מנכ"ל קופת חולים לאומית, חיים פרננדס, התראיין היום (רביעי) בתוכניתה של ענת דוידוב "איפה הכסף" ב-103FM, והתייחס לזמני ההמתנה ההולכים וגוברים של רופאים מומחים בכל רחבי הארץ ובקופות החולים השונות והסביר מדוע זה קורה.

"אפשר לחתוך בחצי את המפגשים עם רופאים": כך נראית המלחמה במחסור בעולם הרפואה

"אנחנו בהחלט רואים מגמה שהיא משותפת למיטב ידיעתי - לפחות לפי הנתונים שמשרד הבריאות מפרסם - לכל קופות החולים של הרעה בזמני ההמתנה לרפואה יועצת", אמר פרננדס, "לדוגמה אף אוזן גרון ועור, נשים, אורתופדיה, מקצועות הייעוץ המובילים, ואנשים נאלצים לחכות יותר זמן כדי להגיע לרופא או לרופאה. כמו שהתפרסם בדו"ח של משרד הבריאות, אנשים יכולים לחכות לפעמים 4-3 שבועות כדי לראות אורתופד או רופא עור. בפריפריה, לפעמים, אנחנו יכולים לראות אפילו זמני המתנה ארוכים יותר".  

"אצלנו הנתונים הם כאלה שזמני ההמתנה ארוכים", הוסיף, "אנחנו רואים את ההידרדרות הזו ואת ההתמשכות הזו כבר הרבה מאוד שנים. למיטב ידיעתי, התופעה הזאת קיימת בכל קופות החולים. אפשר גם להסתכל על הדו"ח של משרד הבריאות, הוא מדבר בפני עצמו, שזה קיים בכל קופות החולים. אני לא מכיר שהמצב טוב באיזושהי קופה".  

"כל הקופות בסוף מחפשות אחר אותם רופאים, אחר אותם מציעים של שירותים. כשאנחנו נמצאים במחסור, אז באופן טבעי המחירים עולים. אנחנו רואים שבחלק מהמקצועות, המחירים עולים מאוד ואנחנו נאלצים לשלם תעריפים מאוד גבוהים לחלק מהרופאים בחלק מהמקצועות", ציין מנכ"ל קופת חולים לאומית.

"השכר בחודש לרופא כזה מאוד תלוי בהיקף העבודה שלו, אבל זה בוודאי יכול להיות עשרות אלפי שקלים ואפילו יותר", אמר פרננדס, "צריך רק להבין שיש פה נזק גדול, כי פעם אחת, על אותם שירותים ועל אותם ביקורים שאנחנו כמטופלים מקבלים, אנחנו משלמים כקופות יותר, התעריפים עולים כי חסרים רופאים. זו הכלכלה היצע וביקוש. ההיצע מוגבל אז באופן טבעי המחיר של אותו רופא ורופאה מתייקרים".

לאחר מכן הודה מנכ"ל קופת חולים לאומית כי "אני חושב שהמטופלים בהחלט לא מרוצים מזמני המתנה ארוכים. אני לא חושב שזה קורה יותר בקופה א' או ב', כי הבעיה היא משותפת בכל המערכת. זה לא שיש איזו קופה שיש לה רופאים או יודעת להמציא את הרופאים או למצוא אותם". 

לסיום אמר כי "לקוחות תמיד יוכלו ללכת לרפואה פרטית. ניתן לעשות לעשות את זה דרך הביטוח המשלים של הקופות, ואז הוא ישלם בין 150 ל־200 שקלים. אם הוא ילך לרפואה פרטית מלאה, אז הוא ישלם כנראה הרבה יותר מזה, וזו לא מערכת הבריאות שאנחנו רוצים לתת לציבור. אנחנו רוצים לתת לו מערכת שנשענת על מימון כספי ציבורי ולא על מימון מהכיס, ושכל אחד יוכל לקבל את השירותים שהוא רוצה".   

סייע בהכנה לכתבה: אמיתי דואק, 103FM