מועצת התלמידים הארצית, הנהגת ההורים הארצית וכן גופים נוספים תקפו בחריפות היום (רביעי) את מתווה הבגרויות החדש של שר החינוך יואב קיש.

כל מוסד חינוכי במתווה משלו: תוכנית הבגרויות הגמישה נחשפת | כל הפרטים

יו״ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, רן שי, מסר: ״מתווה הבגרויות החדש פוגע בתלמידי ישראל ומשאיר את הפער העצום בינינו לבין העולם שהתקדם למאה ה-21. אנו מוחים על ההחלטה הזו, וניאבק בה כדי להבטיח את עתידם של תלמידי ישראל. המתווה החדש גובש בהתעלמות משיחותינו עם השר, עם המנכ״ל ועם בכירי המשרד בהן הצגנו את צרכי התלמידים שוב ושוב. משרד החינוך בוחר לחזור לשיטות הלימוד של המאה הקודמת ולא ממשיך את המגמה שקודמה יחד עם המועצה בשנים האחרונות לקידום מערכת החינוך לעולם המתחדש״.

"מועצת התלמידים והנוער הארצית קידמה בשנים האחרונות בשיתוף השרים הקודמים והנהלת המשרד את קידום הלמידה והתאמתה למאה ה-21", הוסיף, "הרפורמה החדשה מבטלת את כל ההתקדמות שהושגה עד כה ושולחת את התלמידים חזרה ללמידה המבוססת על שינון, כפי שהיה נהוג לפני 50 שנה, שיטה שלא רלוונטית למציאות של ימינו הדורשת מיומנויות אחרות. אנו קוראים למשרד החינוך לעצור את ההתקדמות החפוזה למתווה החדש כדי לקיים היוועצות נוספת ולשנות את הרפורמה כך שתתאים לצרכי הנוער במאה ה-21".

שר החינוך יואב קיש (צילום: משרד החינוך)
שר החינוך יואב קיש (צילום: משרד החינוך)

מהנהגת ההורים הארצית נמסר: "אנו מצרים על המתווה החדש לבחינות הבגרות שפרסם משרד החינוך - מתווה רע, מיושן וחסר חזון, המצעיד את תלמידי ישראל אחורה למסלול בחינות בגרות מלא בכתב. מזה חודשים, שאנו מתריעים בפני משרד החינוך שלא למהר ולפרסם מתווה חלופי בסמיכות לרפורמה הקודמת, על מנת שלא להכניס את המערכת לטלטלה. ניסינו לשכנע, בגיבוי שיטות ומחקרים מדוע לא לחזור למסלול מיושן בו למידת מקצועות המח״ר לבגרות נעשתה בשיטת שינון חומר ובחינה בכתב. לצערנו, עמדתנו נדחתה". 

"המתווה החדש הנחזה להיות גמיש וחדיש ירחיק את תלמידי ישראל ממקביליהם במדינות המפותחות, אינו מספק כלים שהולמים את דרישות שוק העבודה מבוגרי בתי ספר במאה ה-21, ורק יעמיק פערים בין בתי ספר מוחלשים לחזקים, תוך יצירת עומס לימודי עצום חסר תוחלת", הוסיפו, "הודענו למשרד החינוך כי אנו מתנגדים בתוקף למתווה החדש ואנו נילחם בנחישות על מנת להביא לתלמידים מתווה ראוי העונה על צרכיהם".

מארגון מנהלי בתי הספר "מנהיגים", נמסר בתגובה: "מתווה הבגרויות החדש מאכזב מערכת החינוך זקוקה ליציבות. לשם כך הצענו לא למהר עם מתווה חדש אלא לאפשר זמן לשיח משותף ולבניית מתווה מיטבי. לצערנו, מתווה הבגרויות החדש אינו משקף את הנחוץ למערכת לדעתנו, חוזר ומגדיל את ההיבחנויות החיצוניות, מוסיף משימות בכל אחד מהמקצועות ומכביד על התלמידים והמורים. חשוב לעצור ולא למהר. לתקן את המתווה, לצמצם את מספר המבחנים החיצוניים באופן משמעותי, ולקיים שיח רחב עם מנהלי בתי הספר כדי להתאים את התהליכים החינוכיים למאה ה- 21".

מורה בכיתה א' (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
מורה בכיתה א' (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

מנכ"לית קרן אייסף לחינוך, גלית כהן כספי, מסרה: "החזרת מקצועות הרוח לבתי הספר חשובה במיוחד לתלמידים מרקע של קושי כלכלי, שכן לרוב אין להם את היכולת להצטרף לחוגים, העשרות, ובתי ספר ייעודיים לאמנות ותרבות. במרבית המקרים, בית הספר הוא המקום היחיד בו התלמידים מרקע של העדר הזדמנויות נחשפים באופן מתווך לתכנים שכאלו, בעוד המקבילים להם באשכולות סוציו-אקונומיים גבוהים מקבלים תכנים כאלו ממספר כיוונים". 

"לצד העידוד להישגיות במקצועות הריאליים, אחד מתפקידיו החשובים ביותר של בית הספר הוא לעצב אישיות ולקדם חשיבת ביקורתית בקרב דור העתיד", הוסיפה, "החזרת המיקוד למקצועות הרוח תסייע בכך ביתר שאת לתלמידים מאוכלוסיות מוחלשות, אך היא גם תעניק הזדמנות וביטוי לתלמידים שלאו דווקא מתחברים למקצועות הריאליים".

יו"ר פורום נשיאי המכללות לחינוך, פרופ' חיים שקד: "מדובר במתווה טוב שגובש בצורה עניינית לאחר שנלקחו בחשבון שיקולים מקצועיים רבים, כשבמרכזו עומדת גמישות מחשבתית. מצד אחד, למנהלי בתי הספר, שחיים את השטח ומודעים לאתגרים בקהילה שלהם, ניתנת האפשרות לבחור מתוך מנעד רחב של אלמנטים לפיתוח מיומנויות, ומאידך הוא דורש משמעת ומחויבות לעמוד במשימות עם תיקוף לרכישת בסיס ידע נדרש. הטמעת המתווה באופן הדרגתי ומתן אפשרות בחירה לבתי הספר הן הגישה הנכונה למערכת החינוך".

"חלק מהביקורת על המתווה החדש איננה עניינית וייתכן שנובעת ממניעים פוליטיים", הוסיף, "לאחר שהפעיל שיקול דעת, משרד החינוך הציג גישה נכונה של פיתוח כישורים חברתיים, מיומנויות למידה מגוונות וחשיבה ביקורתית ולא דיכוי שלהם. מערכת החינוך לא צריכה מהפכות וטלטלות נוספות, אלא איזון ותהליכים הדרגתיים והתוכנית החדשה מבטאת זאת".