ביצים הן אחד ממזונות הבסיס הפופולריים ביותר, מהם נהנים רבים ברחבי העולם במיוחד בארוחת הבוקר. בכל הנוגע לערכים תזונתיים, ביצים הן חבילה שלמה שכן הן מכילות את כל אבות המזון. ביצה אחת מכילה כ-72 קלוריות, 6 גרם חלבון ו-5 גרם שומנים בריאים - כולל חומצות שומן אומגה 3.

ביצים עשירות גם בחלבונים איכותיים ומספקות את כל חומצות האמינו החיוניות הנחוצות לשיקום וגדילת השרירים. בזכות הערכים התזונתיים המגוונים שלהן, ביצים תורמות רבות לתזונה מאוזנת ובריאה. לגבי הכנת מתכוני ביצים, ישנן מנות פופולריות במיוחד: ביצים קשות, מקושקשת וחביתה, ולא פעם עלה ויכוח לגבי מי מהן מספקת תזונה טובה יותר.

ביצים (צילום: אינג'אימג')
ביצים (צילום: אינג'אימג')

ביצים הן מקור נהדר לחלבון, הן מכילות ויטמינים D, B12 וריבופלבין, החיוניים לייצור אנרגיה וחיוניות כללית. הן גם עשירות בכולין התומך בבריאות המוח ובהתפתחותו, במיוחד במהלך ההריון. נוגדי החמצון בביצים מועילים לבריאות העיניים, ומפחיתים את הסיכון לניוון מקולרי הקשור לגיל. הן גם מכילות שומנים בלתי רוויים בריאים ויכולות לעזור להעלות את רמות הכולסטרול הטוב.

ביצה קשה לעומת חביתה

ביצה קשה שומרת על רוב הערכים התזונתיים שלה והיא אפשרות בריאה ונוחה לארוחה מהירה. לעומת זאת, חביתה מכילה יותר חלבונים אך גם יותר שומן וקלוריות, בהתאם למרכיבים הנוספים שאנו מוסיפים למחבת.

חביתה (צילום: אינג אימג')
חביתה (צילום: אינג אימג')

איך לשפר את הערכים התזונתיים של החביתה?

כדי להפוך את החביתה לבריאה יותר, כדאי להוסיף ירקות צבעוניים עשירים בוויטמינים ואנטי-אוקסידנטים כמו תרד, עגבניות ופלפלים. אפשר אף להוסיף חלבונים דלי שומן כמו הודו, אך מומלץ להגביל גבינות שמנות ולהעדיף שמן זית במקום חמאה.

כמות מומלצת

בניגוד לחששות הקודמים, צריכה מתונה של ביצים אינה משפיעה באופן משמעותי על בריאות הלב. כמות מתונה של 1-2 ביצים ליום מספקת חלבונים, ויטמינים ומינרלים חשובים. יש להתייעץ עם רופא לגבי צריכה הולמת במקרה של בעיות בריאותיות.