הנתונים הקשים שנחשפו במהלך הדיון הכואב שנערך אתמול (שני) בוועדת הבריאות של הכנסת, לפיהם כמה מהמשתתפים במסיבת הטבע ברעים, בה התרחש טבח, אושפזו בכפייה בבתי חולים פסיכיאטריים, ממשיכים לעורר סערה. ד"ר שירה סובול, מביה"ס לעבודה סוציאלית, באוניברסיטת בר-אילן, מומחית בנושא התמכרויות בקרב צעירים ומבוגרים, פוגשת במסגרת עבודתה צעירים שניצלו ממסיבת הטבע או שנפצעו בה.

נחשף בכנסת: "לא מעט מניצולי המסיבה ברעים אושפזו בכפייה"
"אנחנו מצילים פה נשמות": גן האירועים שהפך למרחב מרפא עבור ניצולי מסיבת הטבע

"המעגל של אלו הזקוקים לטיפולים לאחר אירועי ה-7 באוקטובר רחב מאוד, וממשיך לגדול - לא רק אלו שהיו במסיבה, אלא גם המשפחה והחברים שלהם, שנחשפים לסיפורים קשים ועדויות מזעזעות. לצידם, ישנם רבים שנחשפו לתעודים קשים שהשפיעו עליהם", סיפרה בשיחה עם מעריב, "במסיבות טבע מהסוג הזה ישנם מבלים רבים שבוחרים להתנסות בסמים מסוגים שונים, ובשל כך ישנו צורך לבנות פרוטוקול טיפול מיוחד עבור אלו שחוו טראומה קשה, כשהם נמצאים תחת השפעת סמים פסיכדליים".

"המבלים שמתנסים בסמים הללו במסיבות מתארים חוויה שהם לא מצליחים להסביר במילים, פשוט חוויה אחרת. לפני כן, הם עושים הכנה פיזית ונפשית לעצמם, כי הם יודעים שניתן להגיע גם למצב של טריפ רע, מצב שברירי של התודעה, לכן הם מגיעים כשהם מלווים בחברים טובים, והמוזיקה שמנוגנת במקום מייצרת מרחב נעים", הוסיפה, "רגע השיא במסיבות הללו הוא הזריחה, שיש לה היבט רוחני מסוים מכך שפתאום מגיע האור, אחרי החושך, והרבה מגיעים למסיבות האלה רק בשביל הזריחה. הטרגדיה היא שהטבח התחיל ברגעים האלה בדיוק - והמבלים עברו בבת אחת ממרחב בטוח ואהבה אינסופית, שהם חשו בעת השימוש בחומרים - אבל לא רק - לתחושות קיצוניות של מנוסה, חרדה והישרדות אישית. אנשים סיפרו שהאירועים זעזעו אותם ברמה הרוחנית גם, והשפיע על רמת הטראומה שלהם".

מצד שני, שמעתי עדויות של מבלים שטוענים שרק בזכות הסמים הם הצליחו להימלט ולהישאר בחיים.
"נכון, יש באמת כאלה שדיווחו על כך שהסמים עזרו להם, אבל בסופו של דבר - מדובר בטראומה כפולה ומכופלת. שמעתי על צעיר שסיפר שברגע שהמחבלים הגיעו למסיבה - הוא לקח ספיד, ורק בזכותו נמלט מהמסיבה, ויש רבים שטוענים שהצליחו להימלט מהמקום, למרות הכאבים והפציעות שספגו, רק בזכות הכדורים".

ומה מצבם עכשיו?
"אני מניחה שעוד נדבר על התופעה הזו, אבל ישנם ניצולים רבים מהמסיבה, שעושים שימוש אינטנסיבי בסמים כדי להתמודד עם הסימפטומים הפוסט-טראומטיים שהם חשים, כמו הפלאשבקים ועוררות היתר. הסמים עדיין ממלאים עבורם תפקיד הגנתי - אבל המצב שלהם רק יילך ויחמיר, ויוביל לדיכאון וחרדות. מעולם לא היינו במצב כזה, אבל כן חשוב לפנות לטיפול כדי להתמודד עם המצב, וכך ניתן לצמצם את הסיכוי להתפתחות הפרעה פוסט טראומטית, שמתפתחת אצל אחוז מסוים מהאנשים - בעוד שהיתר מחלימים לבד".

ד״ר צבי פישל, פסיכיאטר המשמש כיו"ר המועצה הלאומית לבריאות הנפש התייחס לנתונים והוסיף: "במקרים מסוימים אשפוז בכפייה הוא דרך הטיפול היחידה, כי האנשים הללו הופכים למסוכנים לעצמם ולחברה ומטרת האשפוז הוא להחזיר אותם למצב יציב. למיטב ידיעתי, מדובר בין היתר במקרים בהם המאושפזים כבר היו במצב פסיכוטי בזמן המסיבה עצמה".

חלק ממשתתפי המסיבה נטלו סמים מסוגים שונים. הדבר עשוי להשפיע על מצבם?
"אלה שעשויים להגיע למצב של צורך באשפוז כפוי הם אלה שכבר היתה להם נטייה מסוימת לתופעות הללו, והסמים ביחד עם הטראומה הובילו להתפרצות. בכל מקרה, לא כל מי שצרכו סמים במסיבה יגיעו למצב הזה, ובסביבות העשרה עד חמישה עשר אחוזים מהם יזדקקו לטיפול גם בהמשך. אנחנו חוששים כעת מהתפרצויות של סימפוטמים דיכאוניים וחרדתיים בקרב מי שהיו במסיבה, אך הדבר עשוי לקרות בדרך כלל בקרב אלה שיש להם נטייה מסוימת לכך או שכבר פיתחו תסמינים עוד לפני ה-7 באוקטובר. הדברים הללו כן יכולים להוביל לעומסים נוספים על המערכת".

אתם רואים פניות של משתתפים לקבלת טיפול?
"כן, כאשר חלק מהפניות היו על רקע סטרס ואחרות בנושא חרדה. בחלק מהמקרים, מדובר בכאלו שכבר הראו נטיות כאלו בעבר, או שהיו מטופלים למשל במקום אחר, או שהתרופות שהם נוטלים לא נמצאות ברשותם בשל המעבר. משהו במצב הנוכחי מוציא אותם מאיזון ויש מקרים מסוימים - פרט למסיבה - שהסטרס משפיע והם נזקקים לאשפוזים.

עד כמה משמעותי המועד בו מקבלים את הטיפול- מיד לאחר האירוע, או בהמשך.
"ישנם מחקרים שמראים כי ברוב המקרים, המטופלים מחלימים ללא צורך בהתערבות כלשהי, אבל בעייתי לבצע מחקרים בסיטואציות קצה כאלה. אני יודע להגיד שלכולנו יש הרב היותר חוסן מאשר אנחנו יכולים לדמיין, וכיום עדיין לא ברור האם העובדה שחלק מהמשתתפים במסיבה חוו את הטראומה כשהם נמצאים תחת השפעת סמים תשפיע עליהם בצורה כלשהי בעתיד".