משרד הבריאות פרסם היום (שלישי) את דוח העישון בישראל לשנת 2022, אשר מציג את תמונת המצב על מגפת העישון בישראל. על פי ההערכות, אחוז המעשנים בישראל עומד על למעלה מ־20% בקרב האוכלוסייה הבוגרת, והעישון הוא הגורם לכ־8,000 מקרי מוות בשנה, כ־10% מהם בקרב לא-מעשנים שנחשפו לעישון של אחרים (עישון כפוי), כתוצאה ממחלות ממאירות, מחלות לב וכלי דם ובכללן שבץ מוחי, מחלות נשימה, סוכרת ועוד. 

דוח משרד הבריאות: 20% מהמבוגרים בישראל מעשנים

מספר המתים מעישון ברחבי העולם עומד על כשמונה מיליון כאשר כמחציתם - צפויים לחלות ולמות מתחלואה הנגרמת בעקבות העישון. במשרד מדגישים כי הדרך הטובה ביותר להפסיק לעשן היא לא להתחיל כלל. 

64.5% מהמבוגרים ו-33% מהילדים שאינם מעשנים, חשופים לעשן טבק סביבתי, כלומר, חווים עישון כפוי, כך עולה מניטור למדידת חשיפה לעישון שנערך בקרב ילדים ומבוגרים במסגרת התוכנית הלאומית לניטור ביולוגי בישראל. מהנתונים עולה גם כי ישנה עלייה באחוז התלמידים הכללי המעשנים סיגריות לפחות פעם בשבוע.

מנתוני הסקר הייעודי לבני נוער HBSC, בשיתוף פעולה של משרד הבריאות, משרד החינוך ואוניברסיטת בר אילן, וסקר לאומי (KAP), עולה כי שלושה אחוזים מהילדים בכיתות ה׳-ו׳ ועשרה אחוזים מבני הנוער מכיתות י׳ דיווחו על עישון סיגריות אלקטרוניות לפחות שישה ימים, במהלך 30 הימים האחרונים. בנוסף, מנתוני הביניים של ממצאי סקר ה-HBSC, עולה כי השימוש בסיגריות לפחות פעם אחת ביום עלה פי 2 תוך שלוש שנים - מ-4.8% בשנת 2019 ל-9% בשנת 2022.

עוד עולה מהנתונים כי בשנת 2022 ניתנו 10,115 דוחות וקנסות על עישון במרחב הציבורי, לעומת 8,189 דוחות וקנסות בשנת 2021. הרשויות המובילות במתן קנסות בשנת 2022, מבין 81 הרשויות שדיווחו על היקף האכיפה, הן ירושלים, תל אביב, באר שבע, רמת גן ופתח תקווה.

מהדוח עולה עוד כי תקבולי המדינה ממיסי קנייה על כלל מוצרי הטבק בשנת 2022 היו כ-7.5 מיליארד ש"ח, והכנסות המדינה ממיסי קנייה על סיגריות מיובאות היו כ-6.348 מיליארד ש"ח, וכ-448 מיליון ש"ח על סיגריות בייצור מקומי. בנוסף, מנתוני רשות המיסים עולה כי מיסי קנייה על מוצרי טבק אחרים (טבק לעישון, טבק לנרגילה, טבק למקטרת, סיגרים, יחידות טבק לחימום) הוסיפו עוד כ-727.5 מיליון ש"ח לקופת המדינה.

במשרד הבריאות ציינו עוד כי כ-330 אלף מעשנים, נשים וגברים פנו לקבלת סיוע בגמילה מעישון, זאת מאז כניסת סדנאות הגמילה והמענה התרופתי לגמילה מעישון לסל שירותי הבריאות בשנת 2010 ועד לסוף שנת 2022. היקף הפונים השנתי לסיוע בגמילה מעישון בקופות החולים נע סביב 2.5% בלבד מסך המעשנים הפעילים.

שר הבריאות, משה ארבל ציין כי "הדאגה לבריאות הציבור נמצאת כל הזמן לנגד עינינו כאשר אנו פועלים בדרכים שונות להתמודד עם תופעת העישון ונזקיה. יש בידינו לעשות הרבה כדי להפחית את מספר המעשנים באוכלוסייה מחד, ולמנוע הצטרפותם של חדשים למעגל המעשנים מאידך. המאבק מצריך מאמץ מורכב ומשותף, ואנו מחויבים לפעול ליישום המדיניות במגוון תחומים של מניעה ועידוד הגמילה, כדי להביא לקידום בריאות הציבור - צעירים ומבוגרים כאחד - מפני העישון ונזקיו".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב הוסיף: "כלל מוצרי העישון ובכללם גם הסיגריות האלקטרוניות הם איום ממשי על בריאות הילדים, בני הנוער והמבוגרים כאחד. נוכח ממדי התפשטות התופעה בחן המשרד את כלל הצעדים האפשריים וימשיך בפעולות נרחבות כדי להעלות מודעות לתופעת העישון הגדלה לסכנות שבשימוש במוצרים האלו ולנזקי מוצרי העישון, בפרט לסיגריות אלקטרוניות, שהפכו בשימוש תדיר בקרב בני נוער וצעירים".

ראש חטיבת בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס הוסיפה: "מגפת העישון היא אחד מהאיומים המשמעותיים על בריאות הציבור. עישון הוא  סיבת המוות המובילה הניתנת למניעה. כניסת הסיגריות האלקטרוניות לשוק החמיר משמעותית את הבעיה. מוצרים אלו עצמם מסוכנים לבריאות וכבר גבו מחירים בארץ ובעולם. אך בנוסף הם משמשים שער כניסה לעישון סיגריות רגילות. הזמינות והקלות בשימוש בהם כיום הופכים אותם לאטרקטיביים בקרב ילדים ובני נוער והתוצאה: זינוק בשימוש בהם בקרב ילדים בגילאים צעירים יותר ויותר".

 פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור הגיב לדוח וציין: "ישראל נכשלת במאבק בנזקי הטבק, כי היא אפילו לא מנסה. דוח שר הבריאות בנושא עישון מתפרסם באיחור ניכר, בעיתוי אומלל, ללא הצגה בכנסת כמתחייב בחוק, ללא נתונים מעודכנים, ללא תכנית. בעבר התרענו מפני הזנחת הנושא, עכשיו נראה כי העיסוק בתחום העישון פשוט מת ונקבר. נזכיר כי כ-8000 ישראלים מתים כל שנה מנזקי העישון".

"בעוד שהכנסות המדינה ממיסי טבק הן כ-7.5 מיליארד שקל, האכיפה כמעט לא קיימת, ההשקעה במניעה היא אפסית ואין אפילו עובד אחד במשרה מלאה בשירות המדינה שתפקידו למנוע את נזקי העישון. ממשלה חלשה בהגנה על בריאות הציבור טובה לחברות הטבק ורעה לציבור. החידלון המתמשך בטיפול בנושא העישון, לרבות אי מינוי אחראי תחום עישון והיעדר הקמת היחידה למאבק בעישון הוא בלתי סביר באופן קיצוני", הוסיף.

שירה כסלו, מנכ"לית המיזם למיגור העישון, מסרה בתגובה: "משרד הבריאות העלה הילוך בשנה הנוכחית במאבקו במגפת העישון. מתווה פעילות המשרד שפרסם לאחרונה להערות הציבור בהמשך לעבודת צוות הפעולה הלאומי שמינה, הוא צעד בכיוון הנכון. עם זאת, הדרך להורדת מספר המעשנים בישראל, בדגש על מניעת התחלות עישון בקרב ילדים ובני נוער, עדיין רחוקה, וכמו תמיד, היא תימדד אך ורק בביצוע ובמבחן התוצאה".

מהאגודה למלחמה בסרטן נמסר בתגובה: "מצב העישון בישראל מדאיג ביותר. מדובר במגיפה שגובה את חייהם של 154 ישראלים מדי שבוע. הורדת שיעורי העישון והפחתת נזקיו אינה רק תחת אחריותו של שר הבריאות, אלא יש לאחד כוחות ולטפל בבעיה מהשורש באמצעות תוכנית לאומית מתוקצבת אשר תעמיד בראש סדר העדיפות את המאבק בגורם המוות מספר אחד בעולם הניתן למניעה. יש לפעול במקביל להקמת יחידה למאבק בעישון במשרד הבריאות שתוביל ליישום המדיניות, תוך מתן מענה לבעיות האכיפה הקיימות".

"אנחנו באגודה למלחמה בסרטן, נאבקים כבר שנים הודות לתרומות הציבור ושולחים עשרות מדריכי הסברה לקיים הדרכות בנושא נזקי עישון במוסדות חינוך ועורכים מסעות הסברה נרחבים לבני נוער ברשתות החברתיות נגד שימוש במוצרי עישון. אך מול הכוחות הגדולים של חברות הטבק והניקוטין, נדרשת התגייסות לאומית. עישון גורם לסוגי סרטן שונים, מחלות לב, שבץ מוחי, סוכרת ומחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD), הכוללת אמפיזמה וברונכיטיס כרונית".

"בתוך כך נודע כי בסוף השבוע הקרוב (15.9) יצוין בישראל ובעולם היום הבין-לאומי למאבק בסרטן הערמונית. לקראת יום זה פרסמה האגודה למלחמה בסרטן נתוני הערכה חדשים המצביעים על כ-2,800 גברים שאובחנו בשנת 2022 עם סרטן הערמונית וכ-540 שנפטרו מהמחלה. באגודה הדגישו כי להימנעות מעישון לצד שמירה על אורח חיים בריא יש השפעה דרמטית על הפחתת הסיכון להתפתחות סרטן הערמונית. ברוח זו הסביר משה בר-חיים, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, כי: "חשוב לפעול באופן אקטיבי להפחתת הסיכון לחלות מלכתחילה. יש לאמץ אורח חיים בריא הכולל הימנעות מעישון, תזונה מאוזנת, הכוללת ירקות ופירות. חיוני לצמצם מזון מעובד ולהעדיף שתיית מים במקום משקאות ממותקים. במקביל לבצע פעילות גופנית יומיומית ולשמור על משקל גוף תקין. כל אלה יכולים לסייע משמעותית בהפחתת הסיכון לחלות בסרטן הערמונית".