פרס ישראל יוענק השנה למנהל המכון לרפואה משפטית ד"ר חן קוגל, על ערבות הדדית. קוגל מונה למנהל המכון בשנת 2013 לאחר שנים בהם עבד כרופא והוביל את המכון להישגים בינלאומיים תוך שהוא וצוותו קורעים תחת העומס הכבד והמראות הקשים. 

ד"ר חן קוגל: "הטבח בדרום היה בסגנון דאע"ש; יותר מאשר רוע, זה סדיזם טהור"
אי אפשר לעכל את זה: "יש אפשרות שחלק מהגופות לא יזוהו"

קוגל בן ה-61 סיים את לימודיו באוניברסיטת בן גוריון בנגב כעתודאי, המשיך לשירות בחיל הרפואה והגיע לדרגת סגן אלוף כשהוא מפקד המרכז לאיסוף נתוני חללים של צה"ל. הוא התמחה ברפואה משפטית במכון והמשיך לתתי התמחויות בארצות הברית, אוסטרליה, דרום אפריקה ובריטניה. תוך כדי עבודתו במכון הוא גם מלמד בפקולטות למשפטים ורפואה של אוניברסיטת בר אילן, תל אביב ובמכללה למינהל. 

בחייו האישיים ד"ר קוגל הוא פסנתרן ג'אז חובב שניגן במועדוני ג'אז בתל אביב ובערים נוספות. הוא פעיל באגודת הלהט"ב ונמנה עם מייסדי קבוצת הלהט"ב "גאווה בליכוד".

המכון לרפואה משפטית מתמודד כבר שנים עם תת תקצוב, מחסור ניכר בכוח אדם ועומסים כבדים מאוד בפרט לאחר השבת השחורה. לצד המראות הקשים, הצוותים כורעים תחת העומס במשמרות ממושכות אף מעל לתקינה המותרת. העומסים הכבדים הובילו השבוע 3 מתוך חמשת הרופאים המומחים במכון להגיש את התפטרותם. אם אכן תצא לפועל בתוך חודשיים, יישארו במכון שני רופאים מומחים בלבד בהם ד"ר קוגל, ועוד ארבעה מתמחים.

עם ההודעה על קבלת הפרס אמר ד"ר קוגל: "אני מודה מאוד לוועדת פרס ישראל שהחליטה להעניק לי את הפרס בתחום גבורה אזרחית. זה מרגש אותי וזה כבוד גדול עבורי. אולם, הפרס הזה אינו מיועד לי אישית, אלא לכל צוות המכון הלאומי, שעובדים איתי לילות כימים כדי לתת זכר לכל אותם האנשים שמתו, נרצחו ונטבחו באכזריות ולתת מזור למשפחותיהם, בין אם בשגרה היומיומית של מדינת ישראל ובין אם באירועים לאומיים שונים וכואבים.

"הפרס הזה ניתן על גבורה אזרחית, אך בימים אלו איני מסוגל להכניס עצמי תחת כותרת זו, שכן בחודשים האחרונים נתקלתי בגיבורים של ממש. באנשים שחירפו נפשם כדי להציל אחרים בעודם מוותרים על חייהם. באזרחים שנלחמו בגבורה על היותם ישראלים ויהודים, תושבי האדמה הזו. 

"צוות המכון הלאומי עובד בחודשים אלו ללא הפסקה, בכבוד ובענווה, כדי לאפשר מעט מזור למשפחות הנרצחים. אני מודה לכל הצוות שלוקחים חלק בתפקיד החשוב שממלא המכון במדינה, כשותף מרכזי בהליכי רפואה ומשפט לטובת עשיית הצדק וגילוי האמת. בימים אלו אני מוצא לנכון להשתתף בצערן העמוק של כל המשפחות שאיבדו את יקיריהם.

ד"ר קוגל הוסיף: "לפני כחודש הנחנו אבן פינה לבניין חדש עבור המכון לרפואה משפטית, בפעם הראשונה מאז קום המדינה. בניין המכון הוא תנאי הכרחי לעבודה רפואית משפטית ראויה המכבדת את תוצריה ואת כל הבאים בשערי המכון – העובדים, המשפחות והמנוחים. המכון לרפואה משפטית הוא מוקד של מצוינות ושל עבודה מסורה ומלאת השראה, וימשיך להיות מוקד ידע ומקור משיכה לרופאים ומומחים".

חן קוגל המכון לרפואה משפטית (צילום: יוסי אלוני)
חן קוגל המכון לרפואה משפטית (צילום: יוסי אלוני)

משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות אמר: "מאז השבעה באוקטובר הצוותים הרפואיים כולם הפגינו גבורה אזרחית מעוררת השראה. אני גאה מאוד שעבודתו של המכון הלאומי לרפואה משפטית במשרד הבריאות זוכה להכרה זו. החל מאותו בוקר נורא, הצוותים במכון עבדו לילות כימים תוך הקרבה אישית ומסירות נפש גדולה על מנת לתת ודאות למשפחות הנרצחים". 

השנה האחרונה הדגישה בפני הציבור את העבודה המסורה של המכון בעצימות גבוהה במיוחד במלחמה, ואולם מסירותם של הצוותים הייתה תמיד, לאורך שנים רבות, באירועים נקודתיים ורחבים כאחד. לא ניתן להתעלם מכך כי לצד גילוי המסירות המקצועית, המכון לרפואה משפטית נמצא במשבר מתמשך המתבטא במחסור בכח אדם ובתשתיות לא מתאימות. בשנה האחרונה התחלנו במשרד הבריאות בתהליכים להרחבת המכון הלאומי ולחיזוקו. הנחנו אבן פינה למכון חדש, איכותי וראוי. כעת, יחד עם משרד האוצר וההסתדרות הרפואית, עלינו לפעול לשיפור תנאי השכר של רופאי ועובדי המכון במטרה להרחיב את מעגל העובדים ולתגמל כראוי את פועלם. אנו נחושים להמשיך בכך על מנת להבטיח את קיומו של דור רופאים מצוין במכון כמו הדור הנוכחי ולהמשיך לתת מענה לצרכי מדינת ישראל, הן בשגרה והן בחירום. 

"אני מודה מעומק ליבי לצוות המכון הלאומי לרפואה משפטית ולעומד בראשו ד"ר חן קוגל, על עבודתם המסורה שמתבצעת בימים כשגרה מאחורי הקלעים. הם כולם דוגמא ומופת לשירות ציבורי מסור ולמערכת בריאות הנמצאת תמיד לצד האנשים ברגעי האמת.״

אוריאל בוסו, שר הבריאות אמר: "אני מברך על זכייתו של ד"ר חן קוגל בפרס ישראל בקטגוריית גבורה אזרחית. מאז השבעה באוקטובר, ד"ר קוגל ועובדי המכון לרפואה המשפטית הזיזו את חייהם האישיים הצדה ועבדו מסביב לשעון כדי להשלים את משימת הקודש ולתת שם ופנים למאות מנוחים ואלפי דגימות שהגיעו מן תופת. הם עמדו במשימה הקשה בגבורה והקריבו מעצמם עבור הזולת. זוהי רוח המפקד. ד"ר קוגל מנהיג את המכון לרפואה משפטית כבר 11 שנים ברגישות, ענייניות וצניעות. תמיד מוודא שהעבודה תתבצע במקצועיות מוחלטת וללא פניות. ד"ר קוגל הוא דוגמא ומופת לדרך שבה אמור לנהוג שליח ציבור מסור ואכפתי ואין ראוי ממנו לזכות בפרס ישראל".