פסיכולוגים ויועצי זוגיות טוענים כבר שנים שהמוח של גברים ונשים שונה, ועכשיו יש לכך גם גיבוי מדעי: חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד, שבדקו סריקות מוחיות של מאות גברים ונשים בסיוע בינה מלאכותית, מצאו הבדלים בין פעילות המוח של שני המינים. לדברי החוקרים, דיוק הממצאים מגיע ל־90%.

השלכות 7 באוקטובר על הנפש: "פצצה מתקתקת שאם לא תטופל - תתפוצץ בהמשך”
התקרחות, נחירות ועוד: 4 בעיות נפוצות אצל גברים ודרכי התמודדות

לצורך המחקר הוזנה תוכנת בינה מלאכותית בכ־1,500 סריקות מוח של גברים ונשים בארה"ב. מערכת ה־AI התמקדה בשני אזורים מוחיים: המערכת הלימבית התומכת במגוון תפקודי מוח בהם, רגש, זיכרון לטווח ארוך וחוש הריח, ואזור נוסף שנקרא סטריאטום - החשוב לתיאום, לתכנון, לקבלת החלטות ולמוטיבציה.

כדי לחקור את הבדלי המוח הספציפיים למין, החוקרים החלו "ללמד" את מערכת הבינה המלאכותית איזו סריקה שייכת לגבר ואיזו שייכת לאישה. עם הזמן החלה מערכת הבינה המלאכותית לקבל שליטה ולזהות בעצמה הבדלים באזורים שונים בסריקות המוח, ובסופו של דבר לזהות בעצמה איזה מוח הוא של גבר ואיזה של אישה. לדברי החוקרים, העובדה שמערכת הבינה המלאכותית הצליחה לזהות את מין הנבדק רק על סמך ההדמיה המוחית מעידה על כך שקיימים הבדלים עדינים במבנה ובתפקוד המוח בין שני המינים.

על פי החוקרים, הממצאים עשויים לסייע בעתיד לאתר גורמים העומדים בבסיס הפרעות נוירולוגיות ופסיכיאטריות, והבדלי הביטוי שלהן בין גברים ונשים. כך למשל, אוטיזם ופרקינסון שכיחים יותר אצל גברים, בעוד מחלת הטרשת ודיכאון שכיחים יותר אצל נשים.

"למין תפקיד מכריע בהתפתחות המוח האנושי בהזדקנות ובביטוי מחלות", אמר פרופ' וינוד מנון, מומחה לפסיכיאטריה ומדעי ההתנהגות וראש צוות החוקרים, "זיהוי הבדלי מין הוא צעד קריטי לקראת הבנה עמוקה יותר של מחלות ובעיות פסיכיאטריות ונוירולוגיות".

"מחקרים לאורך השנים הראו שיש הבדלים בגודל אזורי מוח שונים בין גברים ונשים", מסביר ד"ר ליאור אונגר, מומחה לנוירוכירורגיה ורפואת כאב מהמרכז הרפואי שיבא תל השומר, "ההבדלים משתנים בהתאם לתפקוד המוחי הרלוונטי. במחקר שאנו מבצעים בשיבא, ושבוחן מיקום אופטימלי לצריבות והשתלת אלקטרודות מוחיות, ראינו שלא רק האנטומיה שונה אלא גם הסיבים שמחברים בין מרכזים שונים בין גברים ונשים. לתובנות האלה יש חשיבות רבה לא רק לתכנון הניתוח, אלא גם להבנה כיצד נשים וגברים שונים זה מזה. הממצאים עשויים להוביל לדרכי אבחון וטיפול חדישים שיהיו ספציפיים יותר לכל מין".