חשיבה והתארגנות מקדימה לפני החזרה לבית הספר, במהלך השבועות הראשונים של הלמידה חיונית עבור ילדים עם ADHD. על מנת לפתוח את שנת הלימודים בצורה המיטבית חשוב שכל המורים, המטפלים ודמויות המפתח בחייו של ילדכם יהיו מעודכנים בניהול תסמיני ה-ADHD, ויידעו כיצד להתייחס לכך. 

יו"ר ארגון המורים תוקף את האוצר ומבהיר: "ממשיכים בעיצומים"

 ככל שהשנה מתקדמת, על אף הבנת החשיבות בשיח משותף, שיח זה נוטה להידחק הצידה, עקב לוחות זמנים עמוסים, ולכן ההתייחסות אליהם כעת היא חיונית. זו לא סתם עוד משימת חזרה לבית הספר, זו השקעה, שתביא שקט נפשי ותכין את הקרקע לשנת לימודים מוצלחת עבור ילדכם, עבור המורים שלו ואחרים סביבו.

לא בטוחים מאיפה להתחיל? השתמשו בנושאים הבאים כמדריך למי לפנות ולאיזה נושאים מומלץ להתייחס:  

 שיחות קצרות הורים עם ילדיהם

1. חזקו את תחושת המסוגלות העצמית של ילדכם - עזרו לילדכם להבין את החוזקות שלו על ידי הדגשת התכונות החיוביות. עזרו לו להבין את היתרון של הפרעת קשב וריכוז, את הייחודיות שלו, וכיצד היא הופכת אותו לחלק יקר ערך, ובעל תרומה בסביבת חבריו לכיתה. 

2. יצירת קשרים חברתיים משמעותיים - קשרים אלו מהווים עוגן חברתי בבית הספר, ועוזרים ליצירת תחושת שייכות לילדך. עזור לילדך בזיהוי חברים פוטנציאליים בכיתתו. עזור לו להבחין בתכונות שיכולות להשלים את שלו, ובתחומי עניין דומים. שאלו את ילדכם מי הילדים שאיתם הוא אוהב לשחק בבית הספר או בשעות אחר הצהריים ,ומדוע אוהב לשחק איתם. לאחר מכן בדקו האם יש באינטראקציה החברתית הזו גם דברים שהילד פחות אוהב. הציעו לילדכם להזמין אליכם הביתה לאחר שעות הלימודים, חברים שהילד חושב שיכול להיות לו נעים בחברתם. אל תכריחו את הילד להיפגש עם חברים שהוא לא רוצה. מפגשים חברתיים אחר הצהריים מאפשרים לילד ליצור קשרים חברתיים בסביבה נוחה, ועם ההגעה יום למחרת לבית הספר הילד יוכל להמשיך קשרים אלה. 

3. יצירת קשר מורה תלמיד - עזרו לילדכם לראות במורים בני ברית, ולא יריבים. יצירת קשר חיובי ואמפתי בין הילד למורה מחזקת לילד את הידיעה שיש לו דמות של מבוגר שניתן לסמוך עליו בבית הספר. ידיעה זו משמעותית בעיקר כאשר הילד מרגיש שהוא זקוק לעזרה, והוא יודע שיש לו על מי לסמוך. שאלו את הילד מי המורה שהוא אוהב ומדוע. הציעו להכין לו ברכה לחג / ציור עם הקדשה.  
 

תקשורת בין הורים למורים

פתיחת שנת הלימודים ברגל ימין לילדים עם הפרעות קשב וריכוז מחייבת תקשורת יזומה עם המורה שלו. להלן שתי שיחות קריטיות ליצירת שנת לימודים מוצלחת: 

 שיחה ראשונה:

צרו קשר עם המורה של ילדכם במהלך השבוע הראשון של בית הספר. כדאי לגשת לשיחה בנימה ידידותית ומשתפת פעולה. שוחחו עימה על מצבו הייחודי של ילדך, ותוודאו כי היא מכירה את התאמות הלמידה הנדרשות עבורו. ודאו כי התאמות אלה מיושמות ומועברות גם ליתר המורים המלמדים את ילדכם. למורה בכיתה תפקיד מרכזי ביישום ההתאמות, ולכן חשוב לצור איתה תקשורת טובה שתהווה קרקע לשיתוף פעולה עתידי. 

שיחה שנייה:

כחודש לתוך שנת הלימודים, שיקלו לבקש פגישת המשך עם המורה, במיוחד אם לא נקבעה פגישת המשך מוקדם יותר. אל תחכו לימי הורים כדי לקבל תובנות לגבי ההתקדמות של ילדכם. ככל שתבינו את נקודת המבט של המורה מוקדם יותר, כך תוכלו לטפל מהר יותר בכל נושא, שעלול להפריע לחוויית הלמידה של ילדכם. שמרו על קווי תקשורת פתוחים, וזכרו, שמורים רבים מעדיפים דואר אלקטרוני כאמצעי נוח להחלפת מידע.

בדיקה עם הרופא של ילדך

אם ילדכם נוטל תרופות להפרעות קשב וריכוז, או אם אתם שוקלים להתחיל בטיפול תרופתי עבור הפרעות קשב וריכוז, עשו שיחה עם הרופא כבר בסוף הקיץ כדי להכין תוכנית לתחילת הלימודים. אם זו הפעם הראשונה, שילדך יטול תרופות, ייתכן, שתרצה להתחיל לתת לו את התרופה זמן קצר לאחר פגישה זו, כך שתוכל לכוון את המינון והתזמון של התרופה לפני תחילת השיעורים. אם ילדכם נטל תרופות בעבר, מומלץ לחדש את המרשם זמן קצר לפני תחילת הלימודים.

ביצוע שיחות חיוניות אלו בשגרת החזרה לבית הספר יעזרו לילדכם, המתמודד עם הפרעת קשב וריכוז, להתחיל את שנת הלימודים בצורה מותאמת ומוצלחת יותר. כמו כן, מערכות יחסים חיוביות ותקשורת יעילה בין הורים, ילדים, מורים ורופאים עוזרת בשיפור תחושת המסוגלות והשייכות של הילד. זכרו, מעורבות מוקדמת ויזומה יכולה לעשות הבדל משמעותי בחוויית הלמידה של ילדכם.

הכותבת היא פסיכולוגית רפואית מומחית וסמנכ"לית מדע בחברת הסטארטאפ Pery

הביאה לפרסום: סתיו נמר