הזוועה מתרחשת מדי שנה, וגם הפעם פעוט כבן 3 נפטר היום (שבת) לאחר שנשכח ברכב. גוף התינוק והפעוט העדינים ומערכות הגוף הרגישות שלהם אינם מצליחים להתמודד עם הטמפרטורה הקיצונית ברכב סגור והמחסור באוורור, עד לקריסת איברים ופגיעה בלתי הפיכה במוח. זה מה שקורה בגופם בדקות הקריטיות.

טרגדיה: ילד בן 3 מת לאחר שנשכח במשך שעות ברכב סגור באשדוד
יכול לזהות ילד שנשכח ברכב: הישג משמעותי לפיתוח הישראלי

הטמפרטורה ברכב האטום מאמירה כבר לאחר חמש דקות של שהייה בשמש. טמפרטורה של 30 מעלות צלזיוס בחוץ תביא לטמפרטורה בתוך הרכב של 50 מעלות ויותר, די כדי "לבשל" בה את הילד. בדקות ראשונות כאלה של חום אימים ומחנק, הפעוט יסבול מקוצר נשימה, נשימות מהירות, עד להתעייפות הסרעפת ושרירי הנשימה ותגובה הפוכה של האטת הנשימות. 

בחום הנוראי שבתוך הרכב הסגור, הפעוט יסבול מהזעת יתר משמעותית שתגרום לאיבוד מלחים החיוניים לתפקוד הגוף, איבוד נוזלים וצניחת לחץ הדם, שתוביל לחוסר אספקת חמצן לאיברים שהרגיש בהם הוא המוח. התוצאה היא מחסור בהכרה, פרכוסים, הפרעות קצב לב, ונזק חמור עוד יותר למוח. תהליכי ההתייבשות מביאים גם לפגיעה בלתי הפיכה לכליה, עד לצורך לעתים גם בדיאליזה או השתלת כליה.

פעוט נשכח ברכב באשדוד (צילום: פלאש 90)
פעוט נשכח ברכב באשדוד (צילום: פלאש 90)

טמפרטורת הרכב הגבוה תחת השמש הקופחת וקרניה החודרים דרך השמשה, כשהתינוק רתום לכיסא, מביאות גם להתפתחות של כוויות על עורו של התינוק כבר בתוך כ-30 דקות. בשלב זה, הכרתו של התינוק מעורפלת וקצב לבו מואץ, אולם גופו אינו מצליח לספק את דרישות החמצן. הכאב העז מהחום ומהכוויות מוסיף למצוקתו של התינוק, שאינה נפתרת. הופעת הכוויות גורמת גם לאובדן נוזלים נוסף, ועמו ירידה נוספת בלחץ הדם, שיבוש במאזן המלחים וסכנת זיהומים.

החום העז פוגם ישירות גם בתפקוד המוח. בתוך 45 דקות עלול להתרחש תהליך של הרחבה ניכרת בכלי הדם במוח עד לקריעתם ולהופעת דימומים קשים. עם השיבוש במלחים יופיעו פרכוסים המצמצמים עוד יותר את הגעת החמצן למוח.

פעוט נשכח ברכב בערד (צילום: דוברות מד''א)
פעוט נשכח ברכב בערד (צילום: דוברות מד''א)

 
שיבוש מערכות הגוף הקשה מוביל גם לפגיעה באחד האיברים הרגישים ביותר בגופנו - הכליות. החום העז, אובדן המלחים והירידה בנפח הדם מובילים לאי ספיקת הכליות העוברות תהליך של "סגירה". תאי הכליות, מהתאים הרגישים ביותר בגופנו, לא יחזרו לעולם אחורנית ומרגע שנפגעו יעברו תהליך של הרס סופני.
 
הירידה בנפח הדם, אובדן הנוזלים החום העז והשיבוש בתפקוד החלבונים גורם גם להיווצרות קרישי דם החוסמים עורקים בגוף ואף גוררים תהליך כלל-גופי של קריסת מערכות. השלב שבו יאבד התינוק 15% מנוזלי גופו מסתיים תמיד במוות.

תינוק נשכח ברכב במודיעין עילית (צילום: מד''א)
תינוק נשכח ברכב במודיעין עילית (צילום: מד''א)

מה לעשות אם מצאתם תינוק כלוא ברכב?

  • חייגו 101 והזעיקו את מד"א. ככל שצוות מגן דוד אדום יחוש למקום מהר יותר, כך יגדלו סיכויי הפעוט לשרוד.
  • נסו לפתוח את הרכב. נסו להזעיק עוברים ושבים כדי לפרוץ את חלון הרכב ולאפשר הורדה של הטמפרטורה ואוורור הרכב.
  • דאגו לצל. אם הצלחתם להוציא את התינוק או את הפעוט מהמכונית, הניחו אותו במקום מוצל ובטוח ופשטו את בגדיו.  אם לא הצלחתם לפרוץ את הרכב בזכוכית המרוחקת מהתינוק, נסו לכסות את הרכב עצמו כך שהטמפרטורה תצנח מעט.
  • אם התינוק חולץ יש להעבירו למקום מוצל ולהמתין לפינויו במד"א. אם הוא אינו בהכרה, התחילו בפעולות החייאה הכוללות עיסויי לב.
  • אין לתת לתינוק מחוסר הכרה שתייה, ואין לשפוך עליו נוזלים.