסר הערכות זה גרם לפגיעה קשה מאוד במספר תלמידים. מרשיי בחרו בבית החינוך על סמך היותו שייך לחינוך הממלכתי דתי ומחויבותו להלכה. לבית הספר יש תקנון הקובע כללים המבדילים בין בנים לבנות בתלבושת. אימוץ אג'נדה פרוגרסיבית המאפשרת לבת להתלבש ולהופיע כבן, נוגדת את תפיסת עולמם ואת מחויבות בית הספר להלכה ולתקנון הבית ספרי".

״המשיבים מעלו בתפקידם, ובאמון שהעותרים נתנו בהם, בשעה שהתירו לתלמידה להופיע בלבוש בן ואף הנחו את הצוות להתייחס אליה כבן. וכי לא מדובר בזוטי דברים אלא בדברים שהם חינוך ל'דרך חיים'", הוסיף. הוא סיכם ואמר כי ההורים ידרשו שהמשיבים יפעלו לפי ההלכה ולפי תקנון בית הספר באופן התואם לאורח חייהם של ההורים והתלמידים, ויחייבו את התלמידה להופיע ולהתנהג כבת בעת שהותה בבית הספר.

כמו כן, הוסיף: "בית המשפט מתבקש להורות למשיבים לנמק מדוע לא ינחו את התלמידה, להופיע לבית הספר בהתאם לתקנון בית הספר בלבוש התואם את מינה הביולוגי, ולהנחות את המורים והתלמידים להתייחס לתלמידה כבת. ולנמק מדוע לחילופין לא יאפשרו לעותרים לרשום את ילדיהם לבית ספר ממלכתי דתי אחר באזור הפועל בהתאם לדרכם החינוכית".