המחיר הכבד של הקורונה: דו"ח חדש שפורסם בכתב העת היוקרתי לרפואת ילדים "פדיאטריקס" חושף כי שכיחות תופעת ה"לונג קוביד" בצעירים גבוהה הרבה יותר מההשערות בעבר. על פי ההערכות, מיליוני ילדים שלקו בלונג קוביד סבלו מבעיות ממושכות במערכת הנשימה, העיכול ובתפקוד המוחי.

חייבים לאכול כל 3 שעות כדי להפחית את צריכת הקלוריות? | ד"ר מאיה רוזמן
תומכים בלוחמים: המרכז הרפואי שיאפשר לקבוע בדיקות דימות בתורים מהירים

תסמונת הקורונה הממושכת, לונג קוביד, היא השם שניתן למחלה שבה התסמינים נמשכים יותר מ-12 שבועות ובעוצמה משתנה. חלק מהתסמינים נעלמים וחוזרים, ואחרים אינם מופיעים בתחילת המחלה ומתפרצים רק לקראת ההחלמה או אחריה.

עד כה היה ידוע כי הקורונה עלולה לגרום למחלה ממושכת המכונה "לונג קוביד" אצל כאחוז מהילדים שנדבקו. על פי הסקירה החדשה, 10 עד 20 אחוזים מהילדים בארצות הברית שנדבקו בנגיף הקורונה, לקו במחלה ממושכת.

מחברי הדו"ח ציינו כי תסמיני הלונג קוביד רחבים מאוד, והם עשויים להתבטא באופן שונה אצל ילדים מאשר אצל מבוגרים, שכן הם אינם יודעים לבטא לעתים את תחושותיהם או את האיפיון המדוייק של התסמינים. בין הסימפטומים המדווחים השכיחים ביותר של קוביד ממושך בילדים נמצאו עייפות, ערפול מוחי וכאבי ראש שעלולים למנוע מהילד ללמוד בבית הספר ולהשתתף בפעילויות פנאי. 

במקרים חמורים, חלק מהילדים חווים בעיות נשימה, הפרעות במערכת העיכול, דלקת שריר הלב, סיכון מוגבר לסוכרת ולמחלות חיסוניות. במרבית המקרים התסמינים משתפרים תוך שנה, אולם עבור חלק מהילדים הם עלולים להימשך זמן רב יותר. החוקרים ציינו שילדים שסובלים מה"לונג קוביד" מגלים גילו תסכול מכך שאינם מצליחים לבצע מטלות בקלות כפי שהיו רגילים.

עדיין לא ברור מה גורם לקורונה הכרונית, אך על פי ההערכות היא נגרמת מתהליכים דלקתיים המתפתחים בגוף בתגובה לחדירת נגיף הקורונה. אחד מהם נקרא "סערת ציטוקינים", מצב שבו מתרחשת פגיעה נרחבת בגוף ובכלי הדם על ידי ציטוקינים, חלבונים זעירים המופרשים על ידי תאי דם לבנים שנכנסים לפעולה לרוב במצבים דלקתיים. 

אין כיום תרופות מאושרות לטיפול ב"לונג קוביד" כך שהרופאים מתמקדים בניהול התסמינים וסיוע לחולים לנסות ולחזור לשגרה ככל האפשר בהתאם לפגיעה המערכתית. כך למשל חולים שסבלו מפגיעה ריאתית יצטרכו מעקב צמוד של רופאי ריאות ויעברו פיזיותרפיית ריאות כדי לשפר את תפקוד הריאה בשילוב עם פעילות גופנית מדורג.

ולעתים גם בסיוע משאפים. אלה שסובלים מכאבים כרוניים, עייפות, חולשה או נימול ממשיכים בירור נוירולוגי שכולל לעתים גם סריקות מוחיות. במקרים של הפרעות נפשיות כמו דיכאון וחרדה, נמשך הטיפול אצל פסיכיאטר ופסיכולוג, לעתים בשילוב טיפול תרופתי.