האם מוצרים "ללא גלוטן" יותר בריאים לנו? לא תמיד. גלוטן הוא חלבון חיטה שחשוב להתפחה ואווריריות המאפה. מאפים ללא גלוטן דחוסים וכבדים יותר, ומכילים יותר קלוריות.

הגלוטן מזיק לבריאות בקרב צליאקים בזמן שלשאר האנשים הוא לא נדבק למעיים ולא משמין. הקמחים שמחליפים את הגלוטן לא בהכרח יותר בריאים – קמח אורז לבן וקורנפלור הם חסרי סיבים תזונתיים וויטמינים בדיוק כמו קמח חיטה לבן.

ללא גלוטן  (צילום: אינגאימג)
ללא גלוטן (צילום: אינגאימג)

למה ויתור על גלוטן נחשב לשיטת דיאטה?

לפני שנים רבות, מי שהחליט על "גמילה מגלוטן" ירד במשקל, כי וויתר על לחמים, קרואסונים, פיתות, בורקס, פיצות, פסטות. היום בכלל לא צריך לוותר עליהם גם אם נמנעים מגלוטן. אפשר למצוא בכל סופר את אותם המוצרים ללא גלוטן, כולל וופלים, בורקס, ומאפים ללא שום יתרון בריאותי וללא פחות קלוריות.

האם ויתור על גלוטן תורם לשיפור בבריאות? 

צריך לשים לב שיש אנשים שמעידים על כך שוויתור על גלוטן תורם להם להפחתת נפיחות בבטן. אבל - מחקר שפורסם לאחרונה בירחון האמריקאי לתזונה קלינית מצא שמי שנמנעו מגלוטן ללא צורך רפואי, צרכו הרבה יותר פחמימות ריקות ויותר קלוריות, והגדילו את הסיכון למחלות לב.

מאכלים עם גלוטן (צילום: אינגאימג')
מאכלים עם גלוטן (צילום: אינגאימג')

אז מתי תזונה תזונה ללא גלוטן יותר בריאה?

אם במקום החיטה בוחרים בפחמימות איכותיות כמו קטניות (פסטות מקמח קטניות), כוסמת, קינואה ולהקפיד על צריכת החלבונים והירקות. 

שימו לב: הגוף לא צריך גלוטן בכלל. אפשר לחיות בבריאות מלאה בלי לאכול מוצרי חיטה אפילו פעם אחת.

האזינו: