מחקרים חדשים הציגו את ההשפעה הדרמטית של התחממות כדור הארץ על שני האזורים הקרים ביותר על פני כוכב הלכת - אנטרקטיקה והאזור הארקטי - שמתחממים בקצב מהיר יותר מזה שחזו בהערכות הקיימות. מחקר של מדענים מנאס"א שפורסם בכתב העת "נייצ'ר" מצא כי כמות הקרח שאבדה משכבות הקרח הצפות של אנטרקטיקה הגיעה ל־12 טריליון טון מאז 1997 - פי שניים מההערכות הקודמות.

עוד הראה המחקר כי קצב ההתפרקות של הקרחונים מהקצוות של מעטה הקרח מהיר יותר מהקצב שבו נוצר קרח חדש בקצוות. "אנטרקטיקה מתפוררת בקצוות שלה", הסביר צ'אד גרין, מדען במעבדת להנעה סילונית של נאס"א בקליפורניה, שהוביל את המחקר. "כאשר מדפי הקרח מידלדלים ונחלשים, הקרחונים המסיביים של היבשת נוטים לצבור מהירות ומגבירים את קצב עליית מפלס פני הים בעולם".

מחקר נוסף של מדענים מסוכנות החלל האמריקאית, שהתפרסם בכתב העת Earth System Science Data, השתמש במידע משבעה מכשירים לווייניים למדידת גובה כדי לבחון את שינויי הגובה של מעטה הקרח היבשתי של אנטרקטיקה מאז 1985. הממצאים הראו שמי האוקיינוס המסו את הקרח מהקצוות החיצוניים של היבשת פנימה, במיוחד בחלקים המערביים, ובעיקר בעשור האחרון.

במקביל, מחקר שהתפרסם בכתב העת Communications Earth & Environment בחן את האזור הארקטי בצפון כדור הארץ, ומצא כי קצב ההתחממות שלו משנת 1979, השנה הראשונה שבה יש מדידות אמינות של טמפרטורות בעזרת לוויינים, ועד 2021, היה גבוה פי 3.8 מהקצב של שאר כדור הארץ - יותר מכל ההערכות הקיימות. "האזור הארקטי רגיש יותר להתחממות כדור הארץ מכפי שחשבנו", הודה מיקקה רנטנן, חוקר אקלים מהמכון המטאורולוגי של פינלנד, שהיה ממשתתפי המחקר.

בינתיים, הקיץ הבלתי שגרתי ממשיך להכות בבריטניה. אתמול הגיע גל החום הנוכחי לשיאו עם טמפרטורות של כ־34 מעלות באזורים נרחבים באנגליה ובוויילס, כאשר ההתרעה של שירות החיזוי על חום כבד תישאר בתוקף עד הלילה, לפני שמזג האוויר ישתנה ויחלו סופות באזורים שונים עם כ־50 מ"מ של גשם.

גל החום בבריטניה (צילום: REUTERS/John Sibley TPX IMAGES)
גל החום בבריטניה (צילום: REUTERS/John Sibley TPX IMAGES)

שלשום הכריזו רשויות הסביבה בבריטניה באופן רשמי על בצורת בדרום אנגליה ובמרכזה ובחלקים של וויילס, לראשונה מאז 2018. "זה עשוי להימשך עוד חודשים", הודה ג'ון קרטין מהסוכנות הסביבתית. "יהיו גשמים כבדים בימים שני ובשלישי, אבל אל תחשבו שזה יעצור את הבצורת. צריך עוד שבועות של גשמים".