הדיאטה הים תיכונית זוכה במקום הראשון מבחינה בריאותית, כמעט בכל הדרוגים שעורכים בכל העולם כבר עשרות שנים. היא נחשבת לתזונה שמפחיתה סיכון למחלות לב, מאריכה חיים ומעכבת תהליכי הזדקנות, מפחיתה סיכון לסוכרת, לסרטן, וגם לאלצהיימר ופרקינסון.

כמדינה ששוכנת לאגן הים התיכון, לא הרבה יודעים בעצם מה תזונה זו מכילה. ולא רק זה - מחקר שבוצע לאחרונה מצא שהתזונה הישראלית דומה יותר לזו שבאמריקה, ופחות לים התיכונית.

הדיאטה כוללת פירות וירקות (צילום: אדיר סולטן פלאש 90)
הדיאטה כוללת פירות וירקות (צילום: אדיר סולטן פלאש 90)

כששאלתי אנשים מה לדעתם כוללת תזונה ים תיכונית, התשובה הפופולרית הייתה: "בשרים?" אז זהו, שלא. ואכן אין ספק שמדובר בהגדרה קצת מבלבלת: הרבה מדינות יש סביב לים התיכון, והאוכל הישראלי אינו דומה לאוכל האיטלקי, גם לא לאוכל היווני או הספרדי, ובוודאי שלא לצרפתי.

אז מה זו בעצם התזונה הים תיכונית שמאריכה חיים ומפחיתה מחלות?

1. הרבה ירקות ופירות טריים, בעיקר עגבניות
2. הרבה דגים, במקום בשרים אחרים, ולפחות חמש פעמים בשבוע.
3. כוס יין אדום ליום
4. שמן זית איכותי על בסיס יומי, וזיתים
5. יוגורט, לבאנה וגבינות קשות, אבל יחסית מעט מוצרי חלב
6. שימוש בחומרי גלם טבעיים, כמעט ללא מזונות מעובדים.

שמן זית לא פחות חשוב לדיאטה הים תיכונית (צילום: אינג'אימג')
שמן זית לא פחות חשוב לדיאטה הים תיכונית (צילום: אינג'אימג')

במחקר שפורסם אתמול בגיליון מאי החדש של הירחון האמריקאי לתזונה קלינית, נתנו ל-400 אנשים לצרוך תזונה ים תיכונית. ל-200 מהם נתנו את הכללים בלבד ואמרו להם לאכול לפי הכללים כמה שהם רוצים, בעוד של-200 אחרים נתנו תפריט ים תיכוני שהוא מוגבל קלוריות.

אחרי שנה – בקבוצה של הדיאטה מוגבלת הקלוריות הייתה ירידה במשקל, שיפור בבדיקות הדם, שיפור בחיידקי המעיים, הפחתה משמעותית בסיכון למחלות לב והפחתה בסוכרת. בקבוצה שאכלו כמה שרצו לא היה שיפור כזה. מסקנה – בכל שיטה ישנה דרך שהיא נכונה יותר וחשוב להתייחס לפרטים הקטנים האלו לפני שבוחרים את התפריט שלכם.

האזינו: