לא טוב היות האדם לבדו – גם בגיל השלישי: סקר חדש מצא שגם גברים ונשים בני 60+ נעזרים באפליקציות ורשתות חברתיות לשם חיפוש זוגיות. את הסקר כתבה החוקרת אלה פלולי, בהנחייתן של הפרופ' רחלי  מגנזי וד"ר ליאורה שמואלי מהמחלקה לניהול באוניברסיטת בר אילן.

מחקר ישראלי: חולי לב חיים יותר בסביבה ירוקה
לאור שיעור קטיעות הגפיים הגבוה בישראל: הנחיות חדשות לאיתור כף רגל סוכרתית

בשנים האחרונות קיימת עלייה מדאיגה בתופעת הבדידות בקרב קשישים. ארגון הבריאות העולמי אף הכריז על בדידות כאיום בריאותי גלובלי המהווה גורם סיכון משמעותי לתחלואה ותמותה בגיל השלישי. זו גורמת נזק רב לבריאותם, הן מבחינה פיזית והן מבחינה נפשית. עם התפתחות הטכנולוגיה, רשתות חברתיות יכולות להוות פתרון חלקי להפגת בדידות. הן מאפשרות לקשישים לשמור על קשר עם משפחה וחברים, להכיר אנשים חדשים ולשתף תחביבים ותחושות. יחסי אנוש אמיתיים עדיפים תמיד על קשרים וירטואליים, אך עבור קשישים שמתקשים לצאת מהבית או להכיר אנשים חדשים, רשתות חברתיות יכולות להוות קרן אור חשובה.
 
הסקר החדש נערך בחודשים האחרונים עליו השיבו 270 משתתפים שגילם הממוצע 68 שנרשמו לרשת החברתית הייעודית לגיל השלישי "מוטק'ה" או לאפליקציית ההיכרויות לגיל השלישי "שושק'ה". כל משתתף התבקש לדרג את שכיחות החוויה האישית שלו במהלך החודש החולף בסולם בן 6 רמות של רווחה נפשית רגשית, חברתית ופסיכולוגית. בנוסף נשאלו הנבדקים לגבי מצבם החברתי והדמוגרפי, והשימוש שלהם ברשת החברתית.
 
מהסקר עולה כי הציון הממוצע לרווחה נפשית בקרב בני הגיל השלישי היה 3.65 מתוך סולם של 6 נקודות, ציון זה היה נמוך בהשוואה למדינות אחרות באוכלוסיית גיל דומה כמו פורטוגל, בו ממוצא הציון לרווחה נפשית עמד על 4.24. ציונים בסולמות האחרים נמצאו אף הם נמוכים. כך למשל הציון לרווחה נפשית חברתית עמד על 3.2, ורווחה נפשית רגשית היה 3.65, ציונים נמוכים אף הם בהשוואה למדינות אחרות.
 
הנבדקים נשאלו עוד על הציפיות מרשתות חברתית בקרב בני הגיל השלישי. 95% מהנחקרים שלא היו בקשר זוגי הביעו עניין בקבוצות היכרות לעומת 5% מאלה שהיו בקשר זוגי.  שני שליש מהרווקים והרווקות בסקר הביעו עניין בקבוצות וירטואליות בתחומי עניין שונות כמו אקטואליה, תשבצים וקולינריה. שני שליש מהנשים הביעו צורך בקבוצות תרבות לעומת רק שליש מהגברים.
 
מהממצאים עולה כי ציון הרווחה הנפשית בקרב נשים וגברים בני הגיל השלישי בישראל, היה נמוך יחסית למדינות אחרות, נתון זה מדגיש את הצורך בפתרונות ייעודיים לטיפוח רווחתם הנפשית של בני גיל זה. הממצאים מדגישים את הצורך בקשר זוגי ובפעילויות חברתיות בקרב בני הגיל השלישי. 95% מהנחקרים שלא היו בקשר זוגי הביעו רצון בקבוצות היכרות, מה שמדגיש לדברי החוקרות את הצורך לזוגיות באוכלוסייה זו. 
 
"התוצאות שופכות אור על הפונטציאל של רשתות חברתיות מקוונות במתן מענה לצרכים של בני הגיל השלישי במיוחד בזמן המלחמה" הסבירה הפרופ' רחלי מגנזי, "פלטפורמות כאלה מציעות הזדמנות לבני הגיל השלישי לשמור על חיי חברה פעילות ולהתחבר לאחרים, מקדמות רווחה נפשית ומונעות תחושה של בידוד".
 

החוקרות פרופ' רחלי מגנזי וד''ר ליאורה שמואלי. אהבה גם אצל קשישים (צילום: אוניברסיטת בר אילן)
החוקרות פרופ' רחלי מגנזי וד''ר ליאורה שמואלי. אהבה גם אצל קשישים (צילום: אוניברסיטת בר אילן)

"לבני הגיל השלישי יש צורך משמעותי בקשרים ופעילות חברתית" סיכמה הד"ר ליאורה שמואלי, "פלטפורמה חברתית שמחברת בין אנשים יכולה לתת מענה לאתגרים ביצירת קשרים חברתיים. החיים לא נגמרים בגיל 60 או 70, וגם עבור האוכלוסייה הזו חשוב להנגיש שירותים דיגיטליים שכוללים גם פלטפורמות חברתיות באינטרנט".