מנכ"ל בית החולים הדסה פרופ' זאב רוטשטיין שוחח היום (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM על משבר בתי החולים הציבוריים והתריע: "מינואר אנחנו מיובשים, אין תרופות ואין כוח אדם, אין לי יכולת לטפל באלה שבאים בלי קורונה. אנחנו עדיין בשיעורי תחלואה מאוד גבוהים, בתי החולים מתוחים עד הקצה". מאוחר יותר שוחח נשיא שערי צדק, יהונתן הלוי עם ענת דוידוב על אותו הנושא והדגיש: "אני מניח שהזן החדש של הנגיף שעמיד בפני החיסון זה פייק ניוז".

פרופ׳ גילי רגב-יוחאי על חיסון נשים בהיריון לקורונה (צילום: דוברות בי"ח שיבא שבתל השומר)

מתי להערכתך זה ייגמר? יש סיכוי שזה ייגמר לפני פסח?
"אנחנו הופתענו עכשיו בגל השלישי. תוך כדי זה שמערך החיסונים עובד נפלא, יוצא מן הכלל, בשאר הדברים אני לא חושב שאנחנו מדליונרים. אנחנו עדיין בשיעורי תחלואה מאוד גבוהים, בתי החולים מתוחים עד הקצה".

איך אתה רואה את מה שקורה קדימה?
אנחנו צופים דבר אחד, החיסונים עושים את שלהם, אין ספק, זאת אומרת שאחוזי הנוגדנים בדמם של אלה שקיבלו את החיסון לפני מספר שבועות מטפסים בצורה מאוד מאוד יפה כלפי מעלה. זה נותן לנו תקווה שמערך החיסונים יעשה את שלו ושיעורי ההדבקה יירדו במהרה. מתי זה במהרה? אנחנו יודעים ששבועיים עד שלושה אחרי החיסון השני יש כבר הגנה מאוד טובה למתחסנים. זאת אומרת, אם אתה שואל אותי כרגע, לדעתי המצב באופן כללי של שיעורי הדבקה בעוד שבועיים-שלושה שבועות, יירגע".

רוטשטיין הדגיש: "שימו לב שיש לנו צרה חדשה שלא התייחסנו אליה וזה הנשים בהיריון. התרבו לנו מקרים של נשים בהיריון שנפגעות מהווירוס, בעיקר בשבועות המתקדמים של ההיריון, זה דבר שלא לקחנו בחשבון מבחינת החיסונים. יש איזו אי בהירות כי הניסויים שנעשו לא סיכמו את הנושא לגבי נשים הרות".

אתה ממליץ לחסן נשים בהיריון?
"לא יודע. אני סומך על משרד הבריאות. השאלה הזאת נמצאת שם והם צריכים לתת תשובה והדרכה כי אנשים שואלים. באופן כללי, אני חושב שבמדיניות שלנו בסופו של דבר, אנחנו נצליח להתגבר על המגפה רק בעזרת החיסונים, זאת ההערכה שלי. לכן, הייתי ממליץ לכל מי שמקבל החלטות, קודם כל, להאיץ את כמות החיסונים, ותוך כדי - תשמרו על בתי החולים. אנחנו עדיין צריכים לטפל בהרבה חולים".

כמה זמן הדסה תחזיק מעמד?
"היא תחזיק מעמד כשייתנו לה כסף. מינואר אנחנו מיובשים. אין לי תרופות, ספקים לא מספקים תרופות, אין לי כוח אדם כי הוא או מושבת או מבודד, ואין לי יכולת לקחת כוח אדם חלופי, ואני חושב שזה חשוב. אנחנו במלחמה, בתי החולים כרגע בחזית, זה לא רק הדסה, זה כל בתי החולים במדינה, ובעיקר בתי החולים הציבוריים שאין להם אבא ואימא, לא קופת חולים ולא מדינה - תשמרו עליהם".

אתה לא מקבל יותר חולים לאשפוז?
"אנחנו ביקשנו ממשרד הבריאות לעשות ויסות משני על מנת להוריד את כמות החולים בהדסה לכיוון בתי חולים במרכז. זו הפעם ראשונה שזה קורה בהדסה וזה קורה כי אין לי איך לטפל בהם".

פעם ראשונה בשנה האחרונה?
"זו פעם ראשונה שזה קורה. אנחנו לא ביקשנו אף פעם ממשרד הבריאות לווסת חולים. קלטנו כל הזמן את כל החולים וכמה שלא יהיו, וגם הייתה לי תיאוריה שכל עוד יש לי משאבים, אז אנחנו נקטין פעילויות אחרות ונטפל בכל אלה שבאים. אבל הפעם אין לי גם יכולת לטפל באלה שבאים בלי קורונה".

נשיא שערי צדק: "מוטציה עמידה לחיסון? זה פייק ניוז"

אתה נשמע לי מודאג ואתה מבין גם למה השרים מודאגים. נכון?
"בהחלט כן. אני רואה מה קורה היום בבתי החולים. מעבר לזה, אני חושב שבניגוד לתחזיות בתחרות בין החיסון למוטציה חשבנו שנהיה לא הרבה קדימה. חשבתי שבאמצע השבוע הזה אנחנו נראה ירידה במספר המאומתים והשתטחות מרשימה במספר החולים הקשים, אבל אנחנו לא רואים את זה. לא רואים את זה בבתי החולים בכל הארץ, ובירושלים בפרט. אני אף פעם לא משתמש בביטוי קריסה כי בתי חולים יכולים לקלוט בעת פיגועים המוניים כמויות גדולות של חולים, אבל שימו לב שפה מדובר במגפה שאורכת כמעט שנה. אני מדבר על מספרי שיא של צוותים שעובדים מאוד קשה ונשחקים, ועל מספרי שיא של חולים שאנחנו יכולים לטפל בהם, אבל לא ברמה שהיינו רוצים לטפל". 

אנחנו שומעים שכיוון שהבקשות שלכם לתקציבים נוספים נדחו ממחר אתם עתידים לצמצם באופן דרמטי את הפעילות? 
"אני חייב להסביר לציבור שבמדינה יש 30 בתי חולים כלכליים. זאת אומרת, בתי חולים עם חדרי מיון וכל המחלקות. 20 אחוז מהם ציבוריים. הם נותנים את אותם שירותים, פועלים באותה סביבה כלכלית, אבל הם בבלות של גופים פרטיים, ולכן ומקבלים מהמדינה הרבה פחות. כולם גרעונים. הרגולציה היא זו שגרמה לבתי החולים לזחול על הרצפה, לכל 30 בתי החולים בישראל. אבל סוגרים אוטומטית את החובות של בתי החולים הממשלתיים בסוף כל שנה, ואותו הדבר עם בתי החולים קופות החולים שיש להן הסכמי ייצוג, ו־7 בתי החולים האלה לא מקבלים כלום ואין לנו ברירה". 

מה מצב החולים? אתם יכולים לקבל חולים או מעברים אותם למרכז הארץ?
"חולים שניתן להעביר אותם אנחנו מעבירים, בלי יש חולים קשים שלא ניתן להעביר אותם לבתי חולים אחרים כמו חולים שמגיעים לבתי החולים תוך כדי החייאה, או כאלה שמחוברים למכונות הנשמה". 

ומה בדבר האכיפה הבררנית? הרי אנחנו רואים מי החולים ומי הנדבקים  מה דעתך על האזרחים הלא ממושמעים שאפילו לא מתחסנים במדינת ישראל? הרי אנחנו רואים את זה בהבדל בין בני ברק בתל אביב - בבני ברק יש 8 אחוז מתחסנים ובתל אביב אפשר למצוא 20 אחוז. 
"יש בו ציבור שמתריס דרך המדינה. אגב, זה ממש לא כל הציבור החרדי כי חלק גדול מהחרדים הם ממושמעים. כשאני מסתכל על 127 החולים ב'שערי צדק' אני מבין שזה חוצה את כל המגזרים, אבל החרדים מיוצגים בצורה מאוד בולטת.  יש פה אלמנט של חוסר משמעת, התרסה נגד המדינה, והרבה פייק ניוז. אני חושב הם מחוסנים טבעי בבני ברק, וזה לא חיסון עדר, אני מדגיש, הרי אי אפשר להגיע לחיסון עדר שלא כדרך החיסונים". 

למה ראש הממשלה לא מסוג להתמודד עם זה ופונה לנכד של הרב קנייבסקי? אני שואלת אותך כאזרח, איזו מדינה אנחנו חיים?
"הסיבה היא פוליטית, וזה חבל ומצער. אם היו מקבלים את הצעת גמזו לשיטת רמזור היינו נמנעים מהסגרים לו היו מצליחים לאכוף את הרמזור. החיסונים הם סיפור ההצלחה של המגפה, אבל זה לא הכל". 

האם אתה שמעת על הזן החדש שעמיד בפני החיסון?
"מניח שזה פייק ניוז".

פרופ' נחמן אש אמר את זה, וזה ייצר פאניקה.
"אני מתקשה להאמין, אבל אבדוק את זה".