בין הפצועים הרבים המאושפזים באגף השיקום של בית החולים תל השומר נראה גם זנב מכשכש: כבר שנתיים שהרועה האוסטרלי שיבא מסייע למטופלים במרכז הרפואי לעבור את תהליך השיקום הארוך. מתברר שהכלב שיבא לא רק מעלה חיוך ומעניק לפצועים אהבה ללא תנאים, כיאה לידידו הטוב של האדם, אלא עוזר בפועל גם לתרגילי

הפיזיותרפיה והריפוי בעיסוק, שאמורים להחזיר אותם לתפקוד. בשלושת החודשים האחרונים מאז 7 באוקטובר ראה שיבא כבר מעל 100 פצועים, ניצולי הטבח וחיילים שנפגעו באורח קשה מאוד, ועברו ניתוחים והליך שיקום מפרך. "הפצועים מתמודדים עם הרבה מאוד כאב פיזי, קושי תפקודי ונפשי", מספרת קורל ברק טובול, מרפאה בעיסוק באגף השיקום שמלווה את הכלב הטיפולי. "פעמים רבות הם רואים את שיבא נכנס, מכשכש בזנב, וחיוך עולה על הפנים שלהם. יש מטופלים שלא רוצים לקום מהמיטה, רואים אותו וישר מתיישרים ומתכוננים לעבודה איתו".

שיבא הוא אחד מכמה כלבים טיפוליים ש"מועסקים" בבית החולים. את הרעיון הביא למרכז הרפואי הפרופ' ישראל דודקביץ, מנהל אגף השיקום, שגידל את שיבא בביתו עד לאחרונה והביא אותו מדי יום לעבודה. הכלבים הטיפוליים עוברים הכשרה וטיפולים ווטרינריים שיאפשרו להם להיות בסביבה נקייה של מאושפזים, והם חלק ממגמה במרכזים רפואיים רבים בעולם אשר משלבים כלבים טיפוליים כחלק מתהליך השיקום. כלבים נוספים בבית החולים מטפלים לצדו של שיבא גם באגף הילדים ובאגף הגריאטרי.

את הכלב שיבא מגדלת כיום פיזיותרפיסטית האגף עינת כרמלי. הוא עובד מדי יום, מראשון עד חמישי, בין השעות 9:00־14:00, וביום רביעי מקבל יום מנוחה. במהלך העבודה הוא מתוגמל בחטיפים שהם חלק מתזונתו המאוזנת, וגם באהבה הרבה שרוכשים לו המטופלים וקרוביהם.

"הוא כלב מאוד רגיש, וברגע שרואה אדם פצוע או מוגבל יש לו תגובה אחרת", מספרת ברק טובול. "הוא ניגש יותר בעדינות, מניח את הראש ועוזר להם בטיפולים עצמם, לשפר שיווי משקל, להניע איברים וגם להתמיד בעבודה. גם בני המשפחה מתאהבים בו, ואי אפשר שלא. הם מבקשים לטייל איתו, ואנחנו מאפשרים להם, כי גם הם מתמודדים עם קשיים לא פשוטים. הוא נותן גם להם מוטיבציה ותקווה להסתכל קדימה ולהחלים".