תגידו, שמתם לב מה מכיל המלח שלכם? כן, כן, המלח הרגיל הזה שמשתמשים בו לבישול ולמלחיה - מסתבר שיש בו ברזל ציאניד שגורם לתופעות כמו אנמיה וחולשה. מי בכלל חשב שלמלח פשוט ורגיל אמורה להיות רשימת רכיבים?

לא שאני משתמשת בהרבה במלח, אבל פתאום הבן שלי שם לב שיש שם תוספי E ושאל אותי מה הם. אז בדקתי ולא האמנתי - המלח הרגיל הפשוט עלול להכיל "חומרים מונעי התגיישות", כלומר כאלו שמונעים גושים ושומרים עליו בתור אבקה מפוררת. חלקם לא מזיקים לבריאות, כמו למשל E-551 (שהוא צורן די אוקסיד, כלומר סיליקון) שלפי בדיקה מסתבר שאין אתו שום בעיה, אבל תוסף אחד (E-535) עורר את החשד שלי כי השם שלו הוא – ברזל ציאניד.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מלח (צילום: אינג'אימג')
מלח (צילום: אינג'אימג')

תופעות הלוואי של ברזל-ציאניד

באופן אינטואיטיבי, כבר לא נשמע טוב להכניס לגוף "ציאניד", אבל אנחנו פה לא סומכים על אינטואיציה אלא בודקים. בדקתי בספר התוספים השלם (ספר ה-E) שיש לי בבית מה זה ומה תופעות הלוואי שלו ואני מתרגמת לכם מילה במילה:

"ברזל ציאניד הוא חומר מונע גושים שנמצא בעיקר במלח. בגלל שברזל וציאניד נקשרים חזק, רמת הטוקסיות שלהם נמוכה. למרות זאת, חומר זה מסוגל לשנות את הברזל בכדוריות הדם לכזה שלא יכול להביא את החמצן לתאים". במילים אחרות לכולנו – בדיקות הדם יכולות להיות תקינות ועדיין תהיה לנו חולשה רצינית, ולא נבין למה. בדקתי עוד מחקרים שהתוצאה שלהם – "כל הציאנידים בעלי מסיסות גבוהה ורעילות, והם מפריעים לתהליך הפקת האנרגיה בתאי הגוף".

אז למה שנכניס את זה לתוך הגוף שלנו? האם כמויות קטנות זה בסדר? נכון, יהיו כאלו שיבטלו ויאמרו "זה בכמויות קטנות, שטויות", ואני מסכימה – באמת זה בכמויות קטנות, ובאמת דרגת הרעילות היא אחרי רמה של כ-500 מ"ג ליום. אבל חישבו על זה – גם תרופות משפיעות בכמויות מאוד קטנות על הגוף, ואנחנו מוסיפים מלח לבישול, לסלט לפעמים, לירקות בתנור, לרטבים, ועלולים להגיע לכמות לא מבוטלת בסוף היום.

מלח (צילום: אינג'אימג')
מלח (צילום: אינג'אימג')

אנחנו כמעט ולא יכולים להימנע ממזון עם תוספים, יש תוספים ורשימות E כמעט בכל דבר, ולכל E כמעט תופעות לוואי מזיקות. אני חושבת שאיפה שאפשר להימנע אז כדאי ועדיף. זו לא אמורה להיות בעיה גדולה או אפילו הוצאה כספית משמעותית לקנות מלח אחר.

איפה הוא נמצא התוסף ברזל ציאניד E-535?

בדקתי במלח שולחן דק רגיל שם הוא נמצא בכמות הכי גדולה. בדקתי במלח יוד שם הוא נמצא (בכמות טיפה יותר קטנה).

באיזה מלח אין?

לפי האריזות שראיתי אין כזה תוסף במלח הימלאיה ובמלח אטלנטי. אישית זרקתי לפח את כל המלח והזמנתי חדש.