הן יכולות להיות בגודל של ציפורן וגם בגודל של עץ, יש אלפי זנים שלהן וכנראה עוד אלפים שעוד לא גילינו, הן גדלות בכל העולם ובמגוון תנאים והן יכולות להיות מסוכנות אבל גם ואולי בעיקר - לרפא. בחמישים השנים האחרונות הפטריות עברו ממדפי הסופר למעבדות המחקר והפכו לאחד מהמזונות הנחקרים ביותר, שבין סגולותיהן נמצאת גם היכולת העוצמתית לעזור לנו להתרכז ולהתמודד עם לחץ ועומס. אז רגע לפני פתיחת שנת הלימודים האקדמית, שרון צור, נטורופת ומרצה במכללת רידמן, מסביר לנו על פטריות המרפא שיעזרו לנו להצליח בלימודים. 

ראשית, הקדמה קצרה על עולם פטריות המרפא - השימוש בפטריות מרפא מתועד עוד משנת 2000 לפני הספירה ובמקומות שונים בעולם אפילו איתרו ציורי קיר של פטריות ופסלים אשר מקושרים להגברת האנרגיה, החיוניות וכסגולה לפריון. בתקופות מאוחרות יותר, יש תיעוד של שילוב פטריות ברפואה העממית המסורתית וכיום פטריות נחקרות בנושאים של קיימות, מחזור, חקלאות וכמובן - בריאות. בהיבט הבריאותי ובעיקר בכל מה שיכול לעזור לנו בלימודים - פטריות המרפא יכולות לסייע למערכת העצבים שלנו להתמודד טוב יותר עם העומסים באמצעות השפעתן על ויסות לחץ ומתח ותמיכה במגוון תהליכים המסייעים לנו לשפר את הזיכרון והריכוז. 

חשוב לציין כי "פטריות מרפא" המצוינות כאן הן פטריות הנמכרות בצורה של תוספי תזונה המאושרים על ידי משרד הבריאות. חלק מפטריות המרפא ניתן למצוא בשווקים לבישול וחלקן אינן למאכל אלא רק כתוספי תזונה.

היריסיום – רעמת האריה

פטריית ההיריסיום היא פטריית מאכל שמקורה ביפן הרחוקה. היא מכונה רעמת האריה (Lions mane) בגלל שערותיה הלבנות והיא משמשת לתבשילים שונים ואף לקינוחים. בשנים האחרונות פטריית ההיריסיום נחקרת הודות להשפעתה על הזיכרון, הריכוז ומצב הרוח. לפטריית ההיריסיום רכיביים ייחודיים מסוג הרינסינים (erinacines) והרינסיננים (Hericenones) מסייעים להעלות את רמות החלבונים במוח אשר משתתפים בתפקוד שוטף ותהליכי תיקון בחלקים רבים במערכת העצבים. חלקים אלה קשורים לריכוז, לזיכרון ולהפחתה של לחץ, מתח וחרדות. מחקרים שנעשו על הפטריה המשלבים שאלוני זיכרון מצאו שיפור במדדים של זיכרון וריכוז בגילאים שונים.

קורדיספס סיננסיס – כוח ואנרגיה

פטריית הקורדיספס סיננסיס איננה פטריית מאכל, מקורה בהרי טיבט וגודלה הוא כשל גפרור. קטנה קטנה אבל בהחלט מחדדת את המחשבה ומסייעת לצלוח ימים ארוכים של לימודים ושיגרה. פטריית הקורדיספס סיננסיס מספקת לגוף פוליסכרידים ואדנוזין המסייעים לתאי הגוף שלנו לייצר יותר מולקולות אנרגיה החיוניות לתפקוד היומי שלנו. כאשר שנת הלימודים בפתח ועומס הלימודים משתלב עם השגרה העמוסה והלחוצה של חיי הסטודנט, שילוב של פטריית קורדיספס סיננסיס מסייעת להעלות את האנרגיה והחיוניות, בעיקר בתקופות של חוסר שינה, עומסים גדולים, עייפות מנטלית, עומס לימודים ותקופות מבחנים ויכולה גם לשפר ביצועיים ספורטיביים.

סטודנטים לומדים, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')
סטודנטים לומדים, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')

פטריית הריישי – איזון ושלווה

ריישי היא הפטריה הראשונה שתועדה למטרות בריאות עוד בכתבים סיניים עתיקים בני אלפי שנים. שילוב של פטריית הריישי מסייעת לתחושה של רוגע ושקט בלי להרדים או לטשטש. תכונה זאת מכונה אדפטוגניות או סתגלתנות בעברית. תכלס, היא מסייעת לנו לא לתלוש שערות על בסיס יומי ולהתעצבן על כל דבר. טרפנים וטריטרפנים המצויים בפטריית הריישי ובעיקר בנבגים של הפטריה בעלי השפעה מרגיעה ומאזנת על מערכת העצבים. רבים מהמשתמשים בריישי מדווחים על רוגע, שיפור הריכוז, הקלה בהתמודדות עם תסמינים של הפרעות קשב וריכוז ושיפור הזיכרון ויכולות הלמידה.

הפטריות שצוינו כאן אכן נשמעות כמו פטריות קסם, אבל קסמים טובים ונכונים לגוף המאפשרים תפקוד יומי, פיזי ונפשי מאוזן וסיוע לריכוז, למידה וזיכרון. אציין שאפשר ורצוי לשלב כמה סוגים של פטריות יחד להשגת מקסימום תועלת. קיימים כיום שילובים של פטריות בצורת כמוסות בחנויות טבע ובתי מרקחת, שם ידעו לתת יעוץ והכוונה. בכל מקרה ובעיקר אם אתם נוטלים טיפול תרופתי, מומלץ להיוועץ עם רופא או נטורופת שלמד בצורה מסודרת את נושא פטריות המרפא (מיקולוגיה).

הכותב הינו נטורופת, מרצה במכללת רידמן ובלימודי המשך והתמחות מקצועית למטפלים, מומחה לפטריות מרפא ומרצה למיקולוגיה ויועץ לחברות ולגופים בתחומי רפואה טבעית