אירה סנדומירסקי (34) מבית שמש, המאובחנת עם מוגבלות שכלית קלה ונמצאת בתפקוד גבוה, עלתה לישראל בגיל צעיר. החלום שלה מאז ומתמיד היה לשלב בין אהבה לציור לבין עבודה עם ילדים. 

לאחר שירותה הצבאי החלה אירה לעבוד כסייעת בבי"ס לחינוך מיוחד פסיפס במודיעין. בימים אלו היא לוקחת את החלום שלה צעד אחד קדימה ולומדת ב"מכללת אקים – שווים בחינוך" כדי שתוכל לממש את חלומה להיות סייעת מוסמכת במערכת החינוך המיוחד. 

מדובר בתוכנית ייחודית של עמותת אקים ישראל בשיתוף המרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט ובתמיכת משרד הרווחה והביטחון החברתי, שיצאה רק השנה לדרך. 

התוכנית מסמיכה לראשונה נשים עם מוגבלות שכלית לשמש כוח סיוע במערכת החינוך. הסטודנטיות לומדות במכללה שלושה ימים בשבוע ויומיים נוספים הן מתנסות בעבודה מעשית בגני ילדים.

שמונה הנשים שלומדות במסגרת התוכנית במחזור הראשון חולמות להצליח. אירה שואפת לטפל ולעזור בעצמה לילדים עם מוגבלות שכלית ופיזית ובמסגרת הפרויקט היא שולבה בבית הספר לחינוך מיוחד אילנות שבירושלים. 

בשיחה עם "מעריב" היא מספרת בהתרגשות כי "הילדים תורמים לי הרבה יותר מאשר אני להם". הסטודנטיות לומדות מקצועות כמו חשבון ועברית, אבל בעיקר כיצד לטפל ולהעסיק את הילדים.

"כשיש מחסור קשה בסייעות בגנים ובתי הספר, יש נשים שחולמות לטפל באחרים ויכולות לעשות את זה עם המון אהבה. תוכנית שווים בחינוך מעניקה להן את הזכות הזו", אומרת סיגל פרץ יהלומי, מנכ"לית אקים ישראל.

הסטודנטיות בתכנית של אקים (צילום: באדיבות עמותת אקים ישראל)
הסטודנטיות בתכנית של אקים (צילום: באדיבות עמותת אקים ישראל)

לדבריה, "התוכנית מקנה לאנשים עם מוגבלות שכלית אופק תעסוקתי ואפשרות להשתלב בשוק העבודה החופשי כאחד האדם. אנחנו מאמינים שלכל אדם, עם או בלי מוגבלות, יש הרבה מה לתת אם רק תינתן לו התמיכה וההדרכה הנכונה, וזה גם המסר שאנחנו מנסים להעביר לציבור הרחב היום, יום ההתרמה השנתי של אקים".

ד”ר רבקה הלל־לביאן, דקאנית הפקולטה לחינוך במרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט, מוסיפה: "התוכנית 'שווים בחינוך' היא חלק ממגמה גוברת של ראיית הצרכים הסובייקטיביים של האדם עם המוגבלות, והשאיפה היא שכל אדם יעבוד בעבודה משמעותית ותורמת לחברה. אין לנו ספק שגני הילדים שבהם יעבדו הסטודנטיות בהמשך ירוויחו בגדול".

לתרומות היכנסו לאתר אקים ישראל בכתובת Akim.org.il