יתרונות זריקות ההרזייה ממשיכות להיחשף: אחרי שהתברר כי הן לא רק מביאות לירידה במשקל ושיפור מצב הסוכר והשומנים אלא גם מפחיתות את הסיכון להתקפי לב ושבץ מוחי, כעת (שני) מתברר שהן גם משפרות את תפקוד הלב ומונעות החמרה קטלנית אצל אלה שסובלים מאי ספיקת לב.

טירוף זריקות ההרזיה: כל מה שלא מספרים לכם | ד"ר איתי גל עושה סדר
שוקלים זריקות הרזיה? כדאי שתדעו איך זה באמת עלול להשפיע עליכם | ד"ר מאיה רוזמן

המחקר שפורסם בסוף השבוע האחרון בכתב העת הרפואי היוקרתי ניו אינגלנד ג'ורנל, הראה כיצד התרופה סייעה לחולי סוכרת מסוג 2, שסבלו מאי ספיקת לב, מצב בו הלב אינו מתכווץ כראוי ואינו מזרים את הדם הנדרש לגוף. הטיפול במצב כזה כולל שינוי באורחות החיים ומתן תרופות לב, אך אין טיפולים במיוחד לפגיעה בשריר הלב.

אי ספיקת לב כזו, הקשורה להשמנה, עלולה להגביל מאוד את יכולתו של האדם לקיים פעילויות יומיומיות פשוטות. הם מתעייפים בקלות ומתקשים בנשימה לעתים קרובות, חלק מהם זקוקים לחמצן, ומצבם הולך ומידרדר עד לכדי אישפוז, נכות ומוות.

זריקת ההרזיה וויגובי  (צילום:  נובו נורדיסק)
זריקת ההרזיה וויגובי (צילום: נובו נורדיסק)

המחקר החדש מסוג "מקרה ביקורת" שמומן על ידי יצרנית התרופה וויגובי, נובו נורדיסק, נבחרו באופן אקראי 616 אנשים שסבלו מסוכרת מסוג 2 ("סוכרת מבוגרים") ואי ספיקת לב, המשתתפים הגיעו מ-16 מדינות באסיה, אירופה ואמריקה. לכולם היה מדד מסת גוף של 30 או יותר, כלומר סבלו מהשמנת יתר. קבוצה אחת של נבדקים קיבלה את הזריקה השבועית וויגובי, והקבוצה השניה קיבלה פלצבו – זריקה ללא חומר פעיל.

המשתתפים שקיבלו וויגובי החלו במינון נמוך יותר ועלו בהדרגה למינון האפקטיבי של 2.4 מיליגרם פעם בשבוע. החוקרים עקבו אחר שתי הקבוצות במשך שנה. לאלה שקיבלו וויגובי היו תוצאות טובות בהרבה: הם ירדו יותר במשקל, הפחיתו את התסמינים הקשורים לאי ספיקת לב ובהם עייפות ומגבלות גופניות, הצליחו ללכת רחוק יותר במהלך 6 דקות רצופות, והראו גם שיפורים בסמנים ביולוגיים לדלקת ובעיות אחרות. לקבוצת הוויגובי גם היו פחות תופעות לוואי כמו אישפוזים וביקורי רופא דחופים.

במהלך תקופת המחקר דווחו 55 תופעות לוואי חמורות בקבוצה שנטלה וויגובי ו-88 בקבוצת הפלצבו. שישה אנשים מתו בקבוצת וויגובי במהלך המחקר לעומת 10 בקבוצה השניה. מוות אחד בקרב נוטלי וויגובי וארבע בקבוצת הפלצבו היו קשורות לבעיות לב.

זריקה (צילום: עומר דונסקי)
זריקה (צילום: עומר דונסקי)

עם זאת, אמר ראש צוות החוקרים ד"ר מיכאל קוסיברוד, קרדיולוג מהמרכז הרפואי בקנזס שבמיזורי, כי התוצאות מצביעות על כך שוויגובי טיפול יעיל ובטוח לאוכלוסיה רחבה של אנשים כולל חולי סוכרת הנחשבים לחולים מורכבים מאוד.

האם הירידה במשקל היא שמובילה לתוצאות החיוביות על הלב? ד"ר קוסיברוד: "ירידה במשקל היא כנראה גורם חשוב, אך לא יכולה להסביר את כל היתרונות. אם אנשים עם סוכרת ירדו 40% פחות ממשקלם בתרופה מאשר חולי לב דומים ללא סוכרת, אפשר לצפות לראות 40% פחות תועלת, הוא אמר, אבל היתרונות החיוביים היו למעשה בערך אותו הדבר. מדובר בחולים שהם באמת קשים לטיפול, ויש הרבה יותר מהם כל יום. עד לאחרונה, היה לנו מעט מאוד מה להציע להם, וכעת יש טיפול יעיל, אלה חדשות נפלאות לחולים ולרופאים שמטפלים בהם".

במקביל לתוצאות החדשות, וויגובי מתחיל למלא את מדפי בתי המרקחת גם בישראל: ל"מעריב" נודע כי מזה מספר ימים ניתן לקבל את התרופה החדשה באמצעות הזמנה מבית המרקחת. המזרקים מגיעים בתוך מספר ימים ישירות ממרלוג חברת נובו נורדיסק בישראל. כזכור, התרופה ניתנת במינונים הולכים ועולים, מ-0.25 מ"ג עד להגעה למינון האפקטיבי של 2.4 מ"ג לאחר מספר חודשים. עלות הטיפול היא 1,250 שקלים לחודש למינון הסופי, עמו נשארים למשך שנה לפחות, ולרוב – גם לכל החיים.