המחקר הראשון בעולם בנוגע ליעילות החיסון כנגד מחלת אבעבועות הקוף מצא כי נרשמה הפחתה של 86% בסיכון להדבקה באבעבועות הקוף באוכלוסייה בסיכון גבוה, בהשוואה ללא מחוסנים.

משרד הבריאות הכריע: יורחבו הקריטריונים לחיסון נגד אבעבועות הקוף

נגיף אבעבועות הקוף שייך למשפחת הנגיפים שגרמו בעבר למחלת האבעבועות השחורות. גל ההדבקה הנוכחי במחלה החל בחודש מאי 2022 והוגדר על ידי ארגון הבריאות העולמי בחודש יוני כמצב חירום היכול לפגוע בבריאות הציבור, אשר הצדיק מבצע חיסונים כלל עולמי לאוכלוסיות הנמצאות בסיכון גבוה להדבקה. בהתפרצות הנוכחית ההדבקה מועברת מאדם לאדם בעיקר בעת קיום יחסי מין אך גם במגע ישיר עם נוזלי גוף. נכון ל-25 בינואר 2023 אומתו מעל 85,000 מקרים ונפטרו כ-86 אנשים.
 
מדובר במחקר המקיף ביותר שפורסם עד כה, אשר ביקש לבדוק את יעילות מתן מנה אחת של חיסון למחלת אבעבועות הקוף במניעת מקרים של הדבקה סימפטומטית. במהלכו החוקרים ניתחו בשיטות סטטיסטיות מתקדמות את נתוניהם של מטופלי קופת החולים כללית, שהוגדרו כבעלי סיכון גבוה להדבקה באבעבועות הקוף והיו זכאים לקבלת מנת חיסון. מהמחקר עולה כי בקרב אלו שקיבלו את מנת החיסון, נצפתה הפחתה של 86% בשיעור ההדבקה באבעבועות הקוף, בהשוואה לקבוצת הביקורת שלא חוסנה כלל.

בישראל החל מבצע חיסונים כנגד הנגיף בקרב האוכלוסייה בסיכון בסוף חודש יולי האחרון. מדובר בחיסון מוחלש וניתן לתת אותו גם למדוכאי חיסון. בשל מחסור עולמי בחיסונים ניתן החיסון ראשית לאוכלוסייה הנמצאת בסיכון מרבי להידבק במחלה.

המחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת היוקרתי  'NATURE MEDICINE', עקב אחר מטופלים שענו לקריטריונים של משרד הבריאות לקבלת החיסון, והשווה את שיעורי ההדבקה הסימפטומטית באבעבועות הקוף באוכלוסייה שקיבלה מנת חיסון מול שיעורי ההדבקה באוכלוסייה שלא חוסנה. המעקב בוצע מאז החל מבצע החיסונים בכללית וזמן המעקב היה לפחות 90 ימים מזמן ביצוע החיסון. 

ד"ר יעל וולף, מנהלת מחלקת מחקר בכללית, אמרה כי: "המחקר המקדים של כללית לזיהוי גורמי הסיכון לתחלואה באבעבועות הקוף השפיע באופן ישיר ובזמן-אמת על קריטריוני הזכאות לחיסון שהגדיר משרד הבריאות, ובכך תרם להצלחתו של מבצע החיסונים ובסופו של דבר גם לירידה בתחלואה. החיבור בין תובנות הרופאים המומחים עם מערכות המידע של כללית הוא המפתח למתן מענה מהיר ואיכותי לסוגיות מחקריות בוערות."