חברת Kahun הישראלית פיתחה כלי חדשני שאמור לסייע לאנשי ולנשות הרפואה: מנוע בינה מלאכותית לחשיבה קלינית, המבוסס על ספרות רפואית.

קאהון, שהוקמה ב־2018 על ידי ד״ר מיכל צוכמן־כץ ויזמי ההייטק טל גולדברג ואיתן רון, תומכת ומשפרת תהליכי קבלת החלטות רפואיות באמצעות מיפוי הידע הרפואי ובינה מלאכותית. הטכנולוגיה שהחברה פיתחה מתבססת על מיפוי הידע הרפואי הראייתי הגדול בעולם, ועל אותם עקרונות שעליהם מסתמכים רופאים מיומנים.

"על מנת להגיע לאבחון מדויק הרופאים מתווכים בין הידע הרפואי והניסיון שצברו עם השנים לבין התסמינים, הדיווח העצמי והבדיקות של המטופל. תהליך זה אינו מדיד ולא מתבצע כיום לפי סטנדרט אחיד או תו תקן שנקבע לו, מה שיכול להוביל להחמצת פרטים חשובים, בדיקות מיותרות, הפניות למומחים לא נכונים ואובדן זמן יקר בהגעה לאבחון", הסבירו בחברה.

עד היום כלי בינה מלאכותית שפותחו עבור אנשי רפואה התבססו בעיקר על נתוני עתק, תיקי מטופלים וידע של מומחים מהתחום הרפואי. המערכת של קאהון מציעה כלי המדמה חשיבה קלינית באופן שקוף, המבוסס על ספרות רפואית. הפלטפורמה בנויה משני מרכיבים עיקריים.

ראשית, גרף המבוסס על מיפוי מקיף של ידע בתחומי הרפואה הפנימית. גרף הידע של קאהון מכיל כיום יותר מ־30 מיליון הקשרים ותובנות לגבי אלפי מחלות וממצאים וכולל קשרים סטטיסטיים, סיבתיים ואסוציאטיביים, נתוני היארעות ושכיחות של מחלות, רגישות וסגוליות של ממצאים וכדומה. שנית, אלגוריתם בינה מלאכותית (AI) בעל יכולת לקבל התייצגות של חולה, לסרוק את גרף הידע העצום ולייצר בזמן אמת תובנות לגבי הצעות לאבחנה מבדלת ולניהול תהליך הבירור בצורה מיטבית.

האפליקציה הראשונה שהחברה השיקה היא צ׳טבוט המאפשר לארגוני רפואה שמטפלים בפציינטים מרחוק, ולמרפאות באופן כללי, לבצע תשאול ראשוני לפני תחילת המפגש עם הרופא. האלגוריתם מחשב מחדש בכל רגע נתון אבחנה מבדלת - כלומר רשימת מחלות רלוונטיות, הרשימה מתעדכנת בהתאם לכל נתון שמספק החולה וכך גם השאלה הבאה שתוצג בפניו. בסוף התהליך המערכת מייצאת לרופא המטפל סיכום של האבחנה הרלוונטית.

החברה הכריזה לאחרונה על גיוס סיד של 8 מיליון דולר בהובלת הקרן הבריטית LocalGlobe. גיוס זה מתווסף לגיוס פרה־סיד שהושלם, ובכך משלימה גיוס של 13 מיליון דולר. בסבב הגיוס האחרון השתתפו גם קרן EIC של האיחוד האירופי, וקרן TFK של מייסד Waze - אורי לוין.

“הגיוס מאפשר לנו לקחת צעד משמעותי במסע שלנו לכיוון בניית מפת הידע הרפואי הנרחבת ביותר בעולם והנגשתה לרופאים״, אומר רון, שותף מייסד ומנכ“ל קאהון. “הטכנולוגיה שפיתחנו בנויה על אותן אבני בניין שעליהן מסתמכים רופאים מיומנים. אנחנו גאים בכך שהצלחנו לפתח יועץ רפואי דיגיטלי שמדבר לצוות הרפואי בשפתו״.