הטרגדיה של מותו של תינוק בן חודשיים ממחוז ירושלים כתוצאה ממחלת השעלת, עוררה דאגה רבה בנוגע להתמודדות עמה. זאת, בנוסף לפרסום הבוקר (חמישי) ב"מעריב" על קפיצה של 7,000 אחוזים בשיעור התחלואה בשעלת ברחבי ישראל.

בצל העלייה בתחלואת השעלת: תינוק בן כחודשיים נפטר מהמחלה
בצל המלחמה: בבריטניה לא נותרו אדישים לתמונות הבחורות הישראליות עם נשק

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי ״אנו מדגישים את חשיבות מתן חיסוני השגרה כנגד מחלות זיהומיות שחלקן עלולות לגרום לסיבוכים קשים ולמוות. הקפדה על חיסוני השגרה חשובה לטובת מניעת התפרצויות של תחלואה בקרב הילדים וסביבתם. ילד מחוסן הוא ילד מוגן״. 

שעלת - שאלות ותשובות:
מה גורם למחלת השעלת?
המחלה ובשמה הרפואי פרטוזיס, נגרמת עקב הדבקה בחיידק בורדטלה פרטוזיס, ובשמה העממי ״מחלת מאה הימים״ משום שהיא עלולה להימשך גם במשך חודשים של שיעול. היא מתבטאת בשלושה שלבים: השלב הראושן נמשך כשבועיים ומאופיין בנזלת והפרשה מהעיניים.

בשלב השני מופיע שיעול התקפי ממושך המלווה בהאדמה בפנים, אודם בלובן העין (לחמיות), הקאות ואף הפסקות נשימה בתינוקות. מסיבה זו פעמים רבות תינוקות הלוקים בשעלת נאלצים להתאשפז ביחידה לטיפול נמרץ עקב אותן הפסקות נשימה.

התקפי השיעול מסתיימים בקושי רב בשטיפת אוויר המתאפיין במעין שריקה. השלב השלישי של המחלה מתאפיין בהמשך השיעול משך תקופה ארוכה.

איזו התפרצות ישנה בישראל כעת?
מנתוני משרד הבריאות שפורסמו הבוקר ב״מעריב״, בהשוואה לשנה שעברה אז דווחו כ-19 חולי שעלת, שנה מספר הנדבקים עלה ללפחות 1,259, עליה של כמעט 7000 אחוזים  במספר הנדבקים. גם בעולם מדווחת עליה משמעותית בתחלואה בשעלת, בראשם תחלואה גבוהה מאוד גם בארצות הברית.

איך בודקים את המחלה?
איבחון המחלה מתבצע באמצעות בדיקת PCR מדגימה מלוע האף.

האם יש טיפול למחלה?
אין טיפול למחלת השעלת. טיפול באנטיביוטיקה ממשפחת ה״מקרולידים״ (כמו אזניל, אריתרומיצין או רוקסומיצין) עשוי להפחית את סיכוי העברת החיידק לסביבה, או לקצר במעט את משך המחלה.

מתי צריך להתחסן לשעלת?
על פי ההנחיות, חיסון לשעלת נמצא כחלק משגרת החיסונים בטיפת חלב. בנוסף כאמור מומלץ החיסון לנשים בהיריון.

אם התינוק שלי לא התחסן בזמן, איך אפשר להשלים את המנות שפספס?
תינוקות שלא קיבלו חיסון בהתאם ללוח חיסוני השגרה צריכים להשלים את החיסונים החסרים. יש ליצור קשר עם טיפת החלב הקרובה למקום המגורים או בפניה ללשכת הבריאות המחוזית באזור המגורים