אחת התוצאות הקשות של מגיפת הקורונה היא עלייה במשקל. לפי מחקר חדש שנערך באוניברסיטת הרווארד בקרב 15 מיליון נבדקים, אצל חלק מהמשתתפים מדובר בעלייה של 12 ק"ג ויותר.

לפי תוצאות המחקר, שפורסם ב־The Harvard Gazette, כ־39% מהמשתתפים העלו יותר מקילוגרם אחד, יותר מרבע מהמשתתפים העלו כחמישה ק"ג, כ־10% העלו יותר מחמישה ק"ג ו־2% העלו יותר מ־12 ק"ג.

המחקר מצא כי העלייה במשקל מאפיינת את כלל האוכלוסייה ולא את בעלי הנטייה להשמנה בלבד. החוקרים הסבירו את הממצאים בלחץ הנפשי, הגורם לשחרור הורמון הקורטיזול במוח, מה שמעלה את הדחף לאכול פחמימות, סוכר, שומן וסודיום (מלח).

חומרים אלה נותנים אומנם סיפוק מיידי למי שצורך אותם, אולם הוא נשמר לטווח קצר והם שגורמים לבעיות כגון השמנה, סוכרת 2, התקפי לב ואיבוד שרירים. הקורטיזול עצמו מרכז את השומן באזור הבטן ומביא להשמנה בטנית, הידועה כגורם סיכון למגוון תחלואות נלוות.

ד"ר שי אלדר, מנהל המרכז לטיפול בהשמנת יתר, החטיבה הכירורגית באיכילוב, אומר: "אחת המחלות הבעייתיות בעולם המערבי, הגוררת הרבה מאוד סיבוכים נלווים, היא השמנת יתר. יותר מרבע מאוכלוסיית ישראל סובלת ממנה וכ־4,000 אנשים מתים ממנה מדי שנה.

"השמנת יתר היא מחלה כרונית ולא כשל התנהגותי. מחקרים רבים מראים כי זו מחלה פיזיולוגית־גנטית, ואף שישנם פרמטרים הניתנים לשליטה כמו תזונה ואורח חיים, רוב האוכלוסייה שסובלת מעודף משקל מחזירה את משקלה העודף לאחר ניסיון הרזיה ואף מכפילה את משקלה.

"השמנת יתר נמצאה כגורם סיבוך משמעותי כשמדובר בנגיף הקורונה. ברפואה אין הרבה תחומים שבהם ניתן לספק פתרון ממשי בטיפול אחד כמו הניתוחים הבריאטריים (קיצור קיבה). ניתוחים אלה, המסייעים במקרים שבהם אין פתרון להשמנת יתר המסכנת חיים, הם הכרחיים. "הורדה במשקל למטופלים הסובלים מהשמנה שמסכנת את הבריאות יכולה להוות פתרון משמעותי נגד סיבוכי נגיף הקורונה". 

בתוך כך, מחר יציינו בעולם את יום המאבק בהשמנה הבין לאומי. בישראל חיים כ-400 אלף ישראלים הסובלים מהשמנת יתר חולנית, 27% מהאוכלוסייה הבוגרת, ובמקרים רבים היא מלווה במחלות שונות כגון: סכרת סוג 2, בעיות לב ונשימה, סרטן ועוד. 

מומחים בתחום טוענים: "אנשים עם השמנת יתר חולנית, נמצאים בסיכון גבוה פי 10 להזדקק לאקמו כחולי קורונה ובסיכון גבוה פי 3 לתמותה מהמחלה מאשר חולים מהאוכלוסייה הכללית. השמנת יתר חולנית נחשבת לגורם המוות ה-5 בעולם".

לאחרונה החליטו במשרדי האוצר והבריאות לקצץ בכ-50% את מחירי הניתוחים הבריאטריים (ניתוחי קיצור קיבה). פרופ' איתמר רז - יו"ר המועצה הישראלית לסכרת מסר בתגובה: "אני בטוח שהקיצוץ ב50% במחירי הניתוחים הבריאטריים שהאוצר והבריאות מתכננים, ינחית מכת מוות על עתיד הניתוחים והמאבק בהשמנת יתר וסכרת".

"תהיה פגיעה חמורה בבריאות המגזר החרדי, הערבי ובאוכלוסיות הפריפריאליות. אני בטוח שאף אחד באוצר לא רוצה לעשות רע, זה פשוט בא ממקום של חוסר הבנה", הוסיף.