אני בת 22. לפני חמש שנים, כשהתגייסתי לצבא, מצאו לי סוכר גבוה בשתן. בעקבות זה התחלתי הליך רפואי ארוך לשלילת סוכרת וצליאק, ובסוף הודיעו לי שיש לי גליקוזוריה מבודדת בכליות, תופעה הבאה לידי ביטוי בהפרשת גלוקוז מהדם. אין לי היסטוריה של מחלות כליה במשפחה, ואני מרגישה שאני לא מבינה מספיק מה הבעיה שלי אומרת. בגיל הזה, לדעת שיש לי בעיה בכליות זה קצת מטריד אותי, כי אני לא יודעת אם התופעה הזו יכולה להחמיר.
“הכליות שלנו מסננות, ובדרך כלל כשרמת הסוכר היא באזור 180־170, הסוכר לא יוצא החוצה והכליות שומרות על חלק מהמינרלים והחומרים שהגוף צריך. הכליה היא כמו מסננת, והיא לא נותנת לחלק מהחומרים לברוח. במצב הרפואי שבו את נמצאת הכליה מסננת הכל פרט לסוכר, ולכן הסוכר אצלך יכול לברוח בשתן כשהוא מגיע ל־100, לפני הרמה הרגילה.

אצלך, הפילטר לסוכר קטן יותר, ניתן לבדוק עד כמה, אך הסוכר יוצא בכמות יותר גדולה. אם אין לך מצבים שבהם חסר לך סוכר בדם, זה לא מסוכן. צריכים לראות אם המצב הזה מופיע יחד עם כולסטרול גבוה, ואז יכול להיות שיש כאן משהו גנטי שניתן לעלות עליו. יש סיבות שונות לגליקוזוריה, אם הגעת לגיל 22 וכל מה שיש לך זה סוכר בשתן, תוכלי לחיות עם זה הרבה שנים טובות ויפות. באשר לנושא התזונה, לדעתי זה לא קשור”.

לאחר המתקפה על ישראל: בן אנד ג'ריס ספגו מכה שלא ציפו לה
שנה רביעית ברציפות: ההישג הבינלאומי הנכסף של אסף גרניט

אני בן 75. במהלך השבוע האחרון אני סובל מכאבי ראש. הם מתחילים מהעורף באזור חוליות הצוואר, והכאב מקרין לי לרקות. זה כאב עמום שמלווה אותי כל הזמן. אני ישן טוב, אבל איך שאני קם בבוקר, הכאב הזה מתעורר איתי. יכול להיות שהמצב וכל מה שאנחנו שומעים משפיעים על מידת המתח. למרות הכל, אני מתפקד רגיל.
“אתה מתאר כאב ראש צווארי, שבדרך כלל מקושר למתח, כשהכוונה היא או למתח נפשי או למתח שרירי, הבא לידי ביטוי לאחר שעשית התעמלות חדשה או הרמת דברים כבדים. מתח נפשי מכווץ את השרירים וגורם לכאב ראש, שיכול להקרין לרקות או למצח. במידה שכאב הראש ממשיך, זה מחייב בדיקה נוירולוגית.

דבר נוסף שיכול להוביל לכאבי ראש הוא המאמץ הכרוך בראייה. תבדוק אם אין סיבה למתח או לסטרס בשבועיים האחרונים, שעלולים להוביל לכאבי הראש. אם תאתר סיבה למתח, כדאי לנסות להוריד אותו או לחלופין ליטול משהו להרגעה”.

האחיין שלי בן 42. לפני כחודשיים הוא קם בוקר אחד כשאין לו שליטה על רגל ימין. הוא הצליח לעמוד אך הרגל שלו זזה הצדה. בעקבות המקרה אשפזו אותו בבית חולים לבדיקות. בהתחלה חשדו שזו דלקת בעמוד השדרה, ואחרי כן אמרו לו משהו על טרשת נפוצה. כרגע אחייני ממתין לתשובה הסופית.
“זה די נדיר שתוך לילה קמים עם רגל משותקת. מצבו יכול להיות אחת מהמחלות האוטואימוניות שפוגעות במערכת העצבים. בדרך כלל המהלך של הטרשת הנפוצה כולל החמרה ושיפור לאט־לאט, כאשר השיפור לא תמיד מגיע לנקודת ההתחלה. צריך להיות במעקב אחרי המצב ולהמשיך עם טיפול בסטרואידים. המחלות האוטואימוניות הפוגעות במערכת העצבים אופייניות יותר לצעירים מגילו. נוירולוגים יודעים איך לחפש את זה”. 

שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה. רפי קרסו הוא פרופסור למדעי המוח ומערכת העצבים מאוניברסיטת בר־אילן, MD, לשעבר מנהל המחלקה הנוירולוגית ומרפאת הכאב במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה

מתוך תוכניתו של פרופ'
רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM
סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103FM.