עשרות מ-136 החטופים הישראלים סובלים ממחלות כרוניות ואינם מטופלים: הצלב האדום כבר הצהיר שכשל בניסיונות להגיע אל החטופים, לבדוק את מצבם ולספק את הטיפול הרפואי הנדרש, והחולים שבהם, לצד הטרור הפסיכולוגי, העינויים ותנאי המחיה הקשים – סובלים מהידרדרות משמעתית במצבם, חלק גדול מהם בסכנת חיים מיידית.

פצועות ומדממות: ה"דיילי מייל" חושף תמונות של 4 תצפיתניות לאחר החטיפה

"מעדויות של חטופים ששבו לאחר שראו את חבריהם במצב קשה אנחנו יודעים על המצב הקשה בשבי החמאס האכזרי" אומר פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור וראש מערך הרפואה במטה להשבת החטופים, "כמובן שהנושא הנפשי הוא מרכזי, הם עוברים התעללות פסיכולוגית מכוונת, אבל בתוך כך יש בהם אנשים שסובלים מבעיות קודמות, הן נפשיות והן פנימיות, זקוקים לטיפול קבוע ובלעדיו מצבם הולך ומידרדר". 

אבל לא רק מחלות כרוניות מאיימות על מצבם של החטופים, אלא גם הטיפול בפגיעות האקוטיות שהתרחשו בזמן החטיפה ובמהלך השהות בשבי: "החטופים מספרים על חושך מוחלט או תאורה חשוכה, תנאי היגיינה ירודים, הפצעים לא מחוטאים ולא נחבשים, ויש עדויות על זיהומים קשים, הידבקויות בכינים וסקביאס, כולם מעידים על המצב הסניטרי החמור שבשבי" אומר פרופ' לוין. 

ל"מעריב" הגיעה רשימת המחלות הכרוניות מהם סובלים חלק מהחטופים, שמם של רובם נשמר בסודיות במערכת, אצל חלקם האחר הסכימו המשפחות לפרסם את מצבם הרפואי. הנה הרשימה שידועה עד כה: 

אסתמה

מחלת האסתמה מתבטאת בהתקפי קוצר נשימה המובילים בתוך דקות לסכנת מוות. המחלה נגרמת לרוב על רקע רגישות אלרגית, בה מתכווצות נאדיות הריאה ואינן מאפשרות לאוויר הנשאף לצאת החוצה. ההתקף מתבטא בניסיון של החולה לשאוף אוויר, נשימות מהירות ושטחיות עד להתעייפות שרירי הנשימה בין הצלעות ובסרעפת, דום נשימה והתמוטטות. הטיפול מתבצע באמצעות משאפים המפחיתים את הדלקת באמצעות קורטיקוסטרואידים, והרחבת נאדיות הריאה החסומות. תנאי המחנק הקשים בשבי, כפי שתוארו ע"י החטופים שחזרו לישראל, וחוסר ההיגיינה, מחמירים עוד יותר את יכולת הנשימה של החולים, ועלולים כשלעצמם לגרור התקף אסתמה. 

אחד החטופים הסובל מהמחלה הוא עמר שם טוב, בן 21 תושב הרצליה. מאז שנולד סבל שם טוב מבעיות נשימה והוא נוטל משאפים באופן קבוע. סביב גיל 13 הוא אובחן גם במחלת הצליאק שגורמה לחסר ברזל, המוגלובין נמוך, אנמיה, חולשה וכאבי בטן עזים, והוא נדרש לכלכלה ללא גלוטן. כל תזונה המכילה את חלבון החיטה הזה, גוררת התקף צליאקי קשה, מכאיב, ובחשיפות חוזרות עלול המצב להידרדר לכדי פגיעה בלתי הפיכה במעיים, דלקות מסכנות חיים, ואף להתפתחות גידולים ממאירים.

עומר שם טוב ואמו שלי (צילום: צילום פרטי)
עומר שם טוב ואמו שלי (צילום: צילום פרטי)

"אנחנו עוברים כבר שלושה חודשים של דאגה בלתי פוסקת, כאב נפשי עצום וחוסר שינה", מספרת שלי שם טוב, אמו של עומר, "אין לנו יום ואין לילה. בלי המשאפים, ובלי התזונה המתאימה, עמר נמצא בסכנת חיים. גם תנאי השבי הקשים מחמירים את מצבו. נואשנו מהצלב האדום שלא סייע עד עכשיו. מי שאחראי, הצבא, הממשלה, העולם – צריכים לתת את התשובות ומהר. אני לא יודעת מה צריך לעשות, אני בסך הכל אימא של עומר שרוצה את הילד שלי עכשיו בבית".

סוכרת

בישראל כ-400 אלף חולי סוכרת סוג 2 ("סוכרת מבוגרים") בה קיים מחסור בהורמון אינסולין שתפקידו להחדיר את הסוכר (גלוקוז) מהדם לתאי הגוף. התוצאה היא רמות גבוהות מאוד של סוכר, היפרגליקמיה, המסכנת חיים ופוגעת בכלי הדם והעצבים ההיקפיים, עד לכדי סכנת התקפי לב, עיוורון וקטיעת גפיים. על פי הידוע בשבי החמאס מצויים כמה חטופים ששמם שמור במערכת, הסובלים מסוכרת ומטופלים תרופתית בכדורים ובזריקות אינסולין. ללא התרופות האלה הם עלולים להגיע במהירות למצב מסכן חיים הקרוי קטואצידוזיס סוכרתי, מצב מסכן חיים שבו שיעור התמותה ללא טיפול גבוה. חולי סוכרת שאינם מטופלים נמצאים גם בסיכון גבוה לזיהומים, פרכוסים, איבוד הכרה, וכאמור נמק באיברים עד כדי קטיעה ופגיעה בלתי הפיכה בראייה.

קוצר ראייה

רבים מהחטופים סובלים מקוצר ראייה ובשמו הרפואי "מיופיה", והם נאלצים להישאר בשבי ללא המשקפים, כשאינם רואים. תנאי התאורה הירודים בשבי, מקשים עוד יותר על הסובלים מקוצר ראייה, שפוחת עוד יותר בחשיכה. לפחות אחד מהחטופים עבר ניתוח לייזר להסרת משקפיים זמן קצר לפני החטיפה, וללא בדיקות רפואיות מצבו עלול להסתבך.

אלרגיות

כמה מהחטופים סובלים מסוגים שונים של אלרגיות, המתבטאות לא רק כאסתמה וצליאק כמו במקרה של עומר שם טוב, אלא בתגובות קשות יותר המתבטאות בנפיחות בתגובה לחשיפה למחולל האלרגיה. אחד החטופים סובל מאלרגיה נדירה יותר בתגובה לקור, בה מתרחש מצב הקרוי אנגיואדמה – נפיחות של אזורים בגוף. החורף הפוקד גם את רצועת עזה, והיעדר חימום מתאים, עלול לגרום במצב כזה להתקף חמור שעלול גם לסכן חיים.

יתר לחץ דם

הוא נקרא "הרוצח השקט", משום שאינו נותן סימנים עד לפגיעה נרחבת באיברים: יתר לחץ דם היא אולי המחלה השכיחה ביותר בעולם בקרב מבוגרים וקשישים, שפוקדת גם חלק נרחב מהחטופות והחטופים המבוגרים. הפסקה בטיפול התרופתי, גוררת עליית לחץ דם עד לכדי סכנה של "משבר היפרטנסיבי" – מצב בו לחץ הדם עולה לרמות קיצוניות שעלולות להסתיים בתמותה.

מחלות אנדוקריניות

חלק מהחטופים הסובלים ממחלות כרוניות, לוקים גם בהפרעות בתפקוד המערכת ההורמונלית, בהן שכיחה הפרעה בבלוטת התריס, הבלוטה שאחראית על חילוף החומרים בגוף. אחת מהן היא אלמה אברהם בת ה-84 ששוחררה מהשבי בשהיא סובלת מסיבוכים קשים ובסכנת חיים, לאחר שלא טופלה. 

חטוף נוסף הסובל אף הוא מהפרעה בבלוטת התריס הוא חנן יבלונקה, אב לשניים בן 42 מתל אביב, הסובל מתת פעילות בלוטת התריס ומחלת אדיסון – תת פעילות של בלוטת האדרנל. ללא טיפול,  הכולל את התרופה "אלטרוקסין" לבלוטת התריס וקורטיקוסטרואידים לבלוטת האדרנל, אי תפקוד של שתי הבלוטות מובילות לסכנת חיים מיידית שכן הן משפיעות כמעט על כל רקמה בגוף. "אני בדאגה גדולה" אומרת אחותו אביבית יבלונקה, "אנחנו מנסים להעסיק את עצמנו, אבל המחשבות לא מפסיקות סביב הדאגה לתזונה והטיפול למחלה. כל מנהיגי העולם צריכים להתאחד ולזעוק את זעקת החטופים, ולתת ברמה המיידית את העזרה הרפואית. אם הצלב האדום לא מסוגל כמו שראינו, מישהו בעולם חייב לעשות את זה. ברגע שנכנסו לעזה, כל החטופים סובלים מבעיות רפואיות, וחנן הוא אחד מאלה שללא טיפול הוא מידרדר לסכנת חיים מיידית". 

חנן יבלונקה (צילום: צילום פרטי)
חנן יבלונקה (צילום: צילום פרטי)

דלקות מעי דלקתיות

עומר ונקרט בן ה-22 מגדרה הוא אחד החטופים שלוקה בדלקת מעי דלקתית מסוג "אולצרייטיב קוליטיס", אחת משתי מחלות מעי דלקתיות (השניה היא קרוהן – א.ג.). הוא מטופל בתרופה רפאסל וללא הטיפול התרופתי ותזונה מאוזנת, ובעיקר במצבי לחץ וסטרס, מופיעות הפרעות קשות מאוד במערכת העיכול שכוללות כאבי בטן, איבוד נוזלים, דימומים עד כדי אנמיה וחשש מאיבוד הכרה. "אני חייב להציל את הבן שלי פעמיים" מספר אביו שי ונקרט, "מהחוטפים הארורים ומהמצב הרפואי שלו סמכן את חייו. בלי התרופות הילד נמק, מערכות בגוף קורסות. אנחנו במאתיים אחוז עשיה, מרגישים שכל העם איתנו במאבק הבלתי מתפשר אבל הממשלה חייבת להיות יותר אסרטיביים, ולו רק כדי שהילדים של היום ידעו שכשילכו להתגייס, ידעו שהמדינה עושה הכל כדי שהם יחזרו הביתה".

ד''ר עדי פוקס, רופאתו של עומר ונקרט וההורים שלו (צילום: אבשלום ששוני)
ד''ר עדי פוקס, רופאתו של עומר ונקרט וההורים שלו (צילום: אבשלום ששוני)