למרות שהמועד הרצוי להתחלת מתן חיסון נגד שפעת הוא חודש ספטמבר, משרד הבריאות עדיין לא השלים את ההיערכות למתן 3.4 מיליון החיסונים שהוזמנו עד סוף אוגוסט, כך מתריע היום (שני) מבקר המדינה בדוח ביקורת נוקב על הרפואה בקהילה בעת התפרצות הקורונה ועל ההיערכות להתמודדות עם השפעת והקורונה במקביל.

מחברי הדוח מתריעים על פגיעה קשה לכאורה ברפואה בקהילה, בשל משבר הקורונה. "בחורף צפויה, כבכל שנה, התפרצות של שפעת עונתית והשנה היא תהיה בו-זמנית עם מגפת הקורונה. לכן, יש להמשיך ולהפעיל רפואה ראשונית, רפואת מומחים ולהמשיך במתן טיפולי שגרה לחולים כרוניים", מציין אנגלמן.

"כחלק מהפעילות השגרתית של הרפואה בקהילה ולקראת החורף, יש גם לחסן את הציבור נגד שפעת במטרה להפחית את התחלואה במחלה בכלל ואת הצורך באשפוז בעטיה בפרט", מציינים מחברי הדוח, ומוסיפים כי שיעור ההתחסנות נגד שפעת עונתית של עובדי מערכת הבריאות המטפלים בחולים ובאוכלוסיות פגיעות נמוך בהשוואה בינלאומית ועמד בישראל על 36% בחורף אשתקד, לעומת 78%-50% במדינות מובילות. 

מבקר המדינה גם מתריע על ירידה חדה בביקורים במרפאות הקהילה בעת הסגר הראשון וקובע, כי שירותי הרפואה מרחוק אינם זמינים ונגישים לכלל האוכלוסייה, בהן אוכלוסיות בעלות יכולת דיגיטלית נמוכה וכאלו שאין להן מחשב, או טלפון חכם ואינטרנט.

בעת התפרצות נגיף הקורונה, בתקופת הסגר ואחריה, חלה ירידה בהגעת חולים למרפאות הקופות, למרפאות חוץ בבתי חולים וכן לבתי החולים לשם קבלת טיפול רפואי. כך למשל, מספר המגיעים למרפאות לרפואת משפחה ירד בשבוע ה-15 להתפרצות הקורונה לכ-24.5 אלפי ביקורים בשבוע, לעומת 71.2 אלפי ביקורים בשבוע שלפני ההתפרצות. מחברי הדוח מתריעים, כי המצב הרפואי של חלק מהחולים בכל הקופות היה חמור, ובכך שהם נמנעו מלפנות למרפאות בקהילה ולבתי החולים היה עלול להיווצר סיכון לחייהם.

עוד נטען, כי משרד הבריאות לא פעל לגיבוש אופן הפעולה המיטבי שיפחית את רתיעת הציבור מלבקר בעת הצורך במרפאות הקהילה, במרפאות החוץ בבתי חולים ובחדרי המיון ויפיג את חששותיהם של הצוותים המטפלים מלתת שירות לחולים המגיעים לשם.

בדוח הביקורת צויין, עוד, כי הקופות נתנו לצוותים הדרכה טכנית בנוגע לשימוש ברפואה מרחוק באמצעות הטלפונים הסלולריים, שיחות וידאו ואמצעים דיגיטליים נוספים. עם זאת, לא התקיימה הדרכה על פי קווים רפואיים מנחים, בשיתוף האיגודים המקצועיים בהסתדרות הרפואית בישראל, בנושא המצבים הרפואיים, מאפייני החולים והתנאים המאפשרים מתן טיפול מרחוק.

לדברי המבקר, בתגובתו לממצאי הביניים שעלו בביקורת פירט משרד הבריאות את הפעולות שהוא החל לנקוט ושבכוונתו לנקוט.