בסוף השבוע העלה המרקע אדים: חדשות 12 פרסמו תחקיר לפיו מדינת ישראל מממנת את אבטחתו של יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, בדירת היוקרה במיאמי, והמאבטחים עמו גם בבילוייו. בין היתר פורסם שאחת מהנאותיו היא ביקור בסאונות. מה השפעתה של הסאונה על הגוף?

חדשות 12 חשפו ידיעה מקוממת על יאיר נתניהו: שאלה אחת נותרה פתוחה
חשיפת מעריב: זו העבודה שחיפש יאיר נתניהו במיאמי

סאונה היא בילוי רחצה בן אלפי שנים שמקורו בפינלנד. מדובר בבילוי באדים בטמפרטורה גבוהה של 40 עד 60 מעלות צלזיוס. הכניסה לסאונה היא בעירום מלא, כשהמתרחץ יושב על דרגש עץ שעליו מגבת המפרידה בין המושב לאזור חלציו.

מחקרים רבים ניסו להתחקות אחר השפעת הסאונה על גוף האדם. הנתונים אינם חד משמעיים. חלקם גרסו כי הסאונה עלולה לסכן חולי לב וכלי דם עקב הרחבת כלי הדם והגברת קצב הלב. מנגד, כמה מחקרים העלו כי בטווח הארוך רחצה בסאונה עשויה לסייע בהורדת לחץ הדם ולשפר את תפקוד הלב בחולים הלוקים באי ספיקת לב, אך גם הפעם המחקרים לא היו נרחבים מספיק כדי להגיע למסקנות גורפות.

חלק מהספרות הרפואית הראתה כי סאונה עשויה לספק הקלה מסוימת גם לחולים עם אסתמה וברונכיטיס כרונית, להקל על הכאב ולשפר את ניידות המפרקים בחולים הסובלים ממחלות ראומטיות.

מחקר שפורסם בשנת 2017 בכתב העת Age and Aging ושנערך במזרח פינלנד, מולדת הסאונה, מצא שאלה שביקרו בסאונה ארבע עד שבע פעמים בשבוע היו בסיכון מופחת ב-66% ללקות בדמנציה ובסיכון נמוך ב- 65% ללקות באלצהיימר, בהשוואה לאלה שביקרו בסאונה פעם בשבוע. 

רוחצים בסאונה מסורתית (צילום: אינגאימג')
רוחצים בסאונה מסורתית (צילום: אינגאימג')

על אף היתרונות לכאורה של הסאונה, היא עלולה לגרום לנזקים וסכנות. מבחינה עורית, הסאונה עלולה דווקא להחמיר בעיות: כך למשל אלה הסובלים מפסוריאזיס או אטופיק דרמטיטיס, עלולים לסבול מהחמרה בגירוד עקב הרחבת כלי הדם, והגברת ההזעה.

החום הרב של הסאונה גורם כאמור גם להאצת קצב הלב, ועלול לסכן נשים בהיריון, ולגרום לתופעות לוואי חמורות אצל אלה שנוטלים תרופות שונות. סכנות אורבות גם בקרשי הספסלים של הסאונה, עליהם לרוב יושבים מתרחצים עירומים: הקרשים עלולים להעביר וירוסים שונים כמו הרפס, ופטריות שעלולים להדביק את המשתמשים.