דיכאון אחרי לידה הוא תופעה נרחבת שלא זוכה לטיפול מערכתי מספק בקהילה מצד מערכות הבריאות או הרווחה, להוציא עיר הבירה, שם מתנהלת בשלוש השנים האחרונות תוכנית ייחודית שמפעיל אגף בריאות הציבור והגיל הרך בעיריית ירושלים בשם "חבלי קשר", המספקת מענה מקצועי לצרכים הנפשיים של אמהות בשנה הראשונה לאחר לידה.

התוכנית מופעלת כחלק משירות טיפות החלב העירוניות בירושלים, באמצעות צוות מקצועי המקבל הפניות מאחיות טיפת חלב, כאשר הן מזהות קושי נפשי בקרב אמהות בחודשים הראשונים לאחר לידה. הקו המנחה של התוכנית הוא פעילות מניעתית באמצעות איתור מוקדם של מצוקות רגשיות בקרב נשים לאחר לידה, שעשויה לצמצם משמעותית את היקפי התופעה ואת רמת חומרתה ולהפחית מצבי סיכון באמצעות התערבות טיפולית מוקדמת של אנשי המקצוע הרלוונטיים.

למרבה הצער זוהי תוכנית הפועלת באופן יזום וייחודי כרגע רק בירושלים וממומנת על ידי העירייה ותורמים פרטיים וחשוב להדגיש כי מדובר בתוכנית עירונית ולא ממשלתית או ארצית, שהמודל שלה יכול רק לשמש רשויות מקומיות נוספות.

מאז שנת 2020, הופנו מעל 1,500 נשים לתוכנית לליווי ולתמיכה, עד לכניסתן למסגרת טיפולית מתאימה. ש', סטודנטית ואם לילד ראשון, הופנתה באמצעות אחות טיפת חלב לעובדת סוציאלית, לאחר ששמה לב שהיא נראית עייפה ועצובה. האחות תיארה קושי בקריאת סימני התינוק ורגשות אשם של האם על כך שאינה מצליחה להרגיע את בכיו. העובדת הסוציאלית בנתה עם האם סדר יום, שכלל יציאה מהבית, מפגשים עם אמהות נוספות במרכז לגיל הרך, הצטרפות לקבוצת אמהות והקדשת זמן לצרכיה. כמו כן, נעשתה עבודה על קריאת סימני התינוק.

במקביל, הופנו ש' ובן זוגה לקבוצה זוגית לזוגות שחווים קושי לאחר לידה. בחודשים שלאחר מכן חזרה ש' לתפקוד טוב, ללימודים ולעבודה וכתבה לעובדת הסוציאלית: "תודה רבה שהוצאת אותנו ממצב החירום שהיינו בו. זה היה כמו בור שחור שאי אפשר לראות ממנו את הדרך החוצה ופתאום עכשיו יש לי כוחות אחרים וגם תקווה לעתיד. אנחנו כל כך אסירי תודה על העזרה ושהיית איתנו בתוך זה ומקווה שעכשיו אנחנו מתחילים לטפס למעלה ולהמשיך בכיוון הזה".

התוכנית מתמקדת גם במיגור הסטיגמה ובמתן לגיטימציה לפנות ולבקש סיוע נפשי במצב של דיכאון או חרדות לאחר לידה. הצוות המקצועי של התוכנית כולל מנהלת, רכזת ושתי עובדות סוציאליות קליניות, המקבלות את הפניות והדיווחים על אודות האמהות מאחיות טיפות חלב או מהגורמים המקצועיים ולאחר מכן נפגשות עם האם להערכת מצבה ובניית תוכנית טיפולית אישית בשיתוף מרפאות בריאות הנפש וקופות החולים, ובמקביל קיים מעגל שיתוף אמהות ייחודי שמפעילה העירייה במסגרת התוכנית. אמהות נוספות הגיעו לתוכנית באמצעות אנשי מקצוע או באופן עצמאי, לרוב באמצעות קו טלפון אנונימי: 02-500-1400 שאותו הקצתה עיריית ירושלים לנושא, המאפשר לאמהות לפנות מבלי למסור פרטים אישיים.