טיפול חדש לכוויות קור שמונע קטיעות גפיים: מנהל המזון והתרופות האמריקני, ה-FDA אישר את הטיפול הראשון בעולם הגורם להרחבת כלי דם. כך נמנע נמק בקצות האצבעות. הטיפול קיים גם בישראל ומשרד הבריאות עשוי לאשר אותו גם להתוויה החדשה.

לקראת סערת החורף והירידה בטמפרטורות: האזהרות מפני פגיעות קור

כוויות קור מתרחשות כשהעור והרקמות קופאות ודם אינו זורם לקצות הגפיים. התוצאה היא היווצרות של נמק שהולך ומתרחב ומצריך קטיעה של האצבעות. התסמינים המוקדמים כוללים אדמומיות וכאב בעור, אך עד מהרה הנפגע סובל מאובדן תחושה והכחלה של האצבעות. בישראל כבר נפגעו מספר מטפסי הרים ישראלים מכוויות קור חמורות.

עד היום לא היו טיפולים יעילים במצבים של כוויות קור חמורות. בשנים האחרונות נוסו תרופות נוגדות קרישה, אך הן יעילות רק אם ניתנות תוך 24 שעות מהפציעה וגוררות סיכון גבוה של דימומים. הטיפול החדש בשם אילופרוסט" ניתן בעירוי למשך כ-8 שעות ובמקרה הצורך חוזרים על מתן העירוי כמשך כמה ימים או לעתים אחת לשבוע לתקופה ארוכה יותר. 

מחקר קליני מצא שהתרופה הובילה להרחבת כלי הדם המכווצים ולהצלת האיבר. תופעות הלוואי שנגרמו כתוצאה מהרחבת כלי הדם לה גרמה התרופה כללו כאבי ראש, האדמה בפנים, קצב לב מהיר, בחילות, סחרחורת וירידה בלחץ הדם, לפיכך התרופה ניתנת רק תחת אשפוז והשגחה. התרופה כבר קיימת בישראל לטיפול בתופעה אחרת בשם "ריינו" המתבטאת בהתכווצות כלי דם בתגובה לקור, אולם כעת עם האישור החדש של ה-FDA, ניתן יהיה לטפל גם בכוויות הקור.

כאמור כוויות קור הן גורמות לקפאון הרקמות והופעת נמק. כשהפגיעה מהירה נוצרים בתוך התאים הפגועים חלקיקים המכונים "קריסטלי קרח", והנוזלים והמלחים שבתא גורמים להרס של קרומי התא. עם התהליך הדלקתי שנוצר נגרמות חסימות בכלי הדם המובילים דם עם חמצן אל כף יד - ומשם לנמק. 

בדומה לכוויות חום גם כוויות קור מחולקות למספר דרגות בהתאם לעומק הפגיעה: 

דרגה ראשונה: פגיעה שטחית הנראית כאזור מרכזי של חיוורון בגפה או באצבע, בצקת המתבטאת בנפיחות ובאובדן תחושה.

דרגה שניה: שלפוחיות גדולות המכילות נוזל שקוף מוקפות בבצקת ובאודם מתפתחות תוך 24 שעות. השלפוחיות יוצרות לעתים גלד כווייה שחור.

דרגה שלישית: הנזק לרקמה עמוק, השלפוחיות קטנות ולעתים מדממות והעור הופך לגלד שחור תוך כשבוע. 

דרגה רביעית: הפגיעה התפשטה לשרירים ולעצמות, העוברים אף הם תהליך של מוות רקמות, כלומר נמק. 

סיווג אחר, חדש יותר, מדרג את הכוויות על פי עומק פגיעתן: כוויות שטחיות מתייחסות לכוויות בדרגה ראשונה ושנייה, בעוד שכוויות עמוקות מתייחסות לכוויות מדרגה שלישית או רביעית. 

כוויות קור שכיחות במיוחד באוזניים, באף, בלחיים, בסנטר, באצבעות ובבהונות, כולם חלקי גוף חיצוניים החשופים לקור. קיימים דיווחים גם על כוויות קור בקרניות העין.

כזכור בשנת 2014 נקלעו מטיילים ישראלים במפולת השלגים באנפורנה שבנפאל כשהטמפרטורה קפואה הרבה מתחת לאפס. מרבית הפצועים סבלו מכוויות קור, כשללא טיפול התוצאה מידרדרת לסכנת חיים. הטיפול בכוויות קור בשטח כולל הסרת ביגוד רטוב.   

עד לפינוי לבית החולים, אפשר לחמם בזהירות את האזור הפגוע במים חמיימים אך לא חמים, או חימום הגפה באמצעות חום גופו של המטפל, למשל בבית השחי. אסור לשפשף את אזור כוויית הקור כדי לחממה כביכול, כיוון שהפעולה הזו עלולה לגרום לנזק קשה לרקמות. אין לחמם את האזור לצד מדורה או גוף חימום, שעלולים לגרום לכוויית חום.

עם הגעת המטופל לבית החולים, מקבלים הנפגעים חיסון אנטי-טטנוס ומתחיל תהליך אינטנסיבי של חימום: האזור הפגוע מוטבל במים שחוממו ל-37 עד 39 מעלות צלזיוס, בעדיפות לאמבט המבצע מערבולות מים עדינות. טמפרטורה גבוהה מ-39 מעלות תגרום לכאבים עזים ולהחמרת הנזק לרקמות. ההפשרה מסתיימת תוך 15 עד 30 דקות, כאשר העור אדום או סגול, ורך למגע. 

מאחר שכוויות קור מאיצות תהליך של חסימת כלי דם באזור הפגוע, מקבלים הנפגעים טיפול בתרופות תרומבוליטיות המפרקות קרישי דם. לרוב ניתנת התרופה tPA או הפארין, בעירוי. מחקרים הראו כי התרופות הללו הפחיתו את תהליך היווצרות קרישי הדם ושיפרו את מצב הנפגעים. תרופות אלה יקרות מאוד ועל פי הנטען לא היו בנמצא במרכז הרפואי בקטמנדו. 

בשלב הבא מתחיל תהליך השיקום: הגפה הפגועה מורמת ונחבשת בפדי כותנה סטריליים בין האצבעות. סביב האזור הפגוע מוסרות חבישות או ביגוד לוחץ. הטיפול באמבטיות חמימות נמשך, והנפגעים מקבלים משככי כאבים. לאורך האשפוז מתבצע ייעוץ כירורגי, ולפי הצורך מתבצעות הסרות של רקמות נמקיות, חבישות חוזרות, תוך שיכוך כאבים וטיפולי חימום במים. כעת כאמור עם אישור התרופה החדשה, ניתן יהיה להתחיל גם טיפול בעירוי שיינתן בתוך 3 ימים מרגע הפגיעה ויאפשר להרחיב את כלי הדם באזור הפגוע, תוך תקווה שהדם שיזרום לקצה הגפה יחדש את ריפוי חלק מהרקמות או כולן וימנע את הקטיעה.