אקנה, המכונה גם “פצעי בגרות" או “חצ'קונים", גורמת לעתים לכאב ממושך ומייסר. לאקנה לא רק השפעות פיזיולוגיות אלא גם רגשיות וחברתיות, בפרט בגלל שכיחותה בגיל ההתבגרות, אך לא רק בתקופה זו. היא עלולה לפגוע בדימוי העצמי ובביטחון העצמי.

אקנה (Acne) היא מחלת עור שכיחה, המתרחשת בסביבת זקיקי השיער, והתוצאה היא פצעונים, נקודות שחורות וראשים לבנים. אקנה מופיעה בדרך כלל על הפנים, הצוואר, החזה והגב, אך יכולה להופיע בכל מקום בגוף.

הסיבה המדויקת לאקנה אינה מובנת במלואה, אך מעריכים כי היא תוצאה של שילוב של גורמים התורמים לסתימת זקיקי השיער. חלק מהגורמים העיקריים שעשויים לתרום להתפתחות אקנה הם שינויים הורמונליים - בגיל ההתבגרות, במהלך ההריון וסמוך למחזור החודשי, שימוש בתרופות מסוימות שעלולות לגרום לעור לייצר יותר חֵלֶב, בבלוטות החֵלֶב, וזיהום שיוצר חיידק שנקרא Propionibacterium acnes. אקנה יכולה להופיע במשפחות, מה שמצביע על מרכיב גנטי למצב. גורמים נוספים שעשויים לתרום להתפתחות אקנה כוללים מתח ודיאטה. עם זאת, הגורם לאקנה יכול להיות שונה מאדם לאדם, וחשוב לעבוד עם רופא/ת עור כדי לאבחן ולקבל את הטיפול המיטבי.

בין תזונה לאקנה

הקשר בין תזונה לאקנה היה שנוי במחלוקת, אך מחקרים עדכניים מצביעים על כך שתזונה יכולה למלא תפקיד משמעותי בהתפתחות אקנה ובחומרתה. ברור ששינוי התזונה אינו יכול להיות הטיפול היחידי לאקנה, ואין "דיאטת אקנה" ספציפית, אבל יש כמה המלצות תזונתיות שעשויות להקל את הסימפטומים.

פחות סוכרים פשוטים: בקבוצת הסוכרים הפשוטים סוכר לסוגיו (סוכר לבן, סוכר חום, סוכר קנים), דבש, סילאן, סירופ מייפל, משקאות קלים, מאפים מתוקים, גלידות ועוד. סוכרים פשוטים נספגים במהירות בזרם הדם, מה שמעלה במהירות את רמות הסוכר בדם. כאשר רמת הסוכר בדם עולה, רמות האינסולין עולות כדי לפנות את הסוכרים מהדם לתאים. רמות גבוהות של אינסולין מעודדות אקנה. בנוסף, אינסולין מגביר את גורם הגדילה דמוי־אינסולין 1 (IGF-1) - מה שתורם להתפתחות אקנה, משום שהוא גורם לתאי העור לגדול מהר יותר על ידי הגברת ייצור החלב.

פחות מזון אולטרה־מעובד: מוצרי מזון אולטרה־מעובדים כוללים נקניק, נקניקיות, חטיפים, ממתקים, דגני בוקר ועוד. אפשר לזהות מוצרי מזון אולטרה־מעובדים על פי רשימת הרכיבים המצוינת על אריזתם. כדאי להעדיף מוצרים עם רשימה קצרה ורכיבים מוכרים, חומרי גלם כאלה שנמצאים במטבח הביתי או על המדפים בסופר, ולא רכיבים שנמצאים רק בשימוש במפעלי המזון. מזון אולטרה־מעובד נמכר גם כמנות במסעדות, בעיקר של מזון מהיר כמו מזון מטוגן, המבורגר, נקניקיות, מילקשייק, משקאות מוגזים, מאפים ועוד. מזון אולטרה־מעובד לרוב מכיל כמויות גדולות של סוכר, שומן או נתרן או שילוב שלהם.

רוב המחקרים על מזון אולטרה־מעובד ואקנה התבססו על נתוני דיווח של המשתתפים בהם. המחקרים חשפו רק דפוסים של הרגלי תזונה וסיכון לאקנה, ולכן אינם מוכיחים שמזון אולטרה־מעובד הוא הגורם הישיר לאקנה.

פחות מוצרי חלב: מחקרים מסוימים מצביעים על כך שמוצרי חלב עלולים להחמיר את האקנה, בעיקר בקרב מתבגרים. עדיין לא ברור כיצד חלב עשוי לתרום להיווצרות אקנה, אך ישנן מספר תיאוריות. חלב פרה מכיל גם חומצות אמינו המעוררות את הכבד לייצר יותר IGF-1, אשר נקשר להתפתחות אקנה.

נראה שצריכה תכופה של מוצרי חלב קשורה לחומרת אקנה, אך לא ברור אם חלב ממלא תפקיד ישיר. גם פה נדרשים עוד מחקרים נוספים בנושא.

פחות שוקולד? בשוקולד חושדים כגורם לאקנה עשרות שנים, אך עדיין לא הוכחה מדעית "אשמתו", כיוון שחלק מהמידע מבוסס על סקרים לא מדעיים. אף שאין ראיות ברורות המצביעות על קשר סיבתי ישיר בין אכילת שוקולד לאקנה, ישנם כמה מחקרים שבדקו צריכה גבוהה של סוכרים פשוטים, כולל שוקולד, שכאמור הצביעו על כך שאלה יכולים לעודד אקנה בגלל עלייה ברמות האינסולין.

יותר תזונה ים תיכונית: צריכת תזונה עשירה בדגנים מלאים, פירות, ירקות, מקורות חלבון איכותיים כמו קטניות, דגים, בשר רזה ושומנים בריאים, בהם שמן זית, אבוקדו, אגוזים וזרעים למיניהם. זו תזונה הכוללת מזונות אנטי־דלקתיים, עשירה בחומצות שומן אומגה 3, פרוביוטיקה, וגם ויטמינים A, D ו־E ואבץ - אלה ממלאים תפקידים מכריעים בבריאות העור והחיסון ועשויים לסייע בצמצום הסיכוי לאקנה, בהפחתת דלקת ובשיפור בריאות העור הכללית.

יותר מים: שתיית מים חיונית לבריאות הכללית ויכולה גם להשפיע לטובה על בריאות העור, כולל אקנה. המים מקנים לחות לעור ומשפרים את גמישותו. בנוסף, שתיית מים מסייעת בהפרשת רעלים מהגוף, מה שעשוי להפחית את הופעת האקנה. לעומת זאת, מיעוט בשתייה עלול להוביל לעור יבש ומתקלף, לתרום לנקבוביות סתומות ולהחמרת אקנה.

מומלץ לשתות לפחות שמונה כוסות מים ביום כדי לסייע בשמירה על הבריאות הכללית, כולל בריאות העור.

חלב בקבוק וכוס צילום (צילום: אינגאימג')
חלב בקבוק וכוס צילום (צילום: אינגאימג')

השורה התחתונה

ייתכן שבשנים האחרונות רואים פחות אקנה בקרב מתבגרים, סביר להניח שהסיבה היא טיפולים תרופתיים ואחרים. המחקר על תזונה ואקנה אינו מבוסס מספיק כדי להמליץ על תזונה ספציפית בשלב זה, סביר להאמין שמחקר עתידי ישפוך אור על הנושא.

אפשר להניח כי לדפוסי האכילה ולהרגלי התזונה השפעה גדולה יותר על בריאות העור בכלל מאשר בחירה או הימנעות ממזון מסוים. נראה שלא צריך להימנע לחלוטין מכל המזונות שנקשרו לאקנה אלא לצרוך אותם במתינות ולשלב אותם בדיאטה ים תיכונית מאוזנת.
במקביל חשוב להקפיד על היגיינה, לא לחטט בפצעונים ולהתייעץ עם רופא/ת עור.

תיקון: בטור שפורסם בשבוע שעבר, שעסק בתפוחי אדמה, נפלה טעות דפוס בציון הטמפרטורה. הטמפרטורות הנכונות הן 120 מעלות צלזיוס ו־140־180 מעלות צלזיוס.