"אם היו נותנים לי לבחור בין יהלום בשווי מיליוני שקלים או בדובון ההחלמה שלי הייתי ללא כל ספק בוחרת בדובי". המילים הללו של אפרת אמי, שנפטרה לפני קצת יותר משנתיים אחרי מאבק קשה במחלה, מהדהדות בראשי ללא הרף מהיום בו עזבה אותנו ואני מניחה שגם עד סוף חיי.

ב-25.8.2020 אמי קיבלה את דובון ההחלמה שלה ואני זוכרת היטב את היום הזה. אמא, שדאגה לשמור על אחיותיי ועלי מכל משמר ומכל טיפה רעה שקיימת בעולם, לעטוף אותנו בצמר גפן ולגדל אותנו ממש כמו נסיכות של דיסני, לא הסכימה שנגיע לבית החולים כשהייתה מאושפזת, ומלבד פעם אחת שבה התעקשתי לבוא אליה, כי כל כך רציתי חיבוק אמיתי, נשארנו רחוקות מהמחלקה. אבל מי היה איתה במשך כל הזמן? בכל רגע נתון, בכל בדיקה, ובכל טיפול? דובון ההחלמה שלה. הדובון שהיא חיבקה כל לילה וחיזק בה את האמונה שתצליח לחיות כנגד כל הסיכויים, הדובי הוורוד המתוק שחיזק בה כל טיפה של אופטימיות והיה בשבילה וגם עבורנו חלק מהמאבק הכל כך לא פשוט. 

הדובי הוורוד של אמא נמצא אצלנו עד היום, ויש לו משמעות כל כך גדולה עבורנו. הוא נודד בין החדר שלי לבין חדרן של אחיותיי הקטנות ליאל וגיל- ובכל תקופה מישהי אחרת שומרת עליו. ברגעי משבר אנחנו שואבות ממנו כוח, מחבקות אותו חזק, ונזכרות במילים של אמא שחיבוק מרפא הכל.



בתור בוגרת תואר ראשון בפסיכולוגיה אני מבינה את המשמעות הכל כך גדולה שיש למגע ולחיבוק בפרט. חיבוק לא רק מרגיש טוב, הוא בריא לגוף: הוא יכול להוריד את קצב הלב ואת לחץ הדם, לחזק את המערכת החיסונית, להפחית מתח, חרדה ועוד.

על פי מחקר מאוניברסיטת קנגי מלון בפנסילבניה, חיבוק ואמפטיה מורידים את רמות החרדה והבדידות, מעניקים תמיכה פסיכולוגית רגשית ומורידים את הסיכויים להדבק במחלות. תמיכה חברתית, שחיבוק נבחר להיות המייצג שלה במקרה הזה בשל היותו אינטימי ומחבר בין אנשים, עזרה להגן מפני לחץ והמחלות שמתקשרות אליו. אלו שכן חלו, למרות שהיו בעלי תמיכה חברתית רחבה, נטו לסבול מתסמינים פחותים, כך על פי תוצאות המחקר.

''דובוני החלמה'' (צילום: באדיבות העמותה)
''דובוני החלמה'' (צילום: באדיבות העמותה)


העמותה הכל כך מדהימה, שכמו לאמא שלי עזרה לעוד המון אנשים נקראת 'דובוני החלמה'. היא הוקמה לפני 20 שנה על מנת להקל על כאבים פיזיים או נפשיים של אנשים שחלו במחלה קשה וסרטן או שעברו טראומה פיזית או נפשית קשה כמו נפגעי טרור, נכי צה"ל, ניצולי שואה או נפגעי טראומות אחרות. העמותה פועלת מתוך שליחות וחזון לתת למען הזולת חיבוק מוחשי תמידי ברגעים הכי נחוצים ללא תמורה לאנשים בכל הגילים, ללא הבדלי דת, גזע ומין בכל אזורי הארץ. 

מטרותיה של העמותה הן לחזק מטופלים חולי סרטן במחלקות אונקולוגיות ובמרכזים רפואיים באמצעות פעילות מעצימה של מתנדבים עם דובוני החלמה, לפתח כלים וסביבה מעצימה עבור חולי סרטן דרך סדנאות, מפגשים מעצימים וכלים הוליסטיים נוספים. כמו כן, לסייע ולחזק למטופלים נוספים מבוגרים וילדים ונפגעי טראומות באמצעות ביקורים מחזקים והענקות דובוני החלמה ועוד. 

עוצמת החיבוק של דובוני החלמה 
אין מטפל אוניברסלי וטבעי יותר עבור כולנו, מדובון רך. אין בו חלקים שיפוטיים והוא אוהב אותך ומקבל אותך תמיד. כולנו רואים בו סמל לחום ונחמה ובכך טמון כוחו להפוך לכלי טיפולי. הענקת דובוני החלמה על בסיס פסיכולוגיה חיובית, העצמה אישית ובשילוב מגע של החיבוק שלוש פעמים ביום למשך עשר דקות. הדובון נבחר כי הוא כי הוא נותן תחושה של חמימות ומזכיר לנו את הילד שבנו והרכות שבתוכנו.

 בין פעילותיה של העמותה 

  • אירועי העצמה והשראה לחולי סרטן
  • פעילות ענפה בבתי חולים ברחבי הארץ לחיזוק ותמיכה במטופלים בכל הגילאים
  • פרויקט חינוכי בבתי ספר להטמעת ערכי נתינה וחמלה בקרב בני נוער הלכה למעשה
  • ניהול פעילויות בשיתוף המגזר העסקי והעצמת חוויית ההתנדבות בקהילה 

קצת מספרים 

4000 מתנדבים בפעילויות במשך השנים
120 אנשי קומנדו פעילים בעמותה
42000 מחובקים
מעל 30 בתי חולים ומרכזי שיקום 
20 שנה לפרויקט דובוני החלמה 

"כאשר אנחנו נותנים מעצמנו, הזמן עוצר מלכת וברגעי הנתינה הקסומים, אנחנו מצליחים לגעת במשמעות נצחית שחוצה את גבולות המקום והזמן" מספרת לנו אילנה קונסטנטינובסקי, מייסדת ומנכ"לית העמותה. 

כדי להמשיך בפעילות ולהגיע לעוד ועוד אנשים, נשים וילדים שזקוקים לדובוני החלמה, העמותה זקוקה לעזרתכם.

מי שמעוניין לתרום יכול ללחוץ ממש כאן