כמה ביצים מותר לאכול בשבוע? בעיתונים המדעיים שאני מנוייה אליהם יוצאים הרבה מחקרים בעניין, ולאחרונה בכולם בולטת המגמה – אין בהכרח קשר בין כמות הביצים שצורכים לבין מחלות לב.

המחקר האחרון שקראתי בדק את ההבדל בבדיקות הדם לאורך זמן, בין אנשים שאוכלים פחות מביצה אחת בשבוע לבין כאלו שאוכלים מעל 14 ביצים לשבוע. התוצאות (אותי לא הפתיעו) הראו שאין הבדל. אז צריך לזכור: יש בביצה יתרונות שחבל לפספס אותם.

ביצים (צילום: אינג'אימג')
ביצים (צילום: אינג'אימג')

החלבונים בביצה מדורגים במקום הראשון מכל המזונות מבחינת האיכות וההתאמה שלהם לבניית השרירים שלנו, למערכת החיסון ואפילו למניעת נשירת שיער. הרכב החלבונים בביצה יותר טוב גם מבשר, דגים או מוצרי חלב כך שבסופו של דבר לרוב האנשים כדאי לאכול כל יום ביצה, כשמדובר בצמחונים 2-3 ביצים זה גם בסדר גמור (כמובן בהתאם לתפריט שלנו ולפי ספירת קלוריות וחלבון).

מה עם הכולסטרול? היום כבר יודעים שאין תמיד קשר בין הכולסטרול שאוכלים לבין רמת הכולסטרול בדם, ולפעמים עליה בשומני הדם נובעת מבעיה גנטית בכבד או מעודף משקל. גם למי שסובל מעודף כולסטרול כדאי לשלב ביצה בתפריט, אפילו אם במידה מוגבלת.

ביצים (צילום: אוליביה פיטוסי)
ביצים (צילום: אוליביה פיטוסי)

חשוב להדגיש, שכל הוויטמינים והמינרלים וגם כל השומן והכולסטרול, נמצאים בחלמון של הביצה. ולא רק זה -  בחלמון, הצהוב, יש כמות גדולה יותר של חלבונים מאשר בלבן של הביצה. בחלק הלבן יש בעיקר מים ומעט מאוד חלבונים, גם מעט מאוד קלוריות.

כדי להרחיב בנושא ביצים אני רוצה להעלות לשידור את אלעד לוי, ביצי חופש משק ישרש - האזינו: 

זה נכון שאם החלמון יותר כתום הביצה יותר בריאה?

ברוב המקרים החלמון הכתום הוא מצבע מאכל, טבעי או לא טבעי, שהיה בתערובת שהתרנגולת אוכלת. בכל מקרה – צבע החלמון לא משפיע על איכות הביצה.

זה משנה מבחינה תזונתית אם אוכלים ביצה קשה או חביתה או מאכלים אחרים מביצים?

לא ממש. הגוף מקבל פחות או יותר את אותה כמות של ויטמינים ומינרלים, אבל יש הבדל משמעותי מבחינת הקלוריות. בביצה קשה רק 80 קלוריות, בחביתה במטוגנת או בשקשוקה ביתית כבר מעל 150 קלוריות, באומלט משתי ביצים כפי שמוגש בבתי קפה זה מגיע ל-400 קלוריות לא כולל תוספות, ובמנה של שקשוקה בבתי הקפה בגלל השמן, הרסק והירקות - יש 700-800 קלוריות (לא כולל עוד 200 הקלוריות של הלחם בצד, מנה כזו מגיעה לאלף קלוריות, הרבה יותר ממנה של פלאפל).