"המצב הביטחוני בו אנו נמצאים, גורם באופן טבעי להגברת המתח, החרדה והדאגה בקרב כולנו, צעירים כמבוגרים", מתריע ד"ר שי בריל – הגריאטר הראשי של שירותי בריאות כללית.

היום ה-17: חשד לחדירת כלי טיס עוין בעוטף, שיירת משאיות נוספת נכנסה לעזה
מחצית מהציבור: הדרג המדיני אשם במחדל - ומה לגבי מערכת הביטחון?

"ניסיון החיים מאפשר לאוכלוסיית האזרחים הוותיקים להתמודד טוב יותר עם אי וודאות ומצבי לחץ כמו מלחמה", הוא מציין וממליץ על שורת פעולות פשוטות להקלת המתח בקרב האזרחים הוותיקים. ראשית, הוא ממליץ להרבות בשיחות עם בני משפחה וחברים קרובים.

במישור המעשי

  • מומלץ לפנות את הדרך לממ"ד, או לאתר המיגון ולוודא שהדרך מוארת
  • להקפיד לזכור לקחת את התרופות
  • להקפיד לשתות ולאכול ארוחות קלות
  • לבצע פעילות גופנית במסגרת הבית
  • לנסות להמעיט בצפיה ממושכת באמצעי התקשורת

ד"ר בריל מדגיש, כי במידת הצורך, מומלץ לא להסס ליצור קשר עם מוקדי קופות החולים ומרכזי הסיוע הנפשי הלאומיים. 

בתוך כך, ד"ר דנה פלורנטין, מומחית לרפואת משפחה של שירותי בריאות כללית במחוז דן-פתח תקווה, ממליצה גם בימים אלו להגיע למרפאות להתחסן נגד שפעת וקורונה. "הצטננות, שפעת וקורונה נגרמות על ידי נגיפים (וירוסים) שונים הפוגעים בדרכי הנשימה", היא מסבירה – "ישנם סוגים שונים של הצטננות וזיהומים בדרכי הנשימה, הנגרמים על-ידי סוגים רבים של נגיפים".

היא מבהירה, כי ניתן  לחסן נגד מחלת השפעת, אך לא נגד ההצטננויות הקלות יותר.  לדבריה, החיסון יעיל, בדרך כלל לעונה אחת. החיסון מומלץ במיוחד לתינוקות ולילדים מגיל חצי שנה ועד גיל חמש שנים, לנשים הרות ולאחר לידה, לאנשים הנמצאים בסיכון גבוה לפתח סיבוכים בעקבות המחלה, כמו: חולים הסובלים ממחלות ריאה כרוניות, מחלות לב, סוכרת, מחלות כליה, מחלות נוירולוגיות (בעיקר כאלה הקשורות בחולשת שרירים) ומחלות ריאומטיות וגם לכל אדם מעל גיל 65.

"החיסון קיים היום הוא בטוח ורצוי לקבלו לפני פרוץ מגיפות השפעת בסתיו", היא מציינת – "לאחר מתן החיסון, מומלץ להמתין 20 דקות במרפאה. התגובות לאחר חיסון השפעת הן נדירות ואם הן מופיעות,הן מתבטאות באופן מקומי באודם,בנפיחות,או ברגישות באזור ההזרקה".

היא מסבירה עוד, כי יכולה להופיע תגובה כללית, כמו חום וכאבי שרירים, כ – 6-12 שעות לאחר ההזרקה והיא יכולה להמשך יום-יומיים. במקרה זה, ניתן ליטול תרופה להורדת חום ולשיכוך כאבים.

"קיים חיסון חדש נגד קורונה שמותאם לנגיף האומיקרון העדכני", היא אומרת. לדבריה, החיסון מומלץ  לבני ובנות 65 ומעלה, מי שבקבוצות סיכון, צוותים רפואיים, מטופלים ועובדים במוסדות מגן אבות, מטופלים ועובדים במוסדות משרד הרווחה, מטפלים באנשים מקבוצות סיכון.

החיסון מומלץ מעל גיל 12 במקרים הבאים:

מי שחוסנו בשתי מנות חיסון או יותר של הזן המקורי, ועברו לפחות שלושה חודשים ממועד קבלת מנת החיסון האחרונה; מי שהחלימו מקורונה ועברו לפחות שלושה חודשים ממועד ההחלמה; מי שהחלימו מקורונה וקיבלו בעבר חיסונים, ועברו לפחות שלושה חודשים ממועד קבלת מנת החיסון האחרונה או ממועד ההחלמה.

לא קיים חיסון משולב נגד קורונה, אלא מדובר בשני חיסונים שונים. יחד עם זאת, אפשר להתחסן באותו ביקור במרפאה בשני החיסונים (קורונה ושפעת), חיסוני שפעת קיימים בכל מרפאה, חיסוני קורונה אינם קיימים בכל מרפאה – יש להתעדכן בטלפון *2700 היכן ניתן להתחסן לקורונה.

תופעות הלוואי השכיחות של חיסון נגד קורונה מופיעות לרוב יום או יומיים אחרי קבלת החיסון. התופעות השכיחות הן כאב מקומי באזור ההזרקה, חום, כאב ראש, כאבי שרירים וצמרמורת. החיסון נגד הקורונה הוא מומת ולכן אינו יכול לגרום למחלה.