האם זה נכון שבקליפות של הירקות והפירות נמצא כל הערך התזונתי? קילוף - כן או לא? אבל כחושבים על זה, מה בעצם אנחנו מקלפים? את העגבניות והפלפלים לסלט שלנו לא נקלף אף פעם כנראה, גם לא את החסה או הכרוב.

יש ירקות ופירות שברור שתמיד נקלף כמו תפוזים ושאר פירות ההדר, או את הגזר. אז על מה בעצם הוויכוח? זה משאיר אותנו עם שני מתקלפים בולטים במיוחד – התפוח, והמלפפון.

תפוחים (צילום: אינגאימג')
תפוחים (צילום: אינגאימג')

האם מפסידים משהו אם מקלפים את המלפפונים?

שמעתי על רבים שלא מקלפים מלפפונים כי בטוחים שכל הערך התזונתי של המלפפון נמצא בקליפתו, ובכן – זה לא נכון. במלפפון אין הרבה ערך תזונתי גם ככה, עם או בלי קליפה אין בו הרבה ויטמינים או מינרלים, הוא בעיקר מים וסיבים תזונתיים.  יש בקליפה סיבים תזונתיים, אבל בתוך המלפפון עצמו יש לא פחות ויטמינים או סיבים.

מלפפון טרי לא תמיד מגרה אחרי שבוע במקרר, אז אין בעיה תזונתית לקלף ולהנות ממלפפון מקולף. בנוסף ריסוסים, לכלוכים ועוד דברים פחות רצויים נמצאים לפעמים על הקליפה ולפעמים עדיף אפילו לקלף.

מלפפונים (צילום: אינגאימג')
מלפפונים (צילום: אינגאימג')

כך גם בתפוחים

קילוף התפוח אמנם מפחית קצת את כמות הסיבים התזונתיים שאנחנו אוכלים, אבל לא מפחית את כמות הוויטמינים, כולל ויטמין C. הוויטמינים נמצאים בתוך התפוח כמו בקליפתו, והקילוף אינו מקטין את כמות הוויטמינים במאה גרם תפוח.

כך שמי שמעדיף לקלף, לחתוך, ולאכול לאט לאט, יכול להפסיק עם תחושות המצפון – זה לא פחות בריא. ועדיף תפוח מקולף מאשר בכלל לא – וזה נכון בעיקר לגבי ילדים קטנים, ואנשים מבוגרים שסובלים מבעיות שיניים.

אבל היתרון העיקרי של השארת הקליפה הוא כאשר מכינים מראש – תפוח מקולף בקופסת הירקות והפירות שלנו יתחמצן מהר יותר, כך שאם מכינים יום קודם את שני אלו – כדאי להשאיר אותם עם הקליפה.

האזינו: