גל חום קיצוני החל לפקוד את ישראל היום (רביעי) ויימשך עד שישי בערב ועמו סכנות לגוף הכוללות התייבשות, איבוד הכרה ואף פרכוסים ומוות. מה שקורה בגוף כשמזג האוויר מתחמם, ומה תוכלו לעשות כדי למנוע אסון? 

בחלום הלילה: סובלים מסיוטים מאז שבעה באוקטובר? קראו את זה
הוא חשוב מאוד: הוויטמין שחסר אצל חלק גדול מהישראלים

האביב רק החל אך מזג האוויר ממשיך לתעתע: גל חום קיצוני פוקד את אזורנו בימים הקרובים עם טמפרטורות קיצון שעלולות גם להגיע אל מעל 30 מעלות. הטמפרטורות הגבוהות משפיעות משמעותית על מערכות הגוף, ועלולות לגרום להתייבשות, מכת שמש וגם סכנות לעור.

הסכנה המרכזית בשרב היא התייבשות, במהלכה אנו מאבדים כמויות גבוהות של נוזלים המהווים כ-70%מגופנו. במצב זה, הגוף מנסה לקרר עצמו ולהתגבר על חום הגוף שעולה, אולם מאחר שתחושת הצמא נוטה להגיע מאוחר לאחר שתהליך ההתייבשות החל, קיימת החמרה עד לסכנת חיים משמעותית.

התייבשות קלה גורמת לתחושת צמא, אובדן תיאבון ועור יבש ולירידה של כשליש ביכולת הגופנית לבצע גם מאמצים קלים. התייבשות בינונית גורמת לצמא, ירידה בנפח השתן ההופך צהוב עד חום, עייפות, פה יבש, כאבי ראש וסחרחורת. מעבר מישיבה לעמידה גורם לירידה מהירה בלחץ הדם מה שעלול להביא לסחרחורת ועילפון. 

רוחצים בחוף בתל אביב בזמן גל שרב (צילום: מרים אלסטר פלאש 90)
רוחצים בחוף בתל אביב בזמן גל שרב (צילום: מרים אלסטר פלאש 90)

התייבשות חמורה, בה נגרם אובדן של 5% מנוזלים הגוף או יותר, מביאה להאצה בקצב הנשימה והלב ולירידה בלחץ הדם, ישנוניות, עילפון, עור מקומט, התכווצות שרירים, פרכוסים ואובדן הכרה. מחסור של 15% בנוזלים הוא כמעט תמיד קטלני. 

התייבשות משנה את מאזן המלחים בגוף וגורמת לשינוי ברמת הנתרן והאשלגן בגוף. התייבשות משבשת גם את פעילות הכליות, עד לפגיעה בלתי הפיכה ברקמותיהן במקרים חמורים. בשל איבוד הנוזלים, יורד לחץ הדם וכך נפגעת זרימת הדם לאיברי הגוף ובפרט למוח, לכליות ולכבד. כשחום הגוף מגיע לרמה קיצונית מופיעה פגיעה בחלבוני הגוף, תופעה המובילה לפגיעה אנושה כמעט בכל תא ורקמה. 

השמש מביאה עמה לא רק חום רב אלא גם קרינה מסוכנת לעור ולעיניים. הקרינה עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך לראייה, החל בכוויות שמש לקרנית וכלה בסרטן העפעפיים ועכירות העדשה (קטרקט, הגורם לכמחצית ממקרי העיוורון בעולם). קרינת השמש באזורנו מציבה את ישראל במקום גבוה בעולם בשיעור מקרי סרטן העור (מלנומה ממאירה של העור). 

לאור הטמפרטורות הקיצוניות הצפויות, מזהירים במד״א מפני הפגיעות מסוג זה. ד״ר רפאל סטרוגו, סמנכ"ל רפואה במד"א מדגיש: ״גל החום והטמפרטורות הגבוהות שצפויות לפקוד את רחבי הארץ מחייבות זהירות ועירנות של הציבור כדי להמנע מהתייבשות ומכת חום. אני ממליץ להרבות בשתייה ולא לשהות זמן ממושך יתר על המידה תחת שמש ישירה. 

"יש לתת תשומת לב לתינוקות ופעוטות שאנו מסיעים ברכב על מנת שלא להשאירם ברכב סגור, אפילו לא לדקה. ולשמור על קשר רציף עם בני משפחה מבוגרים על מנת לוודא שהם לא סובלים מפגעי החום. במקרה של מכת חום או התייבשות שיכולם להתבטא בבלבול, סחרחורות ואף שינויים מסכני חיים במצב ההכרה, יש לקרר את האדם, להעבירו למקום מוצל ולחייג למוקד החירום 101 של מגן דוד אדום".

מרוץ הלילה של תל אביב (ארכיון, צילום: אבשלום ששוני)
מרוץ הלילה של תל אביב (ארכיון, צילום: אבשלום ששוני)

ד״ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור ויו״ר האיגוד לכירורגיה דרמטולוגית, מזהירה מפני סכנות קרינת השמש: ״אחרי שנים שאנחנו מזהירים מפני קרינת השמש, עדיין אנחנו רואים אנשים שמבשלים את עצנם בשמש הקופחת. מעבר לכוויות המכאיבות והמגרדות, החשיפה הממושכת מגבירה את הסיכון לסרטן עור. 

"ישראל אחת המדינות עם שיעור סרטן העור הגבוה בעולם. חלק פשוט לא מתמרחים, אחרים לא מתמרחים נכון.  חשוב לזכור להתמרח חצי שעה לפני החשיפה לשמש וכל שעתיים שלוש בזמן החשיפה. כדאי להימנע משהות בשמש בשעות בהן הקרינה גבוה ביותר, בין 10:00 ל-16:00, ולהקפיד לעבור בדיקות לאבחון שומות חשודות אצל רופא עור בכל פעם שאתם מבחינים בנגע".