מדינה בטראומה: עמותת ער"ן סיכמה את הפניות למוקדי המצוקה הנפשית מאז תחילת המלחמה, שמהן עולים שיאים חדשים בשיעור המתקשרים עקב חרדה, דיכאון, טראומה ובדידות.

חשים מצוקה נפשית לנוכח המצב הביטחוני? אלו מוקדי התמיכה והסיוע 

בחצי השנה האחרונה סך הפניות שהתקבלו בער"ן עמד על 172 אלף פניות (ממוצע של כ־33 אלף פניות בחודש). כ־44 אלף פניות לעזרה התקבלו במוקד הטלפוני והמקוון בחודש הראשון למלחמה. בזמן המלחמה חלה עלייה בפניות מצוקה של חיילים וחיילות בשירות סדיר ובמילואים, כאשר מרבית הפניות (41%) התקבלו בטווח גילים של 18־35 - החופף לגילי השירות. כמו כן, נרשמה עלייה של 125% במספר פניות המצוקה בקרב בני נוער וצעירים מתחת לגיל 17 בשבועות הראשונים למלחמה, ועלייה חדה של 950% בפניות סביב חרדה, טראומה ואובדן מאשר חצי השנה שלפני.

עם התקדמות המלחמה, חלה עלייה בפניות העוסקות בדיכאון ובמצוקה נפשית חריפה ובדידות בקרב צעירים: במהלך חצי השנה התקבלו מעל ל־38 אלף פניות (22%) מצוקה מילדים ומצעירים עד גיל 24, מתוכם 60% בנות ו־40% בנים. שליש מהפניות עסקו בחרדה ובטראומה, וכל שיחה חמישית עסקה בכאב נפשי, בדיכאון ובמצוקה נפשית חריפה.

לאור ריבוי הפניות הגדילו בער"ן את מערך המתנדבים: בשבת השחורה התקבלו למעלה מ־3,500 פניות בעלות עוצמה גבוהה מאוד של מצוקה, לעומת כ־500 שיחות ביום בממוצע בשבתות בימי שגרה. בימים הראשונים למלחמה נדרשו מאות מתנדבות ומתנדבים בכל יום למתן מענה לפניות המצוקה ההולכות ונערמות, בהשוואה לעשרות בימי שגרה.

במהלך החודשים הראשונים למלחמה, לצד כ־1,750 המתנדבות והמתנדבים הקיימים אשר התגייסו למשימה הלאומית, גויסו כ־150 מתנדבים "במילואים" שחזרו לשורות העמותה לנוכח מצב החירום.

"יש קו אדום דמיוני בין התקופה שלפני המלחמה לתקופה שאחריה", אומר דוד קורן, מנכ"ל עמותת ער"ן: "משבר בריאות הנפש, שאותו צפינו בתחילת האירועים, כבר כאן – והוא מכה בעוצמה. זהו משבר שמחייב טיפול מערכתי, לאומי, תקציבי ומקצועי ארוך טווח. אנו קוראים לכל מקבלי ההחלטות ובעלי העניין בתחום בריאות הנפש, להתגייס יחד איתנו ולסייע לכלל אזרחי ישראל בקרב על הנפש".