נגיף הקורונה עדיין בישראל והתחלואה עולה, כאשר שיעור הנדבקים היומי עומד על קרוב ל-19%. עם זאת, במקומות רבים בעולם עדיין לא ברורה תמונת המצב האמיתית בעיקר בגלל דיווחים סותרים של מדינות על היקף התחלואה והתמותה מהנגיף.

במחקר חדש, שנערך בשיתוף הדוקטורנט אריאל קרלינסקי מהמחלקה לכלכלה והמרכז לחקר הרציונליות באוניברסיטה העברית, נחשף שיעור התמותה האמיתי ממגפת הקורונה בעולם – שעומד על כמעט 15 מיליון בני אדם בין 2020-2021.

הממצאים, שפורסמו היום (רביעי) בכתב העת היוקרתי Nature, מעלים כי במדינות רבות, כמו הודו, רוסיה ומצרים, התמותה מקורונה גבוהה משמעותית ממה שדווח באופן רשמי.

"יש עלייה שתימשך": ההמלצה של פרויקטור הקורונה לקראת גל התחלואה המשולב

המחקר הוא תולדה של וועדת מומחים, שכינס ארגון הבריאות העולמי, להערכת התמותה מקורונה. צוות החוקרים כלל את ד"ר וויליאם מסמבורי וסומנאת' צ'טרג'י מארגון הבריאות העולמי, יחד עם פרופ' ג'ון וויקפילד ותלמידי הדוקטורט ויקטוריה קנוסטון וסרג' אלסין-גנדל מאוניברסיטת וושינגטון שבארה"ב.

על מנת לכמת את רמות התמותה מהנגיף בקנה מידה עולמי, הם ערכו השוואה בין נתוני התמותה של השנים 2020-2021 לבין מספר מקרי המוות מכל הסיבות שהיה צפוי בהיעדר המגפה.

"ראינו שבחודש מרץ 2021, למשל, הצפי לתמותה בברזיל היה 117 אלף איש בממוצע, כאשר בפועל נפטרו מעל 212 אלף", מסביר קרלינסקי ומוסיף: "השתמשנו במודל מתמטי סטטיסטי כדי לחזות מקרי מוות ולהסיק את רמת התמותה מקורונה במדינות שדיווחו נתונים חלקיים או לא דיווחו כלל".

לטענת החוקרים, המודל שפיתחו מסוגל לחשב את היקף התמותה העודפת במדינות עם נתונים חסרים בהתאם למאפיינים כמו רמת פיתוח כלכלי או מיקום גיאוגרפי. הממצאים העלו כי נגיף הקורונה הוביל לתמותה עודפת כמעט בכל מדינה בעולם, כאשר רבות מהן לא דיווחו על מספר מקרי התמותה בצורה מהימנה.

הדוקטורנט קרלינסקי מסביר כי "במדינות רבות, כמו למשל הודו, רוסיה, ניקרגואה ואפילו במצרים השכנה, התמותה מקורונה הייתה גבוהה משמעותית בהשוואה למה שדווח, כשלכל מדינה היה את השיעור שלה (למשל, פי 10 בהודו או פי 5 ברוסיה). בסך הכל, האומדן שלנו הוא 14.83 מיליון מקרי מוות עודפים שקשורים לקורונה ברחבי העולם – הערכה גבוהה פי 3 מהמספרים הרשמיים באותה תקופה".

לטענת המומחים, מחקרים עתידיים בתחום חייבים להתחשב בתמותה העודפת ולא להסתמך רק על דיווחים רשמיים שיכולים להוביל למסקנות שגויות. "אנו מקווים שהמדינות יבחנו מחדש מקרי מוות רבים ויעדכנו במקרה הצורך את מניין הנפטרים המדויק מהנגיף באופן שוטף ומהימן כדי למנוע מהווירוס הבא להזיק לחיינו", סיכם ד"ר מסמבורי.