מאות מנהלות ומנהלי תיכונים מכל הארץ יחרימו היום (שלישי) את כנס משרד החינוך בנושא הבגרויות, זאת במחאה, לטענתם, על כך שעמדתם לא נלקחה בחשבון בעיצוב תכנית הבגרויות החדשה. גיל מושקוביץ, מנכ"ל ארגון "מנהיגים", מסביר: "מנהלי בתי-הספר אינם משמשים כתפאורת רקע לתוכניות או רפורמות שנקבעו בלעדיהם וללא התייעצות איתם. בכל מהלך שכזה במערכת החינוך המנהלים חייבים להיות שותפים מלאים לתכנון ורק אחר כך לביצוע". 

במחאה על רפורמת הבגרויות: הנהגת ההורים תשבית את הלימודים בתיכונים

"לדעתנו הרפורמה שהוצעה ע"י משרד החינוך, לא רק שאיננה מקנה לתלמידים את המיומנויות להן הם נדרשים במאה ה-21, אלא נהפוך הוא, היא מסיגה אותם שנות דור אחורה", הוא מוסיף. "מעבר לכך, גם בהיבטים המינהליים היא איננה ניתנת לביצוע, מטילה גם על צוותי ההוראה וגם על הצוות המינהלי עבודה רבה, ומטילה על התלמידים עומסים שלא יעמדו בהם".

מושקוביץ מציג ארבעה עקרונות שעליהם ממליץ הארגון לבסס ל רפורמה עכשווית ועתידית בבחינות הבגרות. הראשון הוא צמצום ההיבחנות החיצונית לארבעה מקצועות: מתמטיקה, אנגלית, עברית, מקצוע נוסף. בחמ"ד: 5 מקצועות, כולל תנ"ך או תושב"ע. בחינוך הערבי: 5 מקצועות, כולל ערבית.

בנוסף, הוא מציע כי כל שאר מקצועות החובה והבחירה יהיו בהערכה חלופית ותיעשה פריסת היבחנות גמישה לשיקול דעת צוות ביה"ס, זאת לצד עידוד והרחבה של תכניות ממירות בגרות, והחשבתן כבחינות חיצוניות.

האם קיבלתם תגובה מהשר או מהצוות שלו?
"השר וציוותו שומרים איתנו על קשרי עבודה מכבדים ונעימים. לגבי הצעתנו בעניין הרפורמה, לצערנו לא קיבלנו כל תגובה". 

השר טוען שהתייעץ עם מורים רבים לפני שיצא עם התכנית, הייתם שם?
"יש להבין שמי שמוביל את ביצוע הרפורמות בשטח אלה מנהלי בתי הספר. לא מספיק להתייעץ עם המורים. לצערנו השיטה של המשרד 'השולחנות העגולים' מהווה עלה תאנה להיוועצות לכאורה, אך איננה התייעצות אמיתית ומקצועית".

אתם פוסלים את התכנית כולה או שכן מקבלים חלקים ממנה?
"אין טעם לרדת לפרטי פרטים ולנהל עליהם ווכחנות של חנות מכולת".

כשאני שואל אותו האם בארגון מתכוונים להחריף את המאבק, הוא משיב: "אנו שוקלים עכשיו את המשך צעדינו. אנו מצפים לפתיחת כל הרפורמה לדיון מקצועי, מכבד ומעמיק ובתהליך זה בו נהיה שותפים מלאים נציג את כל עמדותינו".