יו"ר המחנה הציוני, יצחק הרצוג, התראיין הערב לדנה ויס, ערוץ 2, (שבת) לראשונה אחרי הבחירות. 



הרצוג, שהשיג 24 מנדטים, הגדיר את תוצאות הבחירות כהישג למפלגתו: "החיים הם עליות ומורדות, יש דבש ועוקץ. זהו הישג מדהים למפגלתי, אך לצערי לא מומש הרצון להחליף את השלטון".



הוא סיפר על התנהלותו במהלך יום הבחירות, והתייחס לתוצאות המדגמים, שהיו שונות מתוצאות האמת: "נודה על האמת, הסתובבו שמועות על המדגמים והערכנו שאנחנו במצב צמוד, תיקו. במהלך היום היו דיווחים סותרים, הסוקרים שלי דיברו על פער. ביום הבחירות חשבתי, לאחר שראיתי סקר שהגיע ממקור מבוסס, שיש לנו פער של 3-4 מנדטים. כשראיתי את התיקו חשבתי שאני יכול להרכיב ממשלה. היו לי מגעים עם כל ראשי המפלגות. הבנתי שאין לנתניהו גוש חוסם, שוחחתי עם כחלון אחרי השעה 22:00 ואמרתי לו 'תחכה'. הוא אמר לי שהוא מחכה ולא ונקט שום צעד. הלכתי לישון ב-2 בלילה והנחתי שיכול להיות שהותצאות ישתנו לכאן או לכאן. הלכתי לישון, כן, כשאני במצבי לחץ אין לי בעיה לישון".



"ראיתי 30 מנדטים לליכוד ולא נשברתי"



בשעה 6:45, קיבל הרצוג הודעת SMS מציפי לבני, שותפתו למפלגה. "היה בהודעה של ציפי משהו מן היגון, התעוררתי והבנתי שקרה משהו. שמעתי רדיו וטלוויזיה והבנתי יש שבר גדול בתוצאות", אמר הרצוג והוסיף: "ראיתי את המספר 30 ולא נשברתי לא התמוטטתי. הבנו שצריך להגיב".



על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר הרצוג: "בתחילת הקמפיין האמנתי והייתי משוכנע שנגיע למהפך עד 72 שעות לפני הבחירות, לדעתי זה שיקף את המצב. ביומיים וחצי האחרונים נתניהו המציא את עצמו מחדש. הוא ירד למערכות של שקרים, הסתה וגזענות. זה פרץ פתאום כמו וריד שהתפוצץ. יש פה עניין עמוק של מסע הסתה והפחדה".



לשאלה מדוע לא עשה הרצוג את המהפך עליו דיבר טרם הבחירות, ענה: "זה לא קרה כי ברגע המכריע ביבי אמר 'אתם רוצים שהאנטי ציונים יקבלו את המנדט וימכרו את מדינת ישראל'? הוא בעניין הזה הצליח, אני מודה. אני לומד לקח - מי שמשקר יותר אולי מקבל יותר וזה הדבר הכי מסוכן לציבור הישראלי. הוא מפחיד ומטפטף רעל לציבור וזה עבד אבל בסוף זה יפסיק לעבוד. הוא הולך להתנגש בקיר עם ממשלת ימין צרה, עם בנט וליברמן שרי חוץ וביטחון, ממשלה שתוביל אותנו למבוי סתום וקשה ואז אולי הציבור יתפכח".  



"מה את רוצה להגיד, שלפיד דוגמן וזה מה שחסר לי?"



על יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, והצלחת מפלגתו (באופן יחסי לביקורת כלפיו כשר אוצר) אמר הרצוג: "יש ציבור מסוים שיושב עמוק במרכז שקשה לו להתחבר אלינו. מה את רוצה להגיד? שהוא נראה דוגמן וזה מה שחסר לי? כל אדם אחר שהיה במצבי, ספק אם היה מגיע למצבו, לפני 4 חודשים לגלגו גם במפלגתי ואמרו שנקבל 12 מנדטים ביום טוב".



על מדדי ההצבעה אמר: "במצפה רמון, אשקלון וקרית מלאכי הכפלנו את מספר המנדטים מהבחירות הקודמות. אך עדיין, זה לא מה שקובע". הרצוג התייחס להתנהלות מפלגתו במהלך הבחירות ואמר: "אולי לא התחלנו מספיק מוקדם עם הקמפיין. שאלו גם למה לא תקפנו את לפיד מוקדם יותר".



בנוסף התייחס הרצוג ללקחים נוספים מהקמפיין ואמר: "אנשים צריכים ללמוד להספיק להגיד שטויות. לשאלה האם הכוונה לאנשים כמו גרבוז, ענה "כן". הרצוג הוסיף: "צריך להפסיק להתנשא, להכיר בדעותיהם של אחרים ולתת להם תחושת חיבור אמיתית. אני לא מושלם וגם נתניהו לא. הוא שבר כללים שמי יודע מה המחיר שישראל תשלם בגללו".



"נתניהו השפיל ופגע ב20% מאזרחי ישראל בשביל הקמפיין שלו"



על השותפות עם לבני אמר הרצוג: "הברית הזו הייתה מצוינת. האובססיה לגבי הרוטציה היא מיותרת, ויש בה משהו שוביניסטי. החפירה בנושא לא תרמה. לכל אורך המערכה הרייטינג שלי רק עלה והתחזק. אני היחיד שמאתגר היום את נתניהו". לשאלה האם ייכול להיות שישב יחד עם נתניהו ענה הרצוג:


אני לא מנהל משאים ומתנים, אנחנו ננהל מאבק באופוזיציה. ישר ולעניין אני אומר - אנחנו נהיה אלטרנטיבה לנתניהו, אהיה ראש האופוזיציה מולו".



הרצוג התייחס לקריאת נתניהו ביחס למצביעים הערבים ביום הבחירות: "כשקרא נתניהו לערביי ישראל נחילים, הוא השפיל ופגע ב-20 אחוזים מאזרחי ישראל בשביל מסע הבחירות שלו. הפעולה הראשונה שלו חייבת להיות תיקון במעשים, לא במילים ריקות, של הקרע החריף שהוא גרם בכך. הוא חייב לעשות הכל כדי להפוך אותם לאזרחים שווי זכויות".



הרצוג הוסיף כי "היהדות ידעה תמיד לכבד ולהוקיר את הגר והשונה, ובמילותיו הקשות של נתניהו כלפי חמישית מאזרחי ישראל הוא פגע במוסר היהודי והמשיך לקרוע ולפרק את הפסיפס האנושי המרכיב את החברה הישראלית. "מילות הפיוס של דוברו לא יעזרו לאחות את הפצע שפער".