השיטה שמפחיתה את שיעור ההדבקות הגבוה במחלות מין: מנה בודדת של אנטיביוטיקה בשם "דוקסיציקלין" שנלקחת לאחר סקס הפחיתה בחצי את השכיחות של הדבקות בחיידקי המין כלמידיה ועגבת בקרב גברים המקיימים יחסי מין עם גברים, כך עולה ממחקר חדש שפורסם בארה" ושהוצג בכנס למחלות נגיפיות בדנוור שבקולורדו.

מדור חדש: חדר מיון | הדרכים הבדוקות להתגבר על נדודי שינה
מחקר חדש מגלה: חלקיקי פלסטיק עלולים לחדור לגוף ולגרום להתקפי לב ושבץ מוחי

הזינוק בהידבקות במחלות מין  נצפה בכל העולם וגם בישראל והחל לפני כמה שנים עם אישור התרופות הראשונות מסוג "פרפ" למניעת הדבקה בנגיף האיידס, בעיקר בקרב גברים הומוסקסואלים. השימוש בהן הוביל ליחסי מין לא מוגנים, ואומנם גרם לירידה מסוימת בשיעור ההידבקות בנגיף האיידס, אבל הוביל מנגד לעלייה דרמטית בהידבקות במחלות מין ולשימוש נרחב באנטיביוטיקה. כך החלו חלק מהחיידקים הגורמים למחלות המין לגלות עמידות, עד שבחלק מהמקרים אין כל יעילות לטיפול.

אחת המחלות הקשות ביותר היא עגבת (סיפיליס). היא מתחילה כמחלה קלה יחסית, ללא תסמינים או שמתבטאת בהופעת פריחה הולכת ומתפשטת, אלא ששנים אחרי ההדבקה עלולים חלק מהנדבקים שלא טופלו ללקות במחלות קשות במוח, בלב בעיניים ובאיברים נוספים. על פי נתוני משרד הבריאות חלה השנה בלבד עליה של 30% בשיעור הנדבקים בעגבת, ועליה של פי 3 בהשוואה לעשור קודם. 

המחקר החדש כלל נתונים שנאספו בגברים הומוסקסואליים, דו מיניים וטרנסג'נדרים. האסטרגיה החדשה נקראת "דוקסי-PEP", קיצור של מתן דוקסיציקלין לאחר חשיפה מינית. במסגרת המחקר קיבלו משתתפים שהייתה להם היסטוריה של הדבקה במחלות מין או ריבוי פרטנרים אספקה של האנטיביוטיקה והתבקשו ליטול שני כדורי האנטיביוטיקה דוקסיציקלין במינון של 100 מיליגרם כל כדור, בתוך 72 שעות מרגע המין הלא מוגן.

במהלך שנת המחקר מצאו החוקרים שחלה צניחה במקרי ההדבקה החדשים של כלמידיה ועגבת. עם זאת לא חלה ירידה במקרי מחלת המין זיבה (גונוריאה).  בארצות הברית ההדבקה במחלות המין הפכה למגפה עם שיא של הדבקות חדשות שלא נראו מאז 1950. ללא טיפול חלק מהמחלות עלולות גם לפגום בלב, במיפרקים, ובמוח ולגרום לעיוורון, חירשות ושיתוק.

דוקסילין (צילום: ד''ר איתי גל)
דוקסילין (צילום: ד''ר איתי גל)

"הסוסים יצאו מהאורווה" אומרת הפרופ' ביביאנה חזן, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי העמק, "גם בארץ חלק מהרופאים מטפלים בדוקסי פפ שיכול להפחית את הסיכון להדבקה בחלק מהחיידקים. אבל התרופה לא מתאימה לכל אחד, היא עלולה לגרום לתופעות לוואי ולגרום לעמידות רבה שכבר קיימת בישראל, והיא וודאי שאינה תחליף לזהירות ושיקול דעת שכל אחד צריך להפעיל בעצמו"

לדברי פרופ' חזן, הטיפול עצמו אינו מספיק ומחייב את אלה שבקבוצות סיכון לגשת לבדיקות תקופתיות: "מי שמקיים יחסי מין לא מוגנים עם פרטנרים מתחלפים, צריך לגשת לבדיקות אחת ל-3 חודשים, שנקראים פאנל STD וכוללים בדיקת דם ל-HIV, בדיקות שתן ובדיקת לוע ורקטום לחיידקי מחלות המין".