מזל טוב! בשעה טובה, נולד לכם תינוק יפהפה ובריא ואתם מאוד מאושרים וגם מאוד עייפים. רבים מהילודים עשויים לפתח צהבת בתוך יום או יומיים מהלידה, שעשויה להתבטא בגוון צהבהב של לחמית העין ושל העור. ברוב הילודים, מדובר בצהבת פיזילוגית שחולפת ללא כל טיפול. אחת הסיבות לצהבת היא שתינוקות נולדים עם כמות כדוריות דם גדולה יחסית לילדים או למבוגרים. הכדוריות האלה מתפרקות באופן נורמלי, ואחד מתוצרי הפירוק שלהם הוא הבילירובין. הכבד שומר על רמה נמוכה של בילרובין בדם, אולם אצל תינוק שזה עתה נולד הכבד עדיין לא מפותח מספיק ולכן רמת הבילרובין גבוהה, אך זו אינה סיבה לדאגה, משום שבתוך כמה ימים הכבד מתפתח דיו, ובעקבות זאת יורדת רמת הבילירובין. במקרה שאכן מדובר בצהבת פיזיולוגית, היא אמורה להיעלם עד שבועיים מהלידה.

מיכל ינאי חושפת לראשונה חוויה קשה מערוץ הילדים: "הדמעות התחילו לזלוג בלי יכולת להפסיק"

פוליטיקאי ש"יש לו גישה" לצילומי עב"מים: "האנושות לא יכולה להתמודד עם חייזרים"

עם זאת, במקרים מסוימים, יש תינוקות שעורם ממשיך להיות בגוון צהוב, גם אחרי שבועיים. זהו לרוב מצב שאינו תקין העשוי לסמן על מצב רפואי הדורש התייחסות נוספת. במקרה כזה, חשוב לגשת לבדיקות דם על מנת לברר האם מדובר בצהבת על רקע רמות בילרובין גבוהות בדם או על רקע אחר כגון חסימה בדרכי המרה, דלקת בדרכי השתן או פגיעה בתאי הכבד כתוצאה ממחלה גנטית, הפוגעת בהובלת מלחי המרה בגוף. במקרים שכאלה נדרשת התערבות רפואית מיידית העשויה לכלול אשפוז ואף ניתוח דחוף, המגדיל את סיכוי ההצלחה בטיפול בבעיה.

עוד סימן שחשוב לשים אליו לב הוא אי שקט משמעותי - אמנם תינוק שזה עתה נולד עשוי להפגין אי שקט, אך לרוב הוא יהיה כתוצאה מרעב, ריפלוקס או גזים. במקרה של אי שקט משמעותי שהוא יוצא דופן כלומר התינוק לא פולט, אך גם ממעט לאכול ולישון ונע תמידית בחוסר נוחות, חשוב לגשת לבירור אצל הרופא. במקרים רבים תצטרף גם תחושה אישית לא נוחה של ההורים או "תחושת בטן" שמשהו אינו כשורה. חשוב לא להיתפס לבהלה או לחשוש מהפניה לרופא. מרבית הרופאים מבינים את הקשיים עימם מתמודדים ההורים בתקופה הראשונה שלאחר לידת התינוק, ויציעו תמיכה שתרגיע את החששות, במידה ואין בעיה רפואית משמעותית.

סימן נוסף עשוי להיות גרד – ככל שגיל התינוק עולה והוא שולט בידיו, נראה סימנים ברורים לאי נוחות ואי שקט הנגרמים מתחושה בלתי פוסקת של גירוד בגוף. במקרה של בעיה בפינוי מלחי המרה למשל, מלחי המרה יצטברו בגוף ויגרו את קצות העצבים בעור, מה שיתבטא בגרד משמעותי עד כדי פציעה עצמית וזוב דם. במחצית מהמקרים הפתרון הבלעדי העומד לרשות הרופאים הוא השתלת כבד, במידה והמחלה התפתחה לכדי שחמת הכבד.

פרופ' אייל שטייר, מנהל היחידה למחלות כבד ולבלב בילדים, המכון לגסטרו ילדים ותזונה, המרכז הרפואי "שערי צדק", מסביר: "הקשר בין הגרד ובין בעיה אפשרית בכבד לא מובן לכל הרופאים ולכן חשוב שההורים יהיו מודעים ויביאו את הדבר לתשומת ליבו של הרופא, בעת הביקור במרפאה. גרד שכזה עשוי לגרום להפרעות שינה אצל התינוק שמוביל לאובדן תיאבון ופגיעה משמעותית בהתפתחות ובגדילה. גרד שכזה עשוי להיות סימן למספר רב של מחלת כבד, הגורמות לפגיעה בפינוי מלחי המרה מהכבד ומהגוף כמו למשל מחלת Pfic. מחלה זו היא מחלת כבד תורשתית נדירה מאוד, המסכנת חיים, שתסמיניה ניכרים כבר בשנה הראשונה לחייו של התינוק. חשוב מאוד להיות מודעים לסימני המחלה ולבצע את הבדיקות הרלוונטיות במקרה שיש חשש, וזאת גם כדי להקל על חייו של התינוק וגם כדי להציע טיפול אפשרי, שעשוי לשנות את מהלך המחלה ומציע תקווה לחולים אלו".