בשנת 440 לפני הספירה הרופא היווני היפוקרטס אמר "תן לאוכל שלך להיות התרופה שלך, ותן לתרופה שלך להיות האוכל שלך". למרות שיש ויכוח מדעי גדול על תקפותה של חוכמה זו, מחקרים מדעיים ומחקרים רבים שנעשו לאחרונה הוכיחו ואישרו כי ניטור כמות, סוג ועיתוי אכילת המזון הוא קריטי לבריאות טובה.

"אנחנו בעננים!": הבשורה המשמחת שקיבל רומן זדורוב
"תודה על הכל": אייל ברקוביץ' נפרד מתפקידו הטלוויזיוני

במציאות, כל בני האדם רוצים לחיות חיים ארוכים ובריאים, אבל רבים מאיתנו לא יודעים איך, במיוחד לאור כל הפיתויים הקיימים. אבל המדע ברור: אכילת מזונות נכונים יכולה להוביל לחיים ארוכים ובריאים יותר.

חוקרים סקרו לאחרונה מאות מחקרי תזונה כדי לקבוע את "דפוס התזונה הנכונה" לאריכות ימים בריאה. הם מצאו כי דיאטות עם רמות מתונות עד גבוהות של פחמימות לא מזוקקות, צריכת חלבון נמוכה וצריכת דגים קבועה היו קשורות לחיים ארוכים יותר ובריאות טובה יותר.

ד"ר וולטר לונגו, פרופ' לגרונטולוגיה ומדעי הביולוגיה באוניברסיטת דרום קליפורניה ואחד ממחברי המחקר, אמר: "דיאטה אמורה להיות אורח חיים ולא רק אסטרטגיית הרזיה. משמעות הדבר היא כי זה לא עניין זמני שמסתיים כשמגיעים למטרה שהיא לרדת במשקל".

המחקר מצא כי הכללים הבסיסיים של תזונה בריאה או "דיאטת אריכות ימים", כפי שכינו אותה, הם:

30% מהקלוריות שמגיעות משומנים צמחיים, כמו אגוזים ושמן זית.

תזונה דלת חלבון אך מספקת עד גיל 65, ואז צריכת חלבון מתונה.

הימנעות מסוכרים ופחמימות מזוקקות.

הימנעות מבשר אדום או מעובד.

הסתפקות בכמות מוגבלת של בשר לבן, במיוחד דגים.

12 שעות אכילה ו-12 שעות צום בכל יום.

גם גנים וגנטיקה משחקים תפקיד חשוב, אך הגורם החשוב ביותר הוא אורח החיים שאנו מסגלים לעצמנו, ולתזונה יש תפקיד מכריע.

מחקר מדעי שפורסם בשנת 2016 מצביע על כך שרק 25% מתוחלת החיים נקבעת על ידי גנים וגורמים גנטיים, והשאר (75%) נובע מאורח החיים שלנו.

הנה חמישה הרגלי אכילה שיגדילו את הסיכויים לתוחלת חיים ארוכה:

ירקות ופירות

אין ספק כי אכילת ירקות ופירות והפיכתם לחלק חיוני מהתזונה שלנו חיונית לבריאות טובה ולחיים ארוכים.

מחקר משנת 2017 שפורסם בכתב העת "International Journal of Epidemiology" מצא כי צריכה גבוהה של פירות וירקות נקשרה לסיכון נמוך יותר למוות מכל הסיבות, כולל מחלות לב וסרטן.

אגוזים 

אגוזים מספקים שומנים בריאים, חלבונים צמחיים, סיבים, נוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים חיוניים כמו אשלגן ומגנזיום, ולכן אין פלא שהם קשורים לאריכות ימים.

אגוזים (צילום: אינגאימג')
אגוזים (צילום: אינגאימג')

על פי מחקר שפורסם בכתב העת "The Journal of Nutrition", אשר עקב אחר 5,800 גברים ונשים עם תסמונת מטבולית במשך שנה, עם צריכת אגוזים מוגברת סמנים מסוימים של תסמונת מטבולית ירדו, כולל היקף המותניים, רמות הטריגליצרידים, לחץ הדם הסיסטולי, משקל ומדד מסת הגוף.

 יותר ארוחות ללא בשר

במאמר שפורסם בשנת 2016 בכתב העת "American Journal of Lifestyle Medicine", החוקרים תיארו חמישה אזורים בעולם שבהם אנשים בריאים יותר וחיים זמן רב יותר.

החוקרים יצרו טבלת צבעים, כך שהצבע הכחול מייצג את האזורים שבהם אנשים חיים זמן רב יותר, ומצאו אזורים אלה במקומות מגוונים מאוד, מהאי אוקינאווה ביפן ועד האי איקריה ביוון. אחד הגורמים השכיחים ביותר היה תזונה מבוססת צמחים כמו שעועית ועדשים, בעוד בשר נאכל בכמויות קטנות באזורים אלה.

האזור הכחול היחיד בארצות הברית, ציין המחקר, הוא אזור לומה לינדה בקליפורניה, שבו יש את הריכוז הגבוה ביותר של האדוונטיסטים, הידועים כניזונים מתזונה צמחונית, וחיים 10 שנים יותר מאחרים בצפון אמריקה.

תזונה ים תיכונית

כשמדובר באריכות ימים, התזונה הים תיכונית נותרה אחד מתקני הזהב לחיים ארוכים ובריאים יותר. דפוס זה מאופיין באכילת כמויות גדולות של פירות וירקות, דגנים ואגוזים המכילים שומנים בריאים, שמן זית ואבוקדו, עשבי תיבול ותבלינים.

אבוקדו (צילום: אינגאימג')
אבוקדו (צילום: אינגאימג')

דיאטה זו כוללת גם אכילת פירות ים מספר פעמים בשבוע, כוללת גם צריכה מתונה של מוצרי חלב וביצים ומגבילה את צריכת הבשר והממתקים.

תה ירוק

מחקרים רבים קשרו צריכת תה ירוק לסיכון נמוך יותר למחלות לב, סרטן, סוכרת מסוג II, אלצהיימר והשמנת יתר.

בסקירת מחקר משנת 2022 שפורסמה בכתב העת "Journal of Nutrition", החוקרים מצאו כי אלו שצרכו את הכמות הגבוהה ביותר של תה ירוק היו בעלי שיעורים נמוכים יותר של מחלות לב וכלי דם, כמו גם סיכון נמוך יותר למוות מהתקף לב ושבץ.